Inga bekymmer skrev 2019-02-09 11:11:36 följande:
Haha, ja jag fick uppfattningen att du gjorde det ja..:)
Jag tror att det ändå går åt rätt håll där, och hoppas på det, men får se tiden an helt enkelt.. DU förstår kanske att när det handlar om en sorts problematik, så krävs ganska mycket jobb och mod att våga ta steget och att det kan vara en process att komma dit.
Vilket fint svar :) Och OT - nä men jag har själv gått OT till höger och vänster... betydligt mer än du :)
Beträffande din man så
JA, jag förstår så väldigt, väldigt väl. Det är en resa till helvetet att försöka få bukt med de flesta former av psykisk problematik, både för själva "huvudpersonen" och för hens närstående, och bara själva vägen till att ens börja ta tag i det är ju oftast otroligt tung. Ni är kämpar båda två - och inte minst du! Du skrev en gång att du inte kan vara din mans behandlare - och nej, det kan du inte! Men gränsen suddas ju lätt ut, tyvärr... Jag kan tänka mig att det är ännu svårare för dig, som - om jag fattat det rätt - själv dessutom
jobbar inom psykvården (om än inte med precis samma problemområde som gäller för din man). Oavsett vilket är det ju väldigt skönt att du ändå ser att det går åt rätt håll för honom.
Jo, det där med tolkning ja...:) Det var ganska komiskt, tycker jag, när jag ifrågasatte FYI vad han menade med inlägget/uttalandet till "man med erfarenheter". Så kommenterar du det på ett bra sätt och belyser det där du förklarar att utifrån FYI:S erfarenheter så förstår du hans inställning till otrohet. Sen kommer "man med egna erfarenheter" och kommenterar på mitt inlägg: "Inlägget var riktat till mig!!" Ja... Alltså sååå snurrig är jag inte...haha:)
Haha, ja, alltså, det är ju problemet med när det är många människor som skriver i samma tråd, vid olika tillfällen och i olika takt. Det kan verkligen bli en otrolig röra! :D
Nu när jag har läst vad du skrivit och "tänkt lite till" så delar jag ev till viss din kring "man med egna erfarenheter". Det att han känner att han själv vill dela med sig.. Tex om terapin och dess fördelar. Och det är ju väldigt bra:)
...
Det som blir märkligt tycker jag, är när någon, såsom jag tror många uppfattar det, argumenterar väldigt motsägelsefullt. Att ena sidan säga "det är inte bra och inget att rekommendera" för att i nästa vända dra fram fördelar och liksom förminska det svek som de flesta faktiskt tycker att det är om väljer att vara otrogen.. MEN, det kan ju rent psykologiskt hänga ihop med hur man förhåller sig till sina egna erfarenheter och känslor kring frågan såklart. En del andra argumenterar på ett annat sätt, ur ett moraliskt perspektiv, eftersom de vill motverka att normalisera och se på otrohet som något normalt som inte är nån nog deal.
Så bra att du förstår vad jag menar, och iaf till viss del kan hålla med :) Jag förstår absolut frustrationen i när man tycker att någon motsäger sig själv - absolut. Men jag tror, som sagt, att motsättningen ligger i betraktarens öga, och precis så som du säger: det hänger ju väldigt nära ihop med ens egna erfarenheter, och vad man utgår från för värdegrund. Det som för den ene framstår som fullständigt logiskt kan verka totalt motsägelsefullt för den andre. Har man exvis grundinställningen att vi är inte mer än människor, och shit happens, så otrohet är nåt som alltid kommer att finnas - nåt som vi aldrig kommer att bli av med - så är det ju ganska logiskt, och inte det minsta motsägelsefullt, att säga "det här är inte bra; det är inget att rekommendera, men när vi nu inte kan komma undan det, så låt oss istället göra det bästa av situationen". Har man däremot grundinställningen att vi kan bättre än så här; vi kan vara goda; vi kan välja att ta hand om varandra och respektera varandra - ja, då är det ju helt och fullt logiskt att man slåss med näbbar och klor för att aldrig, aldrig låta "omoralen" (i brist på bättre ord) sippra in och bli en accepterad del av livet. Man kämpar då, precis som du säger, för att motverka en normalisering av otrohet.
Du har definitivt en poäng med att man blir "hårdare ansatt" när/om man inte tycker som normen. Detta fenomen har jag också stött på som uppväxt i ett konservativt kristet hem, om man inte tycker som de flesta, så vet ju också hur det känns att inte tillhöra "normen" och har nog också stött på många fördomar och alltid känt mig lite udda därav.
Ja, väldigt kristna människor kan ju vara bland de mest rabiat trångsynta och oförlåtande som finns, vilket är intressant med tanke både på det kristna budskapet om kärlek och förlåtelse, och med tanke på vilken jäkla rebell det var som gav upphov till hela kristendomen :) Observera att jag inte har nåt emot kristna, eller försöker påstå att man kan uttala sig kategoriskt om alla kristna bara för att de tillhör en viss tro. Jag bara säger att jag vet vad kristen konservatism kan innebära...
Hursomhelst, så vill jag säga att jag också uppskattar att du tog dig tid att läsa mina inlägg och komma med väldigt intressanta svar....
Såsom jag tidigare skrivit, jag lägger inte någon värdering i om båda kommit överens om ett öppet förhållande med vissa "villkor" att förhålla sig till tex. Helt enkelt handlar det om att man är ärlig om hur man vill leva:)
Sen det du skrev att det sitter i ens psyke om man är monogam/polygam... Ja, det beror ju på vilket perspektiv men belyser det ifrån..:)
Sorry för att ha gått OT i tråden. Jag tar en paus för att hitta fokus på de viktigaste i mitt liv, varva ner och hitta balans igen!!
Ja, det har varit väldigt intressant att diskutera med dig! Jag tycker att du verkar vara en väldigt fin människa, och jag önskar dig verkligen all lycka till med allting. Verkligen <3