• Anonym (Mina)
    Äldre 23 Jan 11:08
    2008 visningar
    11 svar
    11
    2008

    Presentöppning på 3-årskalas?

    Nu har inte vi haft kompiskalas för barnen när de varit så små som 3 år, men man brukar öppna presenterna på kalaset för jag skulle tycka det kändes ohyfsat mot gästerna om man inte gjorde det. Om man som gäst varit med och valt en present till någon vill man väl se hur den tas emot. Det gäller även om barnet är 3 år. Som vuxen tycker jag att man får varit aktiv och hjälpa barnen i eventuella situationer med bråk eller avundsjuka. De lär sig ju hur det går till att ge bort en present och i den åldern måste de få chans att träna utan att någon tycker de är oförskämda som säger något mindre snällt. Avdramatisera bara och hjälp barnen.

    I det här fallet gäller det dock ett lekland och just på leklandskalas upplever jag att det är ok att öppna presenterna hemma efteråt. Det är många som gör så tror jag och där blir det inte en del i kalaset som det blir på hemmakalas. Det här gäller också små barn och 10 gäster. Kanske smidigast hemma då. Eller bestäm beroende på hur stämningen är, om det är lång väntan i kalasrummet innan det är lekdags eller om barnen har fullt upp med att prata och äta.

    Lite sent att komma med råd nu så klart. Men jag tycker att en treåring är alldeles för liten för att ha kalas på ett lekland och kanske också för lite att ha kalas för kompisarna alls redan vid tre. Om man ska ha det passar det kanske bäst med 3-5 gäster. Riktlinjen med att man bjuder så många gäster som det antal år man fyller brukar vara rätt bra i förskoleåldern och brukar vara de trevligaste kalasen för alla enligt min åsikt, vilken jag delar med många jag känner.

Svar på tråden Presentöppning på 3-årskalas?