• Äldre 29 Jan 11:07
    5636 visningar
    106 svar
    106
    5636

    Några fler föräldrar som valt bort förskolan och är hemma med barnen?

    Hej,

    Jag är lite nyfiken och undrar om det finns flera föräldrar som har valt samma väg som oss. Att välja bort förskolan och vara hemma med barnen? Vi har inte träffat någon annan i vår omkrets som har gjort samma val och är lite nyfiken på om många fler gör som vi gör.

    Vi skulle kanske kunna dela erfarenheter?

    Min sambo, pappa till våra barn jobbar och jag är hemma med barnen. Ibland får vi vända på kronan för att få det till att gå ihop men för det mesta går det bra. Vi är ute nästan varje dag och är väldigt aktiva med våra barn. Vi går till badhuset, dom olika lekparkerna, går på dans och gymnastik för barn. Det kan vara väldigt tufft att ha barnen hemma istället för att lämna på förskolan, det krävs så mycket mer av en själv. Några hemmaföräldrar som känner igen sig?

  • Svar på tråden Några fler föräldrar som valt bort förskolan och är hemma med barnen?
  • Äldre 6 Feb 14:11
    #91
    legomum skrev 2019-02-06 08:10:16 följande:

    Jag ber om ursäkt för min del. Jag blir väldigt provocerad av översittare.

    Jag vet man ska inte mata trollen men kände att en person ska inte få sabotera så fullständigt.

    Men det får vara nog med ot diskussioner så jag är klar.

    Ber som sagt om ursäkt för mig.


    Jag väntade faktiskt också på korrekta källhänvisningar för jag kan inte tro siffrorna som angavs. Det enda sättet de kan gå ihop är om man räknat med barn till föräldralediga, de får ju i många kommuner endast lämna barnen i 15h och det skulle ju såklart dra ner snittet, men jag har väldigt svårt att tro att snittet skulle vara 20-30 timmar om båda föräldrar arbetar. Ev kanske arbetslösa också drar ner ett sånt snitt om de också har begränsade timmar. Ett snitt på 20-30 timmar innebär ju att det är många som har färre timmar än 20 för att väga bort de som har barnen i 40-50 timmar. Det blir ju som att jämföra äpplen och päron.
  • Äldre 6 Feb 15:26
    #92
    legomum skrev 2019-02-06 08:10:16 följande:

    Jag ber om ursäkt för min del. Jag blir väldigt provocerad av översittare.

    Jag vet man ska inte mata trollen men kände att en person ska inte få sabotera så fullständigt.

    Men det får vara nog med ot diskussioner så jag är klar.

    Ber som sagt om ursäkt för mig.


    Du behöver inte heller be om ursäkt! Jag älskade dina svar men jag orkade tyvärr inte svara. Du har min fulla respekt och jag är imponerad över att du svarar översittaren? och det är som du skriver, man ska inte mata trollen så hittar dom andra forum att sprida sina lögner och negativitet i. Jag är så himla glad över dom andra svaren och tips jag fått. Synd bara att familjeliv.se inte är mer professionella och faktiskt blockerar och raderar irrelevanta inlägg. Dessutom har jag förstått ännu mer hur mycket fördomar och avundsjuka människor har. Dessutom finns det dom som "Jw83" som kommenterat som inte ens fattar att jag kan vara föräldraledig från mitt jobb hur länge jag vill och komma tillbaka till mitt jobb när jag vill. Istället skriver hen bara ett kaxigt svar och idiotförklarar sig själv. Och en person som inte kan redogöra för sina påstådda statistik, speciellt att skilsmässa ökar ifall en förälder väljer att stanna hemma med barnet, rent skitsnack! Troligtvis har den personen blivit lämnad av sin partner eller liknande och försöker få ut frustration på sociala forum???? jag har hittat ett annat socialt forum där jag inte blir påhoppad och väljer att fortsätta skriva där.

    Tack för dina svar och tack för att du orkar svara dom inkompetenta!

    Ha det fint!
  • Äldre 6 Feb 15:37
    #93
    Lipgloss1 skrev 2019-02-06 15:26:44 följande:

    Du behöver inte heller be om ursäkt! Jag älskade dina svar men jag orkade tyvärr inte svara. Du har min fulla respekt och jag är imponerad över att du svarar översittaren? och det är som du skriver, man ska inte mata trollen så hittar dom andra forum att sprida sina lögner och negativitet i. Jag är så himla glad över dom andra svaren och tips jag fått. Synd bara att familjeliv.se inte är mer professionella och faktiskt blockerar och raderar irrelevanta inlägg. Dessutom har jag förstått ännu mer hur mycket fördomar och avundsjuka människor har. Dessutom finns det dom som "Jw83" som kommenterat som inte ens fattar att jag kan vara föräldraledig från mitt jobb hur länge jag vill och komma tillbaka till mitt jobb när jag vill. Istället skriver hen bara ett kaxigt svar och idiotförklarar sig själv. Och en person som inte kan redogöra för sina påstådda statistik, speciellt att skilsmässa ökar ifall en förälder väljer att stanna hemma med barnet, rent skitsnack! Troligtvis har den personen blivit lämnad av sin partner eller liknande och försöker få ut frustration på sociala forum???? jag har hittat ett annat socialt forum där jag inte blir påhoppad och väljer att fortsätta skriva där.

    Tack för dina svar och tack för att du orkar svara dom inkompetenta!

    Ha det fint!


    Jag fattar visst att man kan vara ledig länge. Både jag och min make har varit föräldralediga länge. Jag tycker att det är underligt att du inte känner till fler som valt att vara hemma så länge. Därför undrar jag varför du tycker dit val är annorlunda än andras. Är det för att andras män vill vara hemma halva tiden eller lämnar alla dina vänner barnen på FS vid ett?

    Bland våra vänner så är de flesta hemma runt 3 år. Ingen lämnar storasyskonet på förskolan mer än i 15h. Se flesta vi känner ha storasyskonet hemma.

    Att vänta med förskolan tills barnet är 3-4 år är fullt normalt. Är man två som är lediga så kan man ofta vara hemma längre.

    Du skrev att bi valt bort förskolan. Ska du gå hemma i 5-6 år?
  • Äldre 6 Feb 21:55
    #94
    Anonym (133) skrev 2019-02-06 11:27:28 följande:

    Tråkigt att tråden kom av sig med annat!

    Jag har inga planer på att vara fulltidshemmaförälder själv men blir väldigt nyfiken på hur det är?

    - Förväntar er familj att ni även sköter hushållet fullt ut? Hinner man det? Nu under fledigheten är vi nöjda om man hinner plocka och stuva undan disk...

    - Funkar der att leva på en lön? Är er respektive välbetald, har ni dragit ned på omkostnader? Kan ni spara pengar?

    - Hur ser en vanlig dag med typ en 2-3-åring ut?

    Jag har egentligen inte så mkt emot förskola (rimliga timmar per dag) men helst hade jag sett att min man å jag jobbat 50% var några år, tyvärr tror jag inte riktigt ekonomin håller för det.


    Jag tycker det är skillnad på när de var bebisar och tex nu (5 åringar). Trots att jag hade två bebisar så hann jag med allt i hemmet, det är på sätt och vis svårare nu att hinna allt. Men mina har alltid sovit bra och gjort kväll tidigt.

    Eftersom jag är hemma så ser jag inget konstigt i att jag städar och fixar. Laga mat hjälps vi åt med och jag sköter nog den mesta handlingen.

    När grabbarna var två så vaknade de vid 5 tiden varje morgon. Då gick vi upp och lekte och gjorde oss i ordning för dagen. Frukost kl 7. Sedan gick vi ut nästintill varje dag. Den ene har sedan han kunnat prata sagt "gå ut" så fort han vaknat och jag har uteungar.

    Ute till 10.30 och sedan lunch 11. Efter det så sov de antingen om vi var ute på äventyr då i vagnen eller hemma ca 2 timmar (sov något mindre 1,5 timme när de var tre år och jag tog bort dagvilan).

    Mellis ca 14

    Sedan beroende på om vi varit ute på heldagsäventyr eller inte så gick vi ut 2 timmar till. Annars var det lek och bus hemma.

    Middag kl 16, kvällsmål/välling kl 18 sedan var det natt för dem. De sov kl 18.30.

    Ekonomin får man ju klara ut och lägga upp en budget för. Sedan får man faktisk dra ner på utgifterna och vi har tex inte åkt på massor av resor varje år utan valt semestra i Sverige. Vi har valt att lägga pengar på bra vinterkläder (vi är ju trots allt jämt ute så vi behöver kläder efter väder) leksaker och mat.

    Vi spar en del varje månad. Jag skulle säga att vi lever rätt bra ändå på en inkomst.
  • Äldre 6 Feb 22:16
    #95
    Jw83 skrev 2019-02-06 06:19:41 följande:

    Hur är du annorlunda än alla andra föräldrar? Du skriver att du valt bort förskolan och att du inte känner någon som gjort som er. Samtidigt så skriver du att du är föräldraledig från ett fast jobb. Jag får inte ihop det. Alla är väl föräldralediga? Eller menar du alla andra i er närhet valt att dela lika på föräldraledigheten medan din man inte vill vara fl?

    Är det det som andra ska vara avundsjuka på eller hur menar du?


    Jag känner faktiskt inte någon annan heller i min bekantskapskrets som gjort samma val som mig. De flesta har satt in sina barn på förskolan så fort det gått och några har varit hemma tills 18 månaders gränsen.

    Oj så ifrågasatt jag blir och speciellt av min äldsta och bästa vän. Hon Kan inte ta in och från början så diskuterade jag med henne det gör jag inte längre för hon kan bara inte förstå.

    Det värsta är nog att när jag småpratat med andra vuxna i parken och de blir förvånade över att jag är hemmaförälder och börjar fråga ut om min ekonomi, pensionssparandet, att barnen inte skulle bli sociala utan förskola, eller kunna lära sig turtagning, sitta stilla, leka... listan är lång om vad som ifrågasätts.

    Numer dödar jag frågorna med att jag har arbetat pedagogiskt i 20 år och kan nog lära mina små massor och enkelt svarat att ja vi har råd att jag är hemma.

    Min man är lika mycket förälder som jag är trots att han arbetar och inte ser sina barn lika mycket som jag gör. Att han bara tagit ut minsta möjliga dagar och jag fått resten har att göra med hur att företaget ska fungera. Det har varit viktigt för oss och vår framtid att företaget fungerar och när pappa är hemma så är han närvarande. Vi sitter inte i våra telefoner och slösurfar tex när barnen är vakna.

    Vi är där, hela tiden. Vi gjör detta på det här viset för vi tror helt och fullt på att det Är bäst för barnen.

    Långt svar och det var inte ens till mig du ställde frågan :)
  • Anonym (133)
    Äldre 6 Feb 22:18
    #96
    legomum skrev 2019-02-06 21:55:06 följande:

    Jag tycker det är skillnad på när de var bebisar och tex nu (5 åringar). Trots att jag hade två bebisar så hann jag med allt i hemmet, det är på sätt och vis svårare nu att hinna allt. Men mina har alltid sovit bra och gjort kväll tidigt.

    Eftersom jag är hemma så ser jag inget konstigt i att jag städar och fixar. Laga mat hjälps vi åt med och jag sköter nog den mesta handlingen.

    När grabbarna var två så vaknade de vid 5 tiden varje morgon. Då gick vi upp och lekte och gjorde oss i ordning för dagen. Frukost kl 7. Sedan gick vi ut nästintill varje dag. Den ene har sedan han kunnat prata sagt "gå ut" så fort han vaknat och jag har uteungar.

    Ute till 10.30 och sedan lunch 11. Efter det så sov de antingen om vi var ute på äventyr då i vagnen eller hemma ca 2 timmar (sov något mindre 1,5 timme när de var tre år och jag tog bort dagvilan).

    Mellis ca 14

    Sedan beroende på om vi varit ute på heldagsäventyr eller inte så gick vi ut 2 timmar till. Annars var det lek och bus hemma.

    Middag kl 16, kvällsmål/välling kl 18 sedan var det natt för dem. De sov kl 18.30.

    Ekonomin får man ju klara ut och lägga upp en budget för. Sedan får man faktisk dra ner på utgifterna och vi har tex inte åkt på massor av resor varje år utan valt semestra i Sverige. Vi har valt att lägga pengar på bra vinterkläder (vi är ju trots allt jämt ute så vi behöver kläder efter väder) leksaker och mat.

    Vi spar en del varje månad. Jag skulle säga att vi lever rätt bra ändå på en inkomst.


    Tack för svar!

    18:30, ja då skulle man hinna med en del...
  • Äldre 6 Feb 22:33
    #97
    Anonym (133) skrev 2019-02-06 22:18:27 följande:

    Tack för svar!

    18:30, ja då skulle man hinna med en del...


    Jag inser att vi har haft tur med att sömnen bara har fungerat sedan start. Att de varit vakna på natten kan nog räknas på ena handen. Så det där med egentid/vuxentid har alltid funnits på kvällen för oss. Och att vi också fått sova på nätterna har nog gjort att resten av dygnet orkas med.
  • Äldre 7 Feb 05:37
    #98
    legomum skrev 2019-02-06 22:16:41 följande:

    Jag känner faktiskt inte någon annan heller i min bekantskapskrets som gjort samma val som mig. De flesta har satt in sina barn på förskolan så fort det gått och några har varit hemma tills 18 månaders gränsen.

    Oj så ifrågasatt jag blir och speciellt av min äldsta och bästa vän. Hon Kan inte ta in och från början så diskuterade jag med henne det gör jag inte längre för hon kan bara inte förstå.

    Det värsta är nog att när jag småpratat med andra vuxna i parken och de blir förvånade över att jag är hemmaförälder och börjar fråga ut om min ekonomi, pensionssparandet, att barnen inte skulle bli sociala utan förskola, eller kunna lära sig turtagning, sitta stilla, leka... listan är lång om vad som ifrågasätts.

    Numer dödar jag frågorna med att jag har arbetat pedagogiskt i 20 år och kan nog lära mina små massor och enkelt svarat att ja vi har råd att jag är hemma.

    Min man är lika mycket förälder som jag är trots att han arbetar och inte ser sina barn lika mycket som jag gör. Att han bara tagit ut minsta möjliga dagar och jag fått resten har att göra med hur att företaget ska fungera. Det har varit viktigt för oss och vår framtid att företaget fungerar och när pappa är hemma så är han närvarande. Vi sitter inte i våra telefoner och slösurfar tex när barnen är vakna.

    Vi är där, hela tiden. Vi gjör detta på det här viset för vi tror helt och fullt på att det Är bäst för barnen.

    Långt svar och det var inte ens till mig du ställde frågan :)


    Men din sits är inte alls som ts. Ts är bara föräldraledig från ett fast jobb. Du har ställt dig helt utanför arbetsmarknaden. Det är ovanligt att den ena väljer bort jobb helt under barnens uppväxt.

    De flesta jag känner går ner i tid båda två istället. Båda vill vara aktiva föräldrar och inkomsten bli skör om allt hänger på en person. Men du gör dina val :) ( bra så länge det är ditt val och du inte blir tvingad av din man)

    Ts är bara föräldraledig. Det är det jag reagerade på. Många är föräldralediga länge men få startar trådar om det och alla känner väl folk som varit föräldraledig mer än minimum? Vill man träffa fler föräldralediga så kan man ju gå med i en föräldragrupp :)
  • Anonym (Hepp)
    Äldre 7 Feb 07:48
    #99

    Jag skulle inte rekommendera att vara hemma med barnen tills de börjar skolan. Det finns väldigt bra pedagoger i förskolan. Det är inte som förr när det bara var förvaring/barnpassning. Barnen får lära sig en massa och öva olika färdigheter - allt i form av lek.

  • Anonym (So)
    Äldre 7 Feb 08:05
    Lipgloss1 skrev 2019-02-06 15:26:44 följande:

    Du behöver inte heller be om ursäkt! Jag älskade dina svar men jag orkade tyvärr inte svara. Du har min fulla respekt och jag är imponerad över att du svarar översittaren? och det är som du skriver, man ska inte mata trollen så hittar dom andra forum att sprida sina lögner och negativitet i. Jag är så himla glad över dom andra svaren och tips jag fått. Synd bara att familjeliv.se inte är mer professionella och faktiskt blockerar och raderar irrelevanta inlägg. Dessutom har jag förstått ännu mer hur mycket fördomar och avundsjuka människor har. Dessutom finns det dom som "Jw83" som kommenterat som inte ens fattar att jag kan vara föräldraledig från mitt jobb hur länge jag vill och komma tillbaka till mitt jobb när jag vill. Istället skriver hen bara ett kaxigt svar och idiotförklarar sig själv. Och en person som inte kan redogöra för sina påstådda statistik, speciellt att skilsmässa ökar ifall en förälder väljer att stanna hemma med barnet, rent skitsnack! Troligtvis har den personen blivit lämnad av sin partner eller liknande och försöker få ut frustration på sociala forum???? jag har hittat ett annat socialt forum där jag inte blir påhoppad och väljer att fortsätta skriva där.

    Tack för dina svar och tack för att du orkar svara dom inkompetenta!

    Ha det fint!


    Fast jag undrar också hur du kan vara föräldraledig från jobb i sex år för samma barn :) Är du egenföretagare? Eller menar du att du är tjänstledig?
  • Äldre 7 Feb 08:27
    Jw83 skrev 2019-02-07 05:37:30 följande:

    Men din sits är inte alls som ts. Ts är bara föräldraledig från ett fast jobb. Du har ställt dig helt utanför arbetsmarknaden. Det är ovanligt att den ena väljer bort jobb helt under barnens uppväxt.

    De flesta jag känner går ner i tid båda två istället. Båda vill vara aktiva föräldrar och inkomsten bli skör om allt hänger på en person. Men du gör dina val :) ( bra så länge det är ditt val och du inte blir tvingad av din man)

    Ts är bara föräldraledig. Det är det jag reagerade på. Många är föräldralediga länge men få startar trådar om det och alla känner väl folk som varit föräldraledig mer än minimum? Vill man träffa fler föräldralediga så kan man ju gå med i en föräldragrupp :)


    Jag var också fl från en anställning de första tre åren. Det finns inget -bara- med det. Allt beror ju på hur man valt att ta ut sina dagar. Sedan sa jag upp mig, jag vet att jag kan få arbete snabbt när jag väl tänker börja arbeta igen. Jag och min man är inte oroliga.

    Jag tror att denna tråd handlar om att få prata med andra hemmaföräldrar, inte att behöva försvara sina val.

    På samma sätt som när en familj med två vuxna lägger upp sin vardag att fungera så finns inga ovanliga lösningar. På samma sätt är det med hemmaföräldrar och deras lösningar.

    Om du tycker det är ovanligt för du har inte stött på detta innan betyder ju inte att det är en ovanlig lösning.

    Även om du inte kan förstå den biten med att vara hemmaförälder så kan du väl respektera andras val. Tycker inte du skriver sjysst i dina formuleringar.
  • Äldre 7 Feb 08:32
    Anonym (Hepp) skrev 2019-02-07 07:48:34 följande:

    Jag skulle inte rekommendera att vara hemma med barnen tills de börjar skolan. Det finns väldigt bra pedagoger i förskolan. Det är inte som förr när det bara var förvaring/barnpassning. Barnen får lära sig en massa och öva olika färdigheter - allt i form av lek.


    Jag kan lova dig att det finns faktiskt inget på förskolan som jag inte kan lära mina barn.

    Hur förskolan ser ut eller inte kan du gärna starta en egen tråd om för jag diskuterar gärna den biten med dig.
  • M82
    Äldre 9 Mar 12:13

    Har du Facebook kan jag varmt rekommendera gruppen "Hemmaföräldrars nätverk".
    Där kan du hitta likasinnade och förhoppningsvis nya bekantskaper.

    Är själv hemma med våra 2 barn på heltid och älskar det. 

  • Anonym (Lino)
    Äldre 9 Mar 12:21

    Vi har också vårt barn hemma på heltid, det är underbart!
    Pappan och jag arbetar halvtid, funkar toppen och vi får båda massor av tid med vår dotter. Hon fyller 5 i höst och kommer då att gå på förskola 15 timmar i veckan som en förberedelse för förskolaklassen.

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 9 Mar 12:47

    Vi valde inte bort förskolan, men vi väntade tills tvillingarna var två år och de fick gå relativt korta dagar första året, åtta till tre. Därefter åtta till fyra. Vi föräldrar anser att förskola är utvecklande för barnen som är lite större, som kan gå och prata. Vi anser också att långa dagar kan stressa barnen. Så förskola från tidigast arton månader, helst senare, och korta dagar, så resonerade vi.

  • Wed 8 May 2019 13:43

    Hejsan! Vi har också valt att stanna hemma med barnen och jag känner igen mig i det du skrivit ang eran vardag. Min sambo jobbar cs 5 min hemifrån och jag är hemma med barnen och har varit det hela tiden. Jag undrar, vad var det som gjorde att ni valde att vara hemma? Får ni mycket frågor omkring erat val?

Svar på tråden Några fler föräldrar som valt bort förskolan och är hemma med barnen?