• Anonym (Längtar efter barn)

    Söka utredning privat eller via landsting?

    Nu har jag och min man försökt i ett år snart och inget plus i sikte. Vi kommer att kontakta en klinik för utredning men hur ska man tänka? Privat eller landsting?

    I vårt län uppfyller landstinget vårdgarantin, så att få tid till första mötet är nog hugget som stucket, men hur fungerar det när man väl får tid? Inbillar mig att hela processen drar ut på tiden hos landstinget. Vill ha hjälp och gärna snabbt. Nackdelen privat är kostnaden om det kommer till ivf.

    Hur har ni tänkt i det valet?

    Jag har kollat upp mig och har inga uppenbara "fel", mannens spermier vet vi sedan tidigare att de är bra. Tänker lite negativt att ivf är vårat ända hopp. Och då tänker jag att, även om det är dyrt, det går snabbare att påbörja processen privat. Har hört fall inom landstinget där det har tagit orimligt lång tid innan par har fått påbörja ivf, är rädd för det.

    Alla tankar välkomnas!

  • Svar på tråden Söka utredning privat eller via landsting?
  • Kjell2

    Vanligtvis går det fortare privat men oavsett kan utredningen dra ut på tiden. Om det är värt pengarna kan bara ni avgöra.

  • Aamon

    Nu vet jag inte er ålder och ev tidigare barn etc men jag skulle välja att gå via landstinget just utifrån kostnadsfrågan om ni inte är allt för gamla. Sedan om det drar ut på tiden några månader så kanske ni lyckas spontant? Vår första grav tog 1.5 år att få till vilket i sig ju inte behöver innebära att något är fel. Vet hur otålig man är när man försöker och bara vill NU! Totalt från att vi började försöka till att vi får vårt första barn har det tagit 3 år och 1 månad, och 2 förlorade barn. Hade aldrig velat gå igenom ivf i onödan dock med allt vad det innebär(vi lyckades spontant tillslut).

Svar på tråden Söka utredning privat eller via landsting?