• LucyStacy

    Feminism 2019! Nu kör vi! Del 2

    Eftersom min andra tråd flyttades till sandlådan trots att jag skrivit i tråden att den inte var ironisk och att jag inte trollar så startar jag en ny tråd.  Försök därför hålla en så seriös ton som möjligt så att den inte flyttas igen. 

    Kvinnor och män! Nu ska vi få feminism att funka!

    Det finns ingen annan förklaring än att sex är den största boven i ojämställheten.

    Våldtäkt 
    Sexuella trakasserier
    Bodyshaming
    Prostitution
    Preventivmedel som förstör kroppar

    Så nu föreslår jag att vi för in gamla hederliga hålla på sig - värderingar. Den enda skillnaden är att Män ni slipper inte heller undan!
    Ingen sex = Stor skillnad

    Därifrån kan vi börja. Sedan kan vi ta de andra frågorna.
  • Svar på tråden Feminism 2019! Nu kör vi! Del 2
  • LucyStacy

    Var var vi... Jo källa efterfrågade någon i tråden. 

    Här visas en report på att Sverige har sjunkit ifråga om vilket land som är mest jämställt. 
    www3.weforum.org/docs/GGGR16/WEF_Global_Gender_Gap_Report_2016.pdf

    samtidigt som statistiken visar att antalet sexualbrott ökar. Det är mest kvinnor som utsätts för sexualbrotten av män visar statistiken. 

    www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html

  • Lånehajen

    Och hur menar du rent praktiskt att dessa frågor skulle få en lösning genom att folk slutar ha sex? Det ligger knappast i en våldtäktsmans natur att ta hänsyn till om offret är villigt eller inte. Har man orealistiska kroppsideal försvinner de sannolikt inte för att man inte har sex. Osv.

    Utveckla också gärna vad för slags nytta du ser med en sexstrejk inom ett relativt jämställt förhållande (vilket många förhållanden i Sverige är idag).

  • LucyStacy

    Bodyshaming och sex var den andra frågan och hur det hänger ihop. 

    Bodyshaming handlar ju om att förnedra en persons kropp för att den andra inte anser att kroppen är tilltalande som objekt för vår sexualitet. Det behöver inte nödvändigtvis betyda den egna sexualiteten.
    Utan den som bodyshamear kan även anse att "offret" inte dugar att ha sex med för någon. 

  • LucyStacy
    Och hur menar du rent praktiskt att dessa frågor skulle få en lösning genom att folk slutar ha sex? Det ligger knappast i en våldtäktsmans natur att ta hänsyn till om offret är villigt eller inte. Har man orealistiska kroppsideal försvinner de sannolikt inte för att man inte har sex. Osv.

    Utveckla också gärna vad för slags nytta du ser med en sexstrejk inom ett relativt jämställt förhållande (vilket många förhållanden i Sverige är idag).

    Ville citera men det blev en tom lila ruta. Så jag råkade nog radera citatet och det gick inte att citera igen med text. Gaah.

    Det är det här jag menar behöver förändras. Det egna jagets vilja att ha sex.
    Sex är inte ett mänskligt behov och det behöver klargöras tydligt i skolan. Förbjuda sex är nog ganska omöjligt om man inte vill göra som i en del länder och införa fängelse och/eller dödsstraff för utomäktenskapliga relationer. Däremot behöver vi få i diskussioner om en sund sexualitet. Information som uppmuntrar till att vänta med sex. Upplysningar om de nackdelar som följer med sex.
  • LucyStacy
    Lånehajen skrev 2019-01-29 08:43:22 följande:

    Och hur menar du rent praktiskt att dessa frågor skulle få en lösning genom att folk slutar ha sex? Det ligger knappast i en våldtäktsmans natur att ta hänsyn till om offret är villigt eller inte. Har man orealistiska kroppsideal försvinner de sannolikt inte för att man inte har sex. Osv.

    Utveckla också gärna vad för slags nytta du ser med en sexstrejk inom ett relativt jämställt förhållande (vilket många förhållanden i Sverige är idag).


    Nu gick det att citera igen och jag ska besvara din andra fråga. 

    Jämställda förhållande där sex sker på bådas lika villkor ser jag inga problem med. 
  • LucyStacy
    CarinaL26 skrev 2019-01-29 08:41:09 följande:

    Förstår inte riktigt vad det är du vill vi ska diskutera.


    Problemet som följer av ett sexualiserat samhälle. Samt hur vi genom att uppmuntra till till att avhålla sig kan bidra till att prostitution, våldtäkt, etc.. mindskar
  • LucyStacy
    LucyStacy skrev 2019-01-29 09:14:26 följande:
    Problemet som följer av ett sexualiserat samhälle. Samt hur vi genom att uppmuntra till till att avhålla sig kan bidra till att prostitution, våldtäkt, etc.. mindskar
    minskar*
  • CarinaL26
    LucyStacy skrev 2019-01-29 09:14:26 följande:

    Problemet som följer av ett sexualiserat samhälle. Samt hur vi genom att uppmuntra till till att avhålla sig kan bidra till att prostitution, våldtäkt, etc.. mindskar


    Ja det kanske är din egen syn på feminism, inte min.

    Tror inte en sekund på att avhållsamhet håller tillbaka bare sig prostitution eller våldtäkt. Det senare har inte med sex att göra alls, snarare makt och det påverkas knappast av avhållsamhet.
  • LucyStacy
    CarinaL26 skrev 2019-01-29 09:25:36 följande:
    Ja det kanske är din egen syn på feminism, inte min.

    Tror inte en sekund på att avhållsamhet håller tillbaka bare sig prostitution eller våldtäkt. Det senare har inte med sex att göra alls, snarare makt och det påverkas knappast av avhållsamhet.
    Min syn på feminism? Va?

    Avhållsamhet handlar om att hålla sig undan saker som prostitution och sex i ostabila relationer. Samt att inte förgripa sig på någon. 
    Samt även att enbart ha sund sex där det finns ett samtycke. 
    Jag vill vända på frågan och fråga dig "Vad grundar det sig på att vi vill ha makt över en annan människa?"
  • LucyStacy
    CarinaL26 skrev 2019-01-29 09:25:36 följande:
    Ja det kanske är din egen syn på feminism, inte min.

    Tror inte en sekund på att avhållsamhet håller tillbaka bare sig prostitution eller våldtäkt. Det senare har inte med sex att göra alls, snarare makt och det påverkas knappast av avhållsamhet.
    Min syn på feminism? Va?

    Avhållsamhet handlar om att hålla sig undan saker som prostitution och sex i ostabila relationer. Samt att inte förgripa sig på någon. 
    Samt även att enbart ha sund sex där det finns ett samtycke. 
    Jag vill vända på frågan och fråga dig "Vad grundar det sig på att vi vill ha makt över en annan människa?"
  • ThomasW

    Om jag förstår saken rätt så ser du påven som en bra feminist ?

  • LucyStacy
    ThomasW skrev 2019-01-29 16:19:16 följande:

    Om jag förstår saken rätt så ser du påven som en bra feminist ?


    Nja, jag skulle nog säga att påven inte har så stor påverkan på vårt (sveriges) samhälle. Hade vi haft en förebild som påven här som uppmuntrade till avhållsamhet absolut. Men det hade varit svårt att ha som enda fråga. 
    Det är främst skolans och föräldrarnas sak att hålla koll på att deras barn får en sund sexualitetslära. 
  • Haskel
    LucyStacy skrev 2019-01-29 09:14:26 följande:

    Problemet som följer av ett sexualiserat samhälle. Samt hur vi genom att uppmuntra till till att avhålla sig kan bidra till att prostitution, våldtäkt, etc.. mindskar


    Samhället/feminismen/kvinnor har jobbat hårt de senaste åren för att ge kvinnor sin egen sexualitet. Ta bort tabun samt acceptera kvinnors sexlust m.m.

    Menar du att detta var fel?

    Att arbetet snarast skulle inriktats på att begränsa männens sexualitet, genom att skambelägga och skapa tabun?
  • LucyStacy
    Haskel skrev 2019-01-29 17:11:53 följande:
    Samhället/feminismen/kvinnor har jobbat hårt de senaste åren för att ge kvinnor sin egen sexualitet. Ta bort tabun samt acceptera kvinnors sexlust m.m.

    Menar du att detta var fel?

    Att arbetet snarast skulle inriktats på att begränsa männens sexualitet, genom att skambelägga och skapa tabun?
    Jag menar inte att jag tycker att det är fel att kvinnor har en egen sexualitet. Absolut inte. Den är lika viktig som männens och det är därför som jag är för sunda, jämlika relationer där bådas vilja respekteras. 

    Det jag däremot anser vara fel är sexualitet som en slags slit och släng-vara, istället för att männen och kvinnorna väntar på en trygg person som respekterar dom. 
Svar på tråden Feminism 2019! Nu kör vi! Del 2