Inlägg från: Anonym (FYI) |Visa alla inlägg
  • Anonym (FYI)

Otrohet - vad tycker du?

Kråkungen skrev 2019-01-30 15:33:54 följande:
    Fast om du tycker att frågan är dum och värdelös så behöver du ju inte lägga din tid på att svara på den. För mig är det ingen dum eller värdelös fråga - jag tycker att den är ganska avgörande. Om man inte har nån rationell anledning till - nåt rationellt svar på - varför man tycker att monogami är viktigt så är det väl dags att omvärdera sin åsikt? På samma sätt som det alltid är dags att omvärdera åsikter som inte har en rationell grund. Om nån däremot har en rationell anledning så är det dags för mig att omvärdera min åsikt. Alltså tycker jag att frågan är viktig. 

Jag vet inte om du menar allvar med parallellen till våldtäkt, eller om den bara är ett retoriskt grepp. Om du verkligen menar allvar, och dina frågor här är seriöst menade, så ska jag försöka svara på dem - men väntar med att lägga tid på det tills jag vet om det var seriöst menat.
    Hur var det med att hålla en bra ton ?
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-01-30 16:11:14 följande:
    Men som jag ser på saken så faller hela inlägget i alla de fall där den s k  otroheten inte uppdagas.
    Och jag menar alltså att det rimligen är relativt vanligt (det vanligaste?) med s k otroheter som aldrig blir avslöjade.

Dock verkar det som att alla som har känslomässigt svårt, eller av andra orsaker har svårt, att ta till sig detta alltid måste förutsätta att alla s k otroheter blir avslöjade och medför svåra följder. Detta har blivit det allmänt vedertagna sättet att se på saken (av arv och religiösa och liknande skäl..?).

Jag menar att mycket tyder på att i verkligheten så är det mera troligt att de flesta s k otroheter inte blir avslöjade.
    Men detta är ju en ickefråga...Varför och hur skall man kunna diskutera något man inte vet om?
  • Anonym (FYI)

Nä, nu lämnar jag tråden. Tycker det bara är en massa skitprat av två människor som tycker det skall normaliseras att vara oärliga, vilket otrohet är...Det ligger i sakens natur.
    Men kan konstatera att,  efter snart 70 inlägg, är det ingen som håller med er, och om det skulle finnas någon som håller med er i vissa saker, har dom lyst med sin frånvaro i tråden.
    Det man kan konstatera är att det inte är allmänt accepterat med otrohet, Långt ifrån...
    Lessen ts om den goda tonen försvann här, men får faktiskt lite kräks i munnen.

• Anonym (FYI)
    Kråkungen skrev 2019-01-31 12:00:36 följande:
    Nu var detta ju inte ett svar till mig, men vill ändå kommentera :) Faktum är att jag kom själv fram till den slutsatsen när jag funderade över könssjukdomsargumentet när det först las fram här inne. Jag utgår ju från att alla har samma inställning till att vara oärlig som jag själv - dvs att enda anledningen att man ev ljuger för sin partner är för att det är sista utvägen; hade man kunnat vara öppen och ärlig så hade man ju definitivt varit det. När det gäller vad man säger till sin älskare/älskarinna däremot så har man ju ingen anledning att ljuga; alltså förutsätter jag att man inte gör det heller. Men, du har ju helt klart en poäng i att alla säkert inte resonerar så... Så ja, könssjukdomsargumentet är relevant. Sen kan man ju skydda sig ändå, men visst, risken finns ju alltid. Och även om jag inte tycker att man har rätt att kräva trohet av en annan människa, så tycker jag definitivt att man har rätt att kräva att själv kunna styra över risken att få en könssjukdom.
    Måste ändå komma in och fråga tre frågor, även om jag egentligen inte har någon lust att delta mer i tråden.

Är det verkligen bara könssjukdoms-argumentet som förenar dessa två åsikter om otrohet...Var tog respekten och ärligheten för andra människor vägen,
    i synnerhet mot sin partner som förutom sig själv står en närmast i livet.

Måste också få klarhet (av ren nyfikenhet) i en annan sak eftersom jag tidigare deltagit i en annan tråd där trådstartaren var swinger. Den tråden gav heller inget i sista ändan, eftersom åsikterna är så diametralt olika och ingen utifrån sitt val att leva har fel i sin åsikt. Det blir bara pajkastning i sista ändan.

1) Kråkungen...Är du bara pro-otrohet, eller är du swinger?
    2) Vad är din egen erfarenhet av otrohet. Mot dig...Mot din partner.
    3) Är du idag gift och otrogen
  • Anonym (FYI)

Jag förstår liksom inte att det skall vara så svårt att fatta, att om man ingår en monogam relation med en annan människa, där inget tyder på att en otrohet kommer att ske (alltså enligt mig, ett helt normalt förhållande) kan ge men för livet vid ett avslöjande att det inte stämde, och att man blivit förd bakom ljuset av sin partner som man litade på. Man har kanske inte ens tänkt tanken att det skulle kunna ske.

Min egen erfarenhet av detta scenario och i mitt eget liv, kan sägas. att det förändrade mitt liv och inställning i grunden.
    Fan...fattar ni inte hur mycket det kan förstöra för en annan människa...Och det är ju så enkelt, bara att vara ärlig med vad man vill själv.

• Anonym (FYI)
    Cartjan1 skrev 2019-01-31 17:14:51 följande:
    Jag förstår och jag tror att de allra flesta gör det. Därför jag tycker att det är hur man hanterar situationen om den väl uppstår så fruktansvärt viktig och avgörande. Att man står för vad man gjort, visar och genuint inser att man har gjort något som sårat sin partner och skadat förtroendet hos denne. Att lögnerna och oärligheten kan vara förödande ofta mer än det sexuella.

Jag har därför mycket svårt att se att jag någonsin skulle kunna komma över att min partner haft en långvarig relation med någon medan jag måste säga att omständigheter och hanteringen av situationen påverkar hur jag känner om det är en enskild händelse (Har varit med om bägge scenarion). Så nej, otrohet är aldrig en ok handling enligt mig.

Trevlig eftermiddag!
    Kan så vara, men att sitta här och diskutera rationella eller irrationella känslor vid otrohet, tycker jag faktiskt är lite magstarkt när det finns folk som t.o.m. tagit livet av sig i förtvivlan över att partnern svikit så i grunden att dom inte ser någon framtid. Jag har ju ingen aning om dessa personers psykologiska status, men uppenbarligen finns dom, och dom går oftast inte att identifiera innan något händer.

Det finns inget gott som kan komma ut av otrohet, och för mig, oberoende hur den otrogne hanterar situationen är förtroendet förbrukat.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-01-31 19:05:42 följande:
    Efter att ha läst väldigt mycket av det du har skrivit och efter att ha samtalat med dig om detta så många gånger så tror jag att jag har fattat lite av hur du kände då, hur du känner nu och hur du upplever detta ämne.

Men fattar du att detta enbart är begränsat till dina egna känslor och dina upplevelser?
    Fattar du att du som jag och alla har alla möjligheter i världen att äga dina egna känslor?

Rent faktabaserat har du ju inte fått någon fysisk skada eller ens något liknande.

Du har blivit utsatt för något känslomässigt som inte är något helt unikt och som så många andra människor också har blivit utsatta för och det behöver inte innebära en katastrof om inte du själv tillåter det.
    Det finns många goda exempel på människor som klarar av att hantera sina egna känslor på ett bra eller helt ok sätt och gå vidare. Det finns exempel på människor som menar att det kom ut något bra av det och att de har gått stärkta ur det. Många har tagit ansvar för sina egna känslor på olika sätt för att kunna gå vidare, t ex har många gått i terapi och av detta har väldigt många blivit hjälpta.

Hur mycket du känner att att det har förstört för dig som människa avgör du själv. Om du har blivit utsatt för vad du anser vara en allvarlig oförrätt så är det ju du själv som bestämmer hur du ska känna för det, på vilket sätt du tillåter dig att uppleva och känna för denna oförrätt, hur den ska påverka resten av ditt liv (du har ju inte förlorat en fot!), hur du tillåter dina känslor påverkas av det.
    Du bestämmer själv helt och hållet hur du väljer att känna för den (de) personen som har begått oförrätten mot dig.

Den som avkräver en annan ett trohetslöfte och begär att det helt och hållet alltid ska gälla bokstavligen ljuger uppenbarligen för sig själv.
    Jag tror att de flesta av oss i denna tråden och i hela världen är överens om att otrohet förekommer och är alls inte särskilt ovanligt.
    Jag är övertygad att du känner till detta.
    Om du då avkräver en annan människa absolut och bokstavligen 100% trohet, generellt och för all framtid, oavsett vilka nya omständigheter som kan uppstå, och din partner tydligt och utan reservationer svarar "ja",
    och du väljer att okritiskt tro på hennes svar,
    så är det ju helt uppenbart att du ljuger för dig själv!
    Nja, detta hände för 35 år sedan så just den händelsen har jag inget förhållande till idag mer än att jag aldrig litat på någon till 100% efter det. Men bara det kan ju vara illa nog, beroende på hur man ser det, och jag förstår att det kan få förödande konsekvenser för människor som råkar ut för vad jag då upplevde då.

En annan sak också är att jag växte upp i en tid där man inte behövde avkräva sin partner ett avtal om trohet, underskrivit i blod och vidimerat av två personer. Det togs som givet att man inte höll på att strula med andra om man var ihop.
    Otrohet fanns då också, men har fått känslan att det är nästan ofrånkomligt att råka ut för detta i dagens narcissistiska samhälle.

Att ha denna i mångt och mycket svart/vita inställning till falska människor har faktiskt tro det eller ej, varit framgångsrik för mig i alla sammanhang. Även professionellt. Så kom inte och tala om för mig att jag behöver jobba på att göra om mitt, i ditt tycke skadade känsloliv till ett rosa töcken på någon psykologimottagning.
  • Anonym (FYI)
    Kråkungen skrev 2019-02-01 12:45:29 följande:
    Ok - det köper jag. Det är väl mer en fråga om ultimatum än om tvång. Det kan jag hålla med om. 
    Men om man hamnar i den situationen är man ju inte kompatibla i en verkligt avgörande fråga. Varför då fortsätta ett sådant förhållande som man vet kommer att göra en olycklig, var och en på sitt håll?
  • Anonym (FYI)
    Kråkungen skrev 2019-02-01 13:15:43 följande:
    För att man är optimist?

Och: Glöm inte att berätta vilken tråd det var du refererade till igår :)
    Om man ingår ett sådant förhållande för att man är "optimist" får man skylla sig själv. Och även om man älskar varandra vet man ju att det kommer bara att göra ondare ju längre tiden går. Bättre att rycka bort plåstret med en gång.

Vad det gäller den tråden jag refererade till igår har jag varken tid eller lust att leta upp den. den ligger så långt tillbaka i tiden. Men om jag mot förmodan skulle stöta på den lovar jag att hinta dig om den.
    Men i stora drag handlade den om det fantastiska att ha flera olika älskare, men hon glömde att från början tala om att dom levde i ett swinger/hot wife-förhållande...
    Jag har inget minne av att du skrev i den tråden, sorry.

Men en sak jag undrar över...Är det någon som kan förklara för mig vad för gott som kan komma ur en otrohet? Tror till och med (man) har uttryckt förståelse för detta påstående.

Funderade också på din kommentar under tråden "Är det han eller jag som är dummast" #22.
    Enligt ditt sätt att se på otrohet här, borde inte han vara den som har rätt och hon som har fel?
    Bara en undran.
  • Anonym (FYI)
    Inga bekymmer skrev 2019-02-01 15:10:13 följande:
    Tack! Jag tycker att du också skriver på ett trevligt och respektfullt sätt av det jag läst, trots att vi står långt ifrån varandra i våra förhållningssätt och åsikter:)

I den andra tråden, var det den med den gifta kvinnan med två barn som var väldigt kåt på sin kollega? De som tycker att hon redan är/varit otrogen baserar nog inte sin åsikt på en enstaka fantasi. Om det är i den tråden så har ju kvinnan och kollegan spenderar mkt tid tillsammans i flera månader och byggt upp en relation där de båda känt en stark attraktionskraft för varann från början. De menar nog att kvinnan varit otrogen på ett mentalt plan eftersom hon tillåtit sig själv att fortsätta fantisera och spendera massor med tid att lära känna kollegan som hon märkte att hon drogs till. Så att hon blev förälskad och överväger att hoppa i säng med kollegan trots att hon har ett lyckligt äktenskap efter 13 år och aldrig förut ens tänkt tanken att göra en sådan sak. Hon har flyttat gränser hela tiden för att få mer tid med kollegan och de har haft tät kontakt via instagram (är ju svårare för maken att upptäcka än tex messenger). Så hon har ju tagit flera steg mot en fullbordad fysisk otrohet. Därav den mentala otroheten. Förstår du då hur de tänker?

Jag som i grunden har en ganska hög sexdrift har alltid tänkt att man inte kan närma sig nån annan man alltför mycket om man både känner attraktionskraft och personkemi, iaf inte om man vill vara trogen sin partner! Men kvinnan i den andra tråden har nog inte haft ett sådant medvetet tänk från början och inte insett förrän det blir väldigt svårt att låta bli vilken situation hon själv satt sig i.

Du tycker min gräns är snäv, men jag tycker ju inte det. Problemet med att flytta gränser är ju också att tillslut räcker kanske inte spänningen som sexchattndet ger och vad blir då nästa steg? Vad tycker anonym (man) och FYI tex? Skulle det va ok för er om er partner sitter och sexchattar, skickar bilder osv med nån annan? Eller likställer ni det med att "spela teater" som någon annan skrev en gång att det var?:)

Det har heller inte med svartsjuka att göra, har tex inga problem om min man skulle flörta lite på krogen, så länge det stannar där!
    För min del (föga förvånande kanske) skulle inte det vara ok. Mest kanske för att jag tycker inte det är ok mot partnern.
    Jag tror att det ofta slutar med att någon...oftast mannen, men inte alltid... vill träffas irl. Det är då kanske svårt att tacka nej (Nyfikenhet...Han verkar ju vara så snäll osv) sen steg för steg blir gränsdragningarna som ett gummiband.

Vill man delta i en sådan diskussion kan man titta på tråden "problemet med men"...Då kanske man kan få en bild av hur verkligheten kan se ut. Även om kvinnor kan ha svårt att svälja det.
Svar på tråden Otrohet - vad tycker du?