• Äldre 24 Jan 00:46
    268 visningar
    13 svar
    +1
    13
    268

    Kan jag vara gravid?

    Hej!

    Natten mellan den 31/12 och 1/1 (nyårsafton 2018-19) hade jag sex. Vi använde kondom men den åkte av och han kom sedan i mig. Kom på dagen efter att jag har ägglossning under dessa dagarna och tog sen ett dagen efter-piller den 2/1, cirka 38h efter samlaget. Min fråga är då om det finns risk för att jag är gravid, har försökt googla runt men förstår inte riktigt detta. För pillret ska ju förhindra det befruktade ägget (om det blev befruktat) från att kunna fästa och utvecklas, men iom att det tar 7 dagar för det att transporteras till livmodern tänker jag att skyddet från pillret hann upphöra innan ägget fick fäste. Är detta något som låter rimligt?

    Hade alltså sex för 23 dagar sedan och skulle fått min mens för 8 dagar sen. Har i en vecka haft som mensvärk & även ont i vänster sida långt ner på magen, men har frf ingen mens. Har även ont i huvudet, är konstant kissnödig och har mer&rinnigare flytningar än innan.

    Så min fråga är alltså om det kan vara så att pillret inte hindrade ägget från att fästa i livmodern?

    Och ja jag ska ta graviditetstest, har tid hos UMO på måndag men då jag är otålig och orolig (är endast 18år) så tänkte jag höra här först!

  • Svar på tråden Kan jag vara gravid?
  • Anonym (Sara)
    Äldre 24 Jan 00:50
    #1

    JA! Du kan mycket väl vara gravid. Varför ens nämna kondomen när han kom i dig?

    Dagen efter piller är inte ens helt säkra. Men det visste du säkert redan? Ju snabbare du tar DEP, desto större chans har du att inte bli gravid.

  • Anonym (Sara)
    Äldre 24 Jan 00:54
    #2

    Eftersom din mens är så mycket försenad, är jag 90 % säker på att du är gravid. Hur gammal är du och varför vill du inte köpa ett graviditetstest? Har du möjligtvis en diagnos? Har du pratat med pappan? Varför har du inte testat dig än?

  • Anonym (Sara)
    Äldre 24 Jan 00:57
    #3

    Läste inte de sista meningarna.

    18 år och kan inte köpa ett graviditetstest?! Skojar du??? Du är faktiskt vuxen nu!

    Svårt att ta dig seriöst.

  • Äldre 24 Jan 01:14
    #4
    Anonym (Sara) skrev 2019-01-24 00:50:45 följande:

    JA! Du kan mycket väl vara gravid. Varför ens nämna kondomen när han kom i dig?

    Dagen efter piller är inte ens helt säkra. Men det visste du säkert redan? Ju snabbare du tar DEP, desto större chans har du att inte bli gravid.


    För har läst så många andra trådar där folk blir påhoppade för att de inte skyddade sig och då får ta konsekvenserna, så ville bara poängtera det så det inte sker samma sak här!
  • Äldre 24 Jan 01:18
    #5
    Frågvistjej skrev 2019-01-24 01:14:54 följande:

    För har läst så många andra trådar där folk blir påhoppade för att de inte skyddade sig och då får ta konsekvenserna, så ville bara poängtera det så det inte sker samma sak här!


    Vet att det kan låta konstigt att jag inte vågar köpa ett test men det beror helt enkelt på att jag tyvärr har socialfobi och helt enkelt inte vågar köpa något sånt för att jag är rädd att andra ska se och döma mig. Jag vet att det är mesigt och hade gärna gjort det, gör nog det i helgen. Hade först tid idag torsdag men den ombokades
  • Äldre 24 Jan 01:23
    #6
    Frågvistjej skrev 2019-01-24 01:14:54 följande:

    För har läst så många andra trådar där folk blir påhoppade för att de inte skyddade sig och då får ta konsekvenserna, så ville bara poängtera det så det inte sker samma sak här!

    Pappan vet om det, vi är inte tillsammans men det är mitt ex. Ska såklart ta test men det var inte förrens igår då jag faktiskt insåg att jag kunde vara gravid, pga stress över plugg har jag omedvetet förträngt den tanken. Vet att det kan va svårt o ta mig seriöst men är helt enkelt väldigt osäker som person i sociala sammanhang.


    Vet att det kan låta konstigt att jag inte vågar köpa ett test men det beror helt enkelt på att jag tyvärr har socialfobi och helt enkelt inte vågar köpa något sånt för att jag är rädd att andra ska se och döma mig. Jag vet att det är mesigt och hade gärna gjort det, gör nog det i helgen. Hade först tid idag torsdag men den ombokades
    Anonym (Sara) skrev 2019-01-24 00:50:45 följande:

    JA! Du kan mycket väl vara gravid. Varför ens nämna kondomen när han kom i dig?

    Dagen efter piller är inte ens helt säkra. Men det visste du säkert redan? Ju snabbare du tar DEP, desto större chans har du att inte bli gravid.


  • Anonym (Y)
    Äldre 24 Jan 09:11
    #7

    Tips om du inte törs köpa test på affären/apoteket är att du köper via nätet på tex apotea eller billiga tester.

  • Anonym (Mira)
    Äldre 24 Jan 16:18
    #8

    Ja du kan absolut vara gravid om inte pillret funka! Ta ett test nu innan helgen så vet du säkert om så är fallet. Någon annan kanske kan svara på hur dedär med ägglossningen + pillret funkar för det har jag ingen koll på

  • Anonym (Y)
    Äldre 24 Jan 19:48
    #9

    Är man redan i ägglossning hjälper inte dagen efter piller.

  • Äldre 24 Jan 23:36
    #10
    Anonym (Y) skrev 2019-01-24 19:48:14 följande:

    Är man redan i ägglossning hjälper inte dagen efter piller.


    Hjälper de inte även om de ska förhindra att ägget fäster i livmodern genom att de gör hinnorna tjockare? Eller har jag missförstått detta ...????
  • Anonym (A)
    Äldre 24 Jan 23:44
    #11

    Dagen efter piller skjuter upp ägglossningen. Har du redan haft ägglossning så är de verkningslösa. Det är därför man ska ta dem så fort som möjligt efter samlaget. 

    Ja, du kan vara gravid men det är ju inte säkert heller. Mensen kan vara sen av andra anledningar. T.ex. på grund av dagen efter pillret, obalans i hormonerna, stress osv.

  • Anonym (Ella)
    Äldre 25 Jan 07:38
    #12

    Det är fullt möjligt att du är gravid. Men som någon skrev så kan mensen bli sen pga pillret också. I och med att det ska skjuta upp ägglossning och mensen kommer ca 14 dagar efter ägglossning så blir givetvis även mensen uppskjuten. När jag tog ett dagen efter piller så fick jag två veckor längre cykel än normalt. Jag var också nervös!

  • Anonym (ak)
    Äldre 28 Jan 18:35
    #13

    Dumt att dumförklara henne när hon inte vill köpa graviditetstest. Är snart 20 och vågar heller inte gå in på apoteket och köpa. Och köper man på nätet så får man hem en förpackning och bor hon hemma kanske hennes föräldrar undrar vad det är?

    Extremt bra att vi har en gratis ungdomsmottagning här i Sverige.

Svar på tråden Kan jag vara gravid?