• Äldre 27 Jan 19:17
    326 visningar
    7 svar
    7
    326

    Sipprande vattenavgång. Hur länge?

    Jag har en anhörig som är i vecka 38 om en dag. Vattnet började sippra för 3 dygn sedan, så hon är inlagd och har fått order om att vara sängliggande eftersom barnet fortfarande är rörligt. Men när barnet inte längre är rörligt så ska hon kanske få åka hem. Någon annan som varit med om att inte bli igångsatt/snittad fast vattnet går? Tänker på infektionsrisken.. Många riktlinjer säger ju att man ska bli igångsatt efter 2-3 dygn.

    Det är bestämt sen tidigare att hon ska bli snittad om ca två dagar. Men för två dagar sen tyckte en läkare att hon skulle bli snittad redan imorgon då vattnet går. Men en annan läkare vill nu att hon ska vänta och kanske tillochmed få åka hem.

    Nyfiken om flera varit med om liknande händelse? Hur länge har ni fått gått med sipprande vattenavgång?

  • Svar på tråden Sipprande vattenavgång. Hur länge?
  • Äldre 27 Jan 19:20
    #1

    Mitt vatten gick i v 33 (tvillingar), och de snittade ut dem efter 2 dagar. Vet inte riktigt varför, om det var för infektionsrisken eller att de inte ville riskera något. Ena tvillingen var känt tillväxthämmad.

  • Pilsne­r
    Äldre 27 Jan 19:24
    #2

    Känner en som vattnet gick för i vecka 35, hon blev inlagd och de sa att bebisen hade det bättre där inne än utanför. Efter en vecka diskuterade de ändå att sätta igång henne, men bebisen hann ut före på egen initiativ.

  • Äldre 27 Jan 21:10
    #3

    Här där jag jobbar på förlossningen sätter man alltid igång 48h efter vattenavg i fulla veckor pga infektionsrisken, sen får man inte ens gå hem på tidig hemgång pga av det heller så man måste stanna på BB minst ett dygn.

  • Norbot­tensfi­a
    Äldre 28 Jan 07:14
    #4

    Konstigt. När mitt vatten började sippra i vecka 37+ satte dom igång mig 3 dagar senare pga infektionsrisken.

  • Äldre 28 Jan 07:54
    #5
    Norbottensfia skrev 2019-01-28 07:14:41 följande:

    Konstigt. När mitt vatten började sippra i vecka 37+ satte dom igång mig 3 dagar senare pga infektionsrisken.


    Ja jätte konstigt tycker vu också. Står även på sjukhusets hemsida (sjukhuset hon ligger inne på) att de startar förlossningen 48h efter vattenavgång. Vi kommer byta sjukhus om de skickar hem henne.
  • Norbot­tensfi­a
    Äldre 28 Jan 10:22
    #6
    Hallonets skrev 2019-01-28 07:54:55 följande:

    Ja jätte konstigt tycker vu också. Står även på sjukhusets hemsida (sjukhuset hon ligger inne på) att de startar förlossningen 48h efter vattenavgång. Vi kommer byta sjukhus om de skickar hem henne.


    Ja jättebra, stå på er! Håller tummarna att allt går bra!
  • Äldre 28 Jan 10:59
    #7

    De borde veekligen sätta igång henne! Hoppas att ni står på er.

Svar på tråden Sipprande vattenavgång. Hur länge?