• Anonym (undra­r)
    Äldre 28 Jan 13:32
    657 visningar
    4 svar
    4
    657

    Kan gamla grav.test ge falskt negativt?

    Hej! 


    Denna månad var jag ivrig och testade redan ca 6 dagar före mens, blev negativt såklart. 

    Testade igen igår morse när jag var på BIM+4, det blev också negativt. 

    Idag är jag på BIM+5, fortfarande ingen mens.

    Men nu upptäckte jag att graviditetstesterna som jag använt var gamla, det står bäst före nov2018. Så inte jättegamla iofs, men kan dom ge falskt negativt när dom passerat bäst före datumet? Tänker att det kanske finns nån anledning till att datumet ändå står där. Stickorna jag använt är från graviditetskollen.nu om det har nån betydelse. 

    När mensen är på väg så brukar jag ha flytningar i flera dagar innan, så man vet att det är på gång. Men denna gång har jag ingenting. Förutom igår på BIM+4, kom det pytteliten rosa/ljusröd flytning, mindre än en femkrona, som ju skulle kunna vara en nid-blödning. Idag kommer det åter igen ingenting, inte minsta lilla flytning. Exakt så var det men min första graviditet! (Andra minns jag inte, var så upptagen med lillen då, så hade inte tid att analysera, haha...)


    Jag försökte känna på livmodertappen idag, och tyckte att den kändes stängd... Dock brukar jag inte känna på den så vet helt ärligt inte riktigt hur den ska kännas men tyckte den kändes stängd.

    Dock känner jag inga molningar/stickningar som jag annars känt tidigt (några dagar efter BIM) med mina tidigare graviditeter. 


    Innan nån skriver det så tänkte jag avsluta med att säga att jag självklart kan köpa ett nytt test från Apoteket och testa, och det kommer jag göra om inte mensen kommer inom nån vecka. Det är bara det, att vi bor på landet och jag ska inte till stan dom närmsta dagarna, och detta är inte SÅ akut att jag behöver åka och köpa ett just nu. 

    Så under tiden tänkte jag höra med er om någon av er varit med om liknande med gamla tester! Kan förresten tillägga att det jag tog igår morse blev liksom svagt svagt rosa på HELA rutan på test-sidan, men inget streck som sagt men hela ytan blev färgad väldigt svagt rosa. 

    Tacksam för svar och dryga kan surfa vidare! Tack och hej! :) 

  • Svar på tråden Kan gamla grav.test ge falskt negativt?
  • Anonym (Ylva)
    Äldre 28 Jan 14:00
    #1
    +1

    Tvivlar på att testet visar falskt negativt om det gick ut för ett par månader sedan. Hade nog varit skillnad om det var ett år gammalt. Men köp ett nytt test om du vill vara helt säker :)

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 13:12
    #2

    Tog 5 stickor med mitt morgonurin i morse. Alla negativa. Kontrollstrecket finns där, så då bordet testet ändå funkat, dom är som sagt inte SÅ gamla.


    Har inga symtom öht, detta gör att jag inte längre tror att jag är gravid och vill inte slösa pengar på ett nytt test. 

    BIM+6 idag, ytterst lite svaga flytningar men ingen mens. Men antar att mensen är på gång. Blir galen! För om jag inte är gravid så kan väl åtminstone mensen komma, så man kan börja försöka igen sen. 

  • Äldre 29 Jan 14:05
    #3
    +1

    Nej knappast troligt och verkligen inte när det bara handlar om några månader. Jag har för övrigt använt både äl-stickor och gravtest som varit typ 4 år för gamla (= sånt som legat kvar i skåpet efter tidigare barn) och har fått korrekt resultat.

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 29 Jan 14:52
    #4

    Då verkar det som att jag också kan fortsätta använda mina gamla! Glad

    Nu väntar jag bara på att mensen ska komma igång nån gång. Skrikandes 
    Ny månad, nya möjligheter. Solig

Svar på tråden Kan gamla grav.test ge falskt negativt?