• Äldre 26 Jan 17:51
    3665 visningar
    13 svar
    13
    3665

    Era erfarenheter av privata kliniker i Malmö?

    Hej!
    Vi är igång med vårt sista landstingsfinansierade försök och tyvärr ser det inte så ljust ut då få ägg befruktades denna gång så nu vill vi börja planera för privata försök för att känna att vi har en plan. Ni som gjort IVF/ICSI på privat klinik i Malmö, vilken klinik gick ni på och hur upplevde ni den? Är det någon klinik ni kan rekommendera eller någon som ni tycker att man ska undvika? 
    Skulle helst vilja hitta en klinik som är beredd att göra ytterligare tester och inte bara fortsätta i samma stil baserad på RMCs journaler. Även om vi blivit gravida en gång på 3 återföringar (MA vecka 12) så känns det som det måste finnas ännu mer att undersöka/göra/testa. Vi har annars varit supernöjda med RMC och det känns läskigt att ge sig ut på okänd mark.
    Vi är diagnostiserade med oförklarlig barnlöshet men min ålder spelar nog in en del, är 38 år.

    Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden Era erfarenheter av privata kliniker i Malmö?
  • Äldre 27 Jan 12:05
    #1

    Ingen som har några erfarenheter?

  • Äldre 28 Jan 09:44
    #4
    Filidutter skrev 2019-01-27 19:36:48 följande:

    Vi är på nordic ivf malmö oh är nöjda, även om det inte gått vägen ännu...


    Härligt att höra att ni är nöjda, vi lutar lite åt dom! Såg också att läkaren som gjorde vår första behandling på RMC och som vi tyckte mycket om jobbar där nu och det känns förtroendeingivande. Lycka till med er behandling, är ni mitt i en nu?
  • Äldre 28 Jan 09:45
    #5
    UndrandeSökare skrev 2019-01-27 17:37:42 följande:

    Jag har inte gjort ivf i Malmö utan utomlands i Riga, men ett tips är att du ber kliniken skriva ut Trombyl, Fragmin och prednisolon åt dig som stödmedicinering för att öka chanserna att det går bra nästa gång.

    Trombyl och Fragmin är blodförtunnande (och kan förhindra blodproppar i moderkakan) och pred är kortisontabletter som kan lugna immunförsvaret och förhindra missfall.

    Man måste börja med alla dessa 3 innan insätttning dvs innan man blir gravid.


    Tack för tips, har läst en del om detta innan men vi är inte riktig där ännu. Men tack igen och hoppas jag får återkomma om det dyker upp frågor :) Lycka till med din kommande behandling!
  • Äldre 28 Jan 09:49
    #6

    Som jag förstått det så finns bara Nordic IVF och Livio Fertilitetscentrum i Malmö att välja mellan och Livio är det som tidigare hette CuraÖresund. Är det någon som gjort behandling/ar på Livio sedan det blev Livio och som vill berätta om sina erfarenheter därifrån? Bra eller dåliga? Vore väldigt tacksam!

  • Äldre 3 Feb 17:21
    #9
    Ingrediensen skrev 2019-01-28 09:51:28 följande:

    Vi har gått på Cura och är nöjd med dem men jag kan rekommendera CFC i Köpenhamn där de verkliga proffsen finns och där de är villiga att prova olika saker. Och dessutom är så insatta att man kan diskutera allt man själv läser om fertilitet. Dessutom är det betydligt billigare där. Och jag gillar att det inte är så mycket pyssel och ligga kvar och förberedelser inför äggplock med lugnande och sånt. Där ser de inte det som en så stor grej och det tycker jag känns skönt (men här är man olika).

    Men har blivit gravid och fått barn via Cura kliniken i Malmö så jag är helt klart nöjd med dem också.


    Tusen tack för tips! Har också funderat på Köpenhamn då jag just hört att dom har väldigt hög kompetens generellt, samt är öppna för att testa nya saker där till skillnad från den mer "konservativa" (på gott och ont) svenska vården. Däremot har mina äggplock varit vidriga så jag tar gärna alla lugnande och smärtstillande jag kan få och tackar inte nej till lite pyssel ;) men det kanske man kan få om man förklarar. Det där är som du säger så olika för alla.

    En sak jag undrat över är dock hur man gör med medicinerna? I Sverige går ju dom på högkostnadkort men kan man utnyttja det och hämta ut medicinerna via Sverige på något sätt om man går i Köpenhamn eller måste man betala för allt själv? Bara medicinerna kostar ju ca 16000:- annars. Jag kan heller inte hitta några alternativ till prisreducering för tre-pack på CFC. Vi vill gärna köpa 3-pack direkt för att minska den mentala pressen och få ner priset. Vad jag kan se är en singelbehandling något billigare i Köpenhamn (även med den dåliga kursen nu) men jämför man med priset per behandling i tre pack blir det betydligt dyrare och om man dessutom måste betala medicinen själv varje gång blir det väldigt mycket dyrare..
  • Äldre 3 Feb 17:22
    #10
    monn skrev 2019-01-28 20:01:02 följande:
    Vi gjorde en frysåterföring (syskonförsök) på Livio i september och det har bara varit positiva upplevelser från början till slut! Blev gravid och går snart in i v25. Kan varmt rekommendera Livio! Lycka till :)
    Ah va härligt att höra med fina erfarenheter därifrån också, tack! Och stort grattis till graviditeten!
  • Äldre 10 Feb 19:38
    #12
    Ingrediensen skrev 2019-02-09 12:52:27 följande:
    Ja det med medicinen är besvärligt. Jag hade en läkare i Sverige som skrev ut deras recept. När det gäller tre pack så funkade det så att man köpte en behandling och ifall man inte lyckades och ville göra en till inom 12 månader så fick man det till mycket reducerat pris. Så var det då vilket kändes bra eftersom man inte ville köpa mer ifall man lyckades. Men kolla upp det med dem.
    Åh men det låter ju lovande, tack för svar!
    Var det din gynekolog som skrev ut medicinen då eller någon via RMC eller var det en läkare på vårdcentralen? Det där med prisreduktion låter ju toppen!
Svar på tråden Era erfarenheter av privata kliniker i Malmö?