Inlägg från: Kråkungen |Visa alla inlägg
  • Kråkungen

Otrohet - vad tycker du?

Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-02-07 18:44:04 följande:
    Tack för klargörande, det hade faktiskt kunnat missförstås så som du säger. 
    Jättebra, det känns som vi förstår och är överens i det mesta, även om vi självfallet kan ha olika synsätt gällande någon detalj.
    Du förklarar tålmodigt och mycket bra, utan att lägga in en massa värderingar och utan att döma någon,
    även i de fall när någon har en annan åsikt.
    Ja, vi verkar tänka väldigt lika i mångt och mycket :) Synd bara, som sagt, att det så ofta blir feltolkningar - men det känns, precis som du säger, som att vi två förstår varandra iaf :) Även om vi skulle ha olika åsikt om nåt så verkar vi resonera på liknande sätt när det gäller hur vi presenterar det vi vill ha sagt, vilket ju gör mycket till att man förstår varandra. Det verkar som att du, precis som jag, tittar på exakta betydelser hos ord; på den logiska uppbyggnaden av ett resonemang osv. Jag tror (eller rättare sagt: vet från omfattande erfarenhet av arbete med olika människors texter) att de flesta inte fungerar så, utan tolkar - och skriver! - mer utifrån gängse associationer, eller vad man ska säga. De läser mer mellan raderna, och lägger mindre vikt vid exakta ordbetydelser. Det som jag (och du, tror jag) kan tycka är knivskarpa - och viktiga! - skillnader mellan specifika ord, som kan hjälpa eller stjälpa ett resonemang, tycker de flesta andra är meningslösa hårklyverier. Jag säger absolut inte att det ena sättet är bättre än det andra - bara att det är olika, och att det också kan bidra till att man feltolkar varandra. 

Och tack igen för dina fina ord: de värmer :) 
  • Kråkungen
    Inga bekymmer skrev 2019-02-07 19:45:17 följande:
    Åh tack Kråkungen! Det var snällt sagt:) Ja, typ så! Du är inte dum du:)
    Solig
  • Kråkungen
    Inga bekymmer skrev 2019-02-08 07:42:43 följande:
    Var det verkligen så? Utifrån det du berättat så verkade inte din ex-man vilja lyssna på dig alls utan det måste vara på hans sätt. Du skrev att han var väldigt dominant och pekade med hela handen om jag förstått det rätt?

Som kvinna kan det ju va svårt att stå upp för sig själv och våga ta plats om en man utnyttjar sin makt i egenskap av sitt fysiska övertag...
    Du menar om det verkligen var så att jag var en lika stor del av problemet? 

Ja, det var svårt att stå upp för mig själv, och jag kände mig väldigt ofta överkörd - och frustrerad över att vi aldrig kunde prata och resonera om saker och ting. Samtidigt har jag många "defekter" och är fan inte lätt att leva med, så jo - jag var en lika stor del av problemet.
  • Kråkungen
    Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-02-08 09:52:44 följande:
    Varför skriver du att jag KANSKE inte använder det? Har du anledning tvivla på det jag säger?

Om du skriver om vad många eller vad andra gör så tycker jag inte det är riktigt rätt av dig att citera just mitt inlägg.

Jag har inte ifrågasatt vad du vill eller önskar och har absolut ingen avvikande åsikt om det. Jag försöker snarare anstränga mig för att försöka förstå.
    Hoppas att du också kan försöka förstå att jag inte måste tycka precis lika i allt.
    Och detta är ett jättebra exempel på precis det jag menade i #400. Molly använder ordet "kanske" på ett sätt som jag tror väldigt många använder det - som en pragmatiskt markör att detta är nånting man inte har någon egen erfarenhet av, och därför ska man inte uttala sig kategoriskt om det - medan du tolkar det i dess exakta betydelse, som en modifiering av sanningshalten i det du säger :) Men det hade ju blivit konstigt om hon hade skrivit "du använder det inte" (och alltså inte haft med ordet "kanske"), eftersom hon då hade antytt att hon av egen erfarenhet visste att det var så. Är du med?

Anledningen till att Molly citerade just ditt inlägg var väl för att det handlade om det ämne hon ville kommentera på; inte som en kommentar till just ditt beteende, tänker jag? Och jag tror inte hon menade att du måste tycka lika i allt :)
  • Kråkungen
    Inga bekymmer skrev 2019-02-08 21:41:50 följande:
    Det går lite snabbt i svängarna ibland..:) menar att det är svårt att leva med nån som inte accepterar sig själv som han är.
    Haha, vet du - det fattade jag :) (Apropå att ha problem att tolka ibland, menar jag ;))

Ja, jag förstår det... det är ju sorgligt att han inte gör det.. :(  
  • Kråkungen
    Såontany skrev 2019-02-08 23:54:41 följande:

Det finns en anledning till att man skapar en tråd. Vad är din, Kråkungen?

...

Vad är din agenda?

Välkommen tillbaka :) Denna fråga har du ställt till mig en gång tidigare, och jag besvarade den då, i #216, sida 22. Där bemötte jag även övriga saker som du skrivit till mig. Du får hemskt gärna gå tillbaka och läsa det inlägget, och du får ännu mer gärna besvara det. Här och nu citerar jag hursomhelst mig själv från det inlägget, för att åter besvara ovanstående fråga:
    Kråkungen skrev 2019-02-03 02:08:46 följande:
    För att jag hoppades kunna lära mig något om en sak som jag inte kunde förstå själv; för att jag hoppades kunna få nya perspektiv och nya insikter för att revidera min egen ståndpunkt, eftersom det är viktigt för mig att förstå andras syn på saker och ting, så att jag inte bara klampar på i det som jag själv tror och anser vara rätt, utan att ha reflekterat över andra möjligheter. Och jag är glad att jag gjorde det - skapade tråden alltså - för jag har verkligen fått massor av kloka, insiktsfulla svar, och lärt mig väldigt mycket. Jag har fått en helt annan förståelse för tänket kring otrohet, som jag är mycket tacksam för.
    Såontany skrev 2019-02-02 20:26:04 följande:

Hoppas du kan komma vidare, där du vidareutvecklar ditt eget inre! Lycka till, det lär du behöva!

Vidare:

Lider du av att du var otrogen mot din man? Vill få syndetnas förlåtelse för det du gjprt?

Nej. Det var det beslut jag fattade då, under de omständigheter som rådde då. Jag har reviderat min ståndpunkt i mycket pga den här tråden, och hade jag varit i samma situation idag som jag var då så hade jag gjort på ett annat sätt, men jag lider inte av att jag gjorde det jag gjorde. Vi gjorde mycket som var dumt, och var dåliga för varandra på många sätt, både han och jag, men det är i det förflutna, och jag skuldbelägger inte vare sig honom eller mig själv, vare sig för de sätt vi gjorde varandra illa på eller för min otrohet. Vad gäller syndernas förlåtelse vet jag inte riktigt hur jag skulle kunna få den här inne... den enda som i så fall, i det här fallet, skulle kunna ge mig den skulle väl vara min ex-man?

Eller lider du av att din gifta KlK inte finns för dig?

Menar du min gifta kk? Nädå, han finns alldeles tillräckligt för mig. Hans prio ett är frun och barnen; mig träffar han när de inte behöver honom, och jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt. Jag har ju min andra kk också, som i princip är tillgänglig jämt, så jag klarar mig :)

Hade du mått gött av att du var singel och valde männen till din säng, hade du inte skapat denna tråd.

För om man mår "gött" så är man inte längre intresserad av att få veta andra människors syn på saker och ting? Eller hur menar du?

Hoppas att du ser mitt svar den här gången; det är ju lätt att missa när det är många som skriver...

• Kråkungen
    Inga bekymmer skrev 2019-02-09 11:11:36 följande:
    Haha, ja jag fick uppfattningen att du gjorde det ja..:)

Jag tror att det ändå går åt rätt håll där, och hoppas på det, men får se tiden an helt enkelt.. DU förstår kanske att när det handlar om en sorts problematik, så krävs ganska mycket jobb och mod att våga ta steget och att det kan vara en process att komma dit.
    Vilket fint svar :) Och OT - nä men jag har själv gått OT till höger och vänster... betydligt mer än du :)

Beträffande din man så JA, jag förstår så väldigt, väldigt väl. Det är en resa till helvetet att försöka få bukt med de flesta former av psykisk problematik, både för själva "huvudpersonen" och för hens närstående, och bara själva vägen till att ens börja ta tag i det är ju oftast otroligt tung. Ni är kämpar båda två - och inte minst du! Du skrev en gång att du inte kan vara din mans behandlare - och nej, det kan du inte! Men gränsen suddas ju lätt ut, tyvärr... Jag kan tänka mig att det är ännu svårare för dig, som - om jag fattat det rätt - själv dessutom jobbar inom psykvården (om än inte med precis samma problemområde som gäller för din man).   Oavsett vilket är det ju väldigt skönt att du ändå ser att det går åt rätt håll för honom. 
    Jo, det där med tolkning ja...:) Det var ganska komiskt, tycker jag, när jag ifrågasatte FYI vad han menade med inlägget/uttalandet till "man med erfarenheter". Så kommenterar du det på ett bra sätt och belyser det där du förklarar att utifrån FYI:S erfarenheter så förstår du hans inställning till otrohet. Sen kommer "man med egna erfarenheter" och kommenterar på mitt inlägg: "Inlägget var riktat till mig!!" Ja... Alltså sååå snurrig är jag inte...haha:)
    Haha, ja, alltså, det är ju problemet med när det är många människor som skriver i samma tråd, vid olika tillfällen och i olika takt. Det kan verkligen bli en otrolig röra! :D
    Nu när jag har läst vad du skrivit och "tänkt lite till" så delar jag ev till viss din kring "man med egna erfarenheter". Det att han känner att han själv vill dela med sig.. Tex om terapin och dess fördelar. Och det är ju väldigt bra:)
    ...
    Det som blir märkligt tycker jag, är när någon, såsom jag tror många uppfattar det, argumenterar väldigt motsägelsefullt. Att ena sidan säga "det är inte bra och inget att rekommendera" för att i nästa vända dra fram fördelar och liksom förminska det svek som de flesta faktiskt tycker att det är om väljer att vara otrogen.. MEN, det kan ju rent psykologiskt hänga ihop med hur man förhåller sig till sina egna erfarenheter och känslor kring frågan såklart. En del andra argumenterar på ett annat sätt, ur ett moraliskt perspektiv, eftersom de vill motverka att normalisera och se på otrohet som något normalt som inte är nån nog deal.
    Så bra att du förstår vad jag menar, och iaf till viss del kan hålla med :) Jag förstår absolut frustrationen i när man tycker att någon motsäger sig själv - absolut. Men jag tror, som sagt, att motsättningen ligger i betraktarens öga, och precis så som du säger: det hänger ju väldigt nära ihop med ens egna erfarenheter, och vad man utgår från för värdegrund. Det som för den ene framstår som fullständigt logiskt kan verka totalt motsägelsefullt för den andre. Har man exvis grundinställningen att vi är inte mer än människor, och shit happens, så otrohet är nåt som alltid kommer att finnas - nåt som vi aldrig kommer att bli av med - så är det ju ganska logiskt, och inte det minsta motsägelsefullt, att säga "det här är inte bra; det är inget att rekommendera, men när vi nu inte kan komma undan det, så låt oss istället göra det bästa av situationen". Har man däremot grundinställningen att vi kan bättre än så här; vi kan vara goda; vi kan välja att ta hand om varandra och respektera varandra - ja, då är det ju helt och fullt logiskt att man slåss med näbbar och klor för att aldrig, aldrig låta "omoralen" (i brist på bättre ord) sippra in och bli en accepterad del av livet. Man kämpar då, precis som du säger, för att motverka en normalisering av otrohet. 

Du har definitivt en poäng med att man blir "hårdare ansatt" när/om man inte tycker som normen. Detta fenomen har jag också stött på som uppväxt i ett konservativt kristet hem, om man inte tycker som de flesta, så vet ju också hur det känns att inte tillhöra "normen" och har nog också stött på många fördomar och alltid känt mig lite udda därav.
    Ja, väldigt kristna människor kan ju vara bland de mest rabiat trångsynta och oförlåtande som finns, vilket är intressant med tanke både på det kristna budskapet om kärlek och förlåtelse, och med tanke på vilken jäkla rebell det var som gav upphov till hela kristendomen :) Observera att jag inte har nåt emot kristna, eller försöker påstå att man kan uttala sig kategoriskt om alla kristna bara för att de tillhör en viss tro. Jag bara säger att jag vet vad kristen konservatism kan innebära...
    Hursomhelst, så vill jag säga att jag också uppskattar att du tog dig tid att läsa mina inlägg och komma med väldigt intressanta svar....

Såsom jag tidigare skrivit, jag lägger inte någon värdering i om båda kommit överens om ett öppet förhållande med vissa "villkor" att förhålla sig till tex. Helt enkelt handlar det om att man är ärlig om hur man vill leva:)

Sen det du skrev att det sitter i ens psyke om man är monogam/polygam... Ja, det beror ju på vilket perspektiv men belyser det ifrån..:)

Sorry för att ha gått OT i tråden. Jag tar en paus för att hitta fokus på de viktigaste i mitt liv, varva ner och hitta balans igen!!

Ja, det har varit väldigt intressant att diskutera med dig! Jag tycker att du verkar vara en väldigt fin människa, och jag önskar dig verkligen all lycka till med allting. Verkligen <3

• Kråkungen
    Anonym (H) skrev 2019-02-21 06:28:00 följande:
    1. Nej, jag tycker absolut inte att det är okej. Jag behandlar andra som jag själv vill bli behandlad och jag vill aldrig bli utsatt för otrohet.

2. Läs ovan.

3. Det jag tycker är värst är hur man går bakom ryggen på den man älskar allra mest. Sex är det mest intima man delar med sin partner. Jag känner mig extra kärleksfull, lycklig och älskad efter jag och min sambo har haft sex. Det är något speciellt som bara vi gör! Tanken på att han skulle gå bakom ryggen på mig och göra det med någon annan krossar mig totalt.

4. Det finns absolut ingenting jag gjort som inte min sambo velat att jag gjort. Jag undanhåller ingenting, utan behandlar som sagt andra som jag vill bli behandlad. Jag vill inte att min sambo ljuger och underhåller saker, därför gör inte jag heller det.
    Tack för ditt svar! Ja, det är ju många som resonerar precis som du, och även om jag inte tänker alls i samma banor själv, så tror jag att jag fattar bättre, efter alla svar jag har fått i den här tråden :) Vad gäller fråga 4 blev den otydlig, och ganska irrelevant för de flesta... när jag skrev trådstarten utgick jag från min syn på exklusivitet som en fix idé, på ganska så mycket samma nivå som tvångstankar. T ex, säg att din partner har extrem ormfobi ? så extrem att ingenting som öht har någonting gemensamt med ormar får förekomma i lägenheten. Så en dag får du besök av en kompis som har ormskinnsboots, och du väljer att inte säga åt vännen att ta av sig bootsen utanför ytterdörren, eftersom din partner inte är där; eftersom det bara skulle bli awkward för vännen; och eftersom du ju vet att det faktiskt bara är en sjuk idé i din partners huvud, som inte har någon reell betydelse. Däremot berättar du inget om ormskinnsbootsen på kvällen, när din partner har kommit hem, eftersom du vet att det skulle skapa extrem ångest, oro, ilska, frustration etc hos hen. Ditt beteende här formas av omsorg om din partner, men också om dig själv och din kompis: du anser inte att du och andra i din omgivning ska behöva dras in i din partners sjukdomsproblematik, och bli fångar i den, men du vill givetvis inte heller göra din partner illa. Det var den här typen av scenario jag ville komma åt, men jag insåg snabbt att folk inte öht drog den parallellen haha - överlag är folk väl ganska friska helt enkelt, och hamnar inte i den här typen av situation...

Jag måste bara tillägga att jag inser att de flesta tycker att jämförelsen är absurd, och jag förstår det på ett helt annat sätt nu, och respekterar det självklart - men i min värld, om jag bara utgår från mig själv, är ett krav på att hålla ormrelaterade saker borta från hemmet och ett krav på att vara exklusiv i sexlivet helt likvärdiga. För mig framstår båda två som sjukliga "obsessions". Men jag förstår som sagt nu att det senare faktiskt är ett grundläggande, mänskligt behov hos väldigt, väldigt många, snarare än en fix idé som egentligen bara är uttryck för en annan, underliggande problematik.
  • Kråkungen
    Anonym (FYI) skrev 2019-02-21 12:36:15 följande:
    Varför se det som "annan  underliggande problematik"?
    För att det är det det är frågan om när det gäller svåra fobier, tvångsproblematik, osv. Simple as that :) 
Svar på tråden Otrohet - vad tycker du?