• Äldre 22 Jan 16:24
    345 visningar
    8 svar
    8
    345

    Vad för spännande kan vi titta på i mikroskop?

    Jag och min 4,5-åring har sedan en tid tillbaka fastnat för det där med mikroskop och utorskar det tillsammans. Han håller på hela dagarna och nu börjar idéerna sina angående vad vi kan titta på. Maxförstoringen på det här mikroskopet är 600x.

    Hittills har vi bland annat tittat på en mängd växtdelar, tygfibrer, delar av en gräshoppa, socker, salt, hårstrån, strössel, grönsaker, damm och dammtussar, snor, saliv och en hudflaga.

    Till våren ska vi studera insekter. Men fram tills dess då? Vad ska vi nu titta på? (Min son vill mest av allt få se baciller eller bakterier men det är nog vårt mikroskop för klent för.)

  • Svar på tråden Vad för spännande kan vi titta på i mikroskop?
  • Anonym (qwert­y)
    Äldre 22 Jan 16:35
    #1

    Blod är väldigt coolt att titta på när man ser de röda blodkropparna.
    Men för det krävs det ju att någon vill offra sig och göra ett stick i fingret.

    Om sonen vill titta på baciller kanske olika former av mögel skulle vara något?
    Men annars kan väl han få styra det där tänker jag.

  • Äldre 22 Jan 16:44
    #2

    Jäst

  • Äldre 22 Jan 16:45
    #3

    Sand, is...

  • Äldre 22 Jan 16:46
    #4

    Kött

  • Äldre 22 Jan 16:55
    #5

    Gammalt tvålvatten. Kräks

  • Äldre 22 Jan 18:46
    #6
    Grönmögelost!!
    Vatten från akvarium eller en damm
    Flera växtdelar. Kan du tigga till dig lite färg som färgar in DNA (typ Feulgen) från någon lärare i naturvetenskap så kan ni kolla in kromosomer i tex rotspetsarna på lök. Inte särskilt krångligt (googla eller fråga samma naturvetenskapslärare som ni tiggde till er färgen från om protokoll).
    Titta närmre på olika material: plast, trä, textilier...
    Gör en långtidsstudie över några dagar av något som håller på att brytas ner eller mögla. En bit sallad tex.
  • Äldre 22 Jan 20:32
    #7

    Tack, vad mycket inspiration jag fick nu!

  • Anonym (äckli­gt)
    Äldre 23 Jan 05:44
    #8

    levande sperma

Svar på tråden Vad för spännande kan vi titta på i mikroskop?