Anonym (Man med egen erfarenhet) skrev 2019-01-31 19:05:42 följande:
Efter att ha läst väldigt mycket av det du har skrivit och efter att ha samtalat med dig om detta så många gånger så tror jag att jag har fattat lite av hur du kände då, hur du känner nu och hur du upplever detta ämne.
Men fattar du att detta enbart är begränsat till dina egna känslor och dina upplevelser?
Fattar du att du som jag och alla har alla möjligheter i världen att äga dina egna känslor?
Rent faktabaserat har du ju inte fått någon fysisk skada eller ens något liknande.
Du har blivit utsatt för något känslomässigt som inte är något helt unikt och som så många andra människor också har blivit utsatta för och det behöver inte innebära en katastrof om inte du själv tillåter det.
Det finns många goda exempel på människor som klarar av att hantera sina egna känslor på ett bra eller helt ok sätt och gå vidare. Det finns exempel på människor som menar att det kom ut något bra av det och att de har gått stärkta ur det. Många har tagit ansvar för sina egna känslor på olika sätt för att kunna gå vidare, t ex har många gått i terapi och av detta har väldigt många blivit hjälpta.
Hur mycket du känner att att det har förstört för dig som människa avgör du själv. Om du har blivit utsatt för vad du anser vara en allvarlig oförrätt så är det ju du själv som bestämmer hur du ska känna för det, på vilket sätt du tillåter dig att uppleva och känna för denna oförrätt, hur den ska påverka resten av ditt liv (du har ju inte förlorat en fot!), hur du tillåter dina känslor påverkas av det.
Du bestämmer själv helt och hållet hur du väljer att känna för den (de) personen som har begått oförrätten mot dig.
Den som avkräver en annan ett trohetslöfte och begär att det helt och hållet alltid ska gälla bokstavligen ljuger uppenbarligen för sig själv.
Jag tror att de flesta av oss i denna tråden och i hela världen är överens om att otrohet förekommer och är alls inte särskilt ovanligt.
Jag är övertygad att du känner till detta.
Om du då avkräver en annan människa absolut och bokstavligen 100% trohet, generellt och för all framtid, oavsett vilka nya omständigheter som kan uppstå, och din partner tydligt och utan reservationer svarar "ja",
och du väljer att okritiskt tro på hennes svar,
så är det ju helt uppenbart att du ljuger för dig själv!
Nja, detta hände för 35 år sedan så just den händelsen har jag inget förhållande till idag mer än att jag aldrig litat på någon till 100% efter det. Men bara det kan ju vara illa nog, beroende på hur man ser det, och jag förstår att det kan få förödande konsekvenser för människor som råkar ut för vad jag då upplevde då.
En annan sak också är att jag växte upp i en tid där man inte behövde avkräva sin partner ett avtal om trohet, underskrivit i blod och vidimerat av två personer. Det togs som givet att man inte höll på att strula med andra om man var ihop.
Otrohet fanns då också, men har fått känslan att det är nästan ofrånkomligt att råka ut för detta i dagens narcissistiska samhälle.
Att ha denna i mångt och mycket svart/vita inställning till falska människor har faktiskt tro det eller ej, varit framgångsrik för mig i alla sammanhang. Även professionellt. Så kom inte och tala om för mig att jag behöver jobba på att göra om mitt, i ditt tycke skadade känsloliv till ett rosa töcken på någon psykologimottagning.