• K Kalle

    Ni som identifierar er som miljövänner, hur ser ni på metall och plast?

    Jag träffade en ung släkting i helgen. Hon och hennes kompisar är veganer och miljövänner. Ska de ut på långresa tar de tåget. Skulle de nödgas behöva använda flyg försöker de klimatkompensera. De har skor av plast. De har kläder av konstmaterial. De byter mobiltelefon minst en gång om året. Hur hållbart är det?

    Förnybart är:
    Bomull
    Lin
    Kor
    Får
    Morötter
    Vindkraft
    Solkraft

    Icke-förnybart är:
    Plast
    Bensin
    Kobolt
    Järn
    Sand (som man gör glas av)

    Vill man leva hållbart kan man inte å ena sidan skrika sig blå om att människor flyger (handikappade har inget annat sätt att åka tyvärr) eller att de äter kött osv. och samtidigt köpa 10 plastskor om året och hela tiden köpa nya telefoner - där den unika och icke förnybara metallen kobolt finns. Vill man leva hållbart gör man som förr. Man skaffar sig några olika skor, typ ett par stövlar, ett par finskor, ett par lågskor, av GOD kvalitet (äkta skinn, äkta gummi, äkta fårpäls) och så har man dem i 30 år och lagar hos skomakare vid behov.

    Oljan räcker inte för evigt. Jag anser att den från och med nu endast ska användas till sådant där den är absolut nödvändig, som tex inom medicinteknik och inom vården. Våra metaller är inte heller förnybara. Järnmalmen i Kirunagruvan är på upphällningen. Vem kunde tro annat? När man tagit allt som finns är det slut. Det kommer inte att bildas mer.

    Vill man inte göra skor av kor, förnybart, får man väl göra skor av morötter. Använd inte plast!

  • Svar på tråden Ni som identifierar er som miljövänner, hur ser ni på metall och plast?
  • Kjell2

    Försöker minska mitt användande av bristråvaror
    Minska min konsumtion av kött, framförallt nöt
    Se till att det kött jag konumerar i möjligaste mån kommer från just uppfödning
    Inte vara rabiat

  • Meriall

    Återbruk är bra. Jag använder skor etc så länge det går, lagar hos skomakare. Men när det behövs nya (de inte går laga längre) så köper jag de snyggaste jag hittar och tänker inte på vad de är gjorda av.

    Ärver gärna kappor etc av äldre släktingar men köper nytt om jag inte tycker om utseendet. Har då så länge det går. Brukar väl bli 5-6 år bara dock, sedan är de utnötta och slut.

    Äter kött men inte varje dag och inte mycket, köper ekologiskt av flera skäl. Köper dyraste köttet. Lokalproducerad mjölk etc.

    Byter mobil endast när den är så sönder så den inte går att använda längre. Det brukar dock bli vart 2-3 år. De håller inte så länge.

    Åker dock flyg när jag reser långt. Gör det dock inte så ofta, typ vart tredje år inom Sverige. Vart åttonde inom Europa. Har dock ingen bil och åker bara kollektivt annars så det väger väl upp lite.

  • K Kalle

    Jag är sjukt irriterad på allt med dålig kvalitet. Jag köpte ett par skinnstövlar av ganska klassisk modell och bra kvalitet (trodde jag). Två år senare har den ena "saggat ihop". Jag gick till skomakare för att laga, men det gick inte. Det var jättebra kvalitet på allt enligt skomakaren, utom i hälen där man hade satt papp istället för trä (eller vad det nu var man egentligen skulle haft). VAR hittar man damstövlar/skor av genuint bra kvalitet så att man inte måste ränna ut på stan vartannat år eller i värsta fall en gång om året för att hitta snygga och sköna skor?

  • K Kalle

    Nu hörde jag en nyhet flimra förbi om att det skulle bli enklare och billigare att reparera vitvaror. Inte en dag för sent! Vi var tvungna att slänga vår förra frys på grund av att handtaget trillade av. Gick inte att laga. Förutom det var det inget fel på frysen. Mina föräldrar var tvungen att skaffa ny spis när en av vreden att ställa in temperaturen på plattorna gick av. Fanns inga reservdelar. Tänk så många vitvaror och annat som skrotas helt i onödan! Det är metall som ju inte är förnybart. När all metall plockats ur gjorden finns inte mer.

  • Kjell2
    K Kalle skrev 2019-01-30 08:00:20 följande:

    Nu hörde jag en nyhet flimra förbi om att det skulle bli enklare och billigare att reparera vitvaror. Inte en dag för sent! Vi var tvungna att slänga vår förra frys på grund av att handtaget trillade av. Gick inte att laga. Förutom det var det inget fel på frysen. Mina föräldrar var tvungen att skaffa ny spis när en av vreden att ställa in temperaturen på plattorna gick av. Fanns inga reservdelar. Tänk så många vitvaror och annat som skrotas helt i onödan! Det är metall som ju inte är förnybart. När all metall plockats ur gjorden finns inte mer.


    Just metall är extremt förnybart och återanvänd i mycket stor utstäckning. Många stålverk idag går på skrot, inte malm. Aluminium, koppar och sällsynta metaller som guld, kobolt, volfram mm  samlas in och återänvänds i mycket stor utsträckning.

    Så skrotade kylskåp återuppstår nästan alltid som armeringsjärn eller bilplåt.

    Därmot ökar vårt behov av metaller hela tiden vilket gör att det förr eller senare kommer ta slut då det är en ändlig resurs.


  • K Kalle
    Kjell2 skrev 2019-01-30 08:30:09 följande:
    Just metall är extremt förnybart och återanvänd i mycket stor utstäckning. Många stålverk idag går på skrot, inte malm. Aluminium, koppar och sällsynta metaller som guld, kobolt, volfram mm  samlas in och återänvänds i mycket stor utsträckning.

    Så skrotade kylskåp återuppstår nästan alltid som armeringsjärn eller bilplåt.

    Därmot ökar vårt behov av metaller hela tiden vilket gör att det förr eller senare kommer ta slut då det är en ändlig resurs.
    Bra! Fast det är ju bättre och mer miljövänligt om kylskåpet kan hålla 5 år till genom att byta en reservdel. Går ju mycket mindre energi åt då än om man ska göra om den till ett nytt kylskåp.

    En annan sak, det kan inte vara bra att slänga en massa skrot i rymden som man ju gör.
  • Kjell2
    K Kalle skrev 2019-01-30 08:46:49 följande:
    Bra! Fast det är ju bättre och mer miljövänligt om kylskåpet kan hålla 5 år till genom att byta en reservdel. Går ju mycket mindre energi åt då än om man ska göra om den till ett nytt kylskåp.

    En annan sak, det kan inte vara bra att slänga en massa skrot i rymden som man ju gör.
    Skrotet i rymden är nog väldigt begränsat då det är extremt dyrt att skicka upp tunga saker i rymden. Utan att veta år det nog mindre än ett stort fartyg som sjunker och förvinner på havets botten.

    Självklart är det bättr att laga och fortsätta använda än skicka saker tills skroten och köpa nytt.


  • amia01

    Håller med TS i det mesta, förutom att vind och sol kraft inte är särskilt hållbara i den form det byggs i dag. Miljömässigt kostar produktionen av solceller och vindkraftverk betydligt mer än de ger. Hållbar teknik vore att direkt använda kraften i form av segel, direkt vattenuppvärmning etc

    Sedan håller jag med om att både får och kor är hållbara
    så ni som tror ni gör en insats för miljön genom att minska köttkonsumtionen borde läsa på lite mer! (Finns många tunga lobbyister som driver sina agendor, men det räcker med 5:ans kunskaper om kolets kretslopp för att inse att veganerna inte kommer att rädda vår planet...)

Svar på tråden Ni som identifierar er som miljövänner, hur ser ni på metall och plast?