• Anonym (Wtf)
    Äldre 29 Jan 18:52
    6275 visningar
    18 svar
    18
    6275

    Är du så dum att du följer "influencers"?

    Seriöst. Vem fan följer alla dessa "inluencers" som ploppar upp som svampar men som har noll kunskap om någonting?

    Fattar du ens att du betalar deras lön som betalar deras resor till Mauritius eller totalrenovering av hemmet eller deras märkeskläder, väskor och skor?

    Kan någon tala om för mig varför man väljer att följa personer som har låg IQ och som bara visar hur man sminkat sig, dagens outfit eller vad man har fått från sponsorer? Du kan titta på deras meningslösa videos utan att följa dem och ännu bättre är det om du helt avstår från sociala medier. Vad vinner du på att göra någon annan tillräckligt rik för att leva sitt drömliv?

  • Svar på tråden Är du så dum att du följer "influencers"?
  • Anonym (Wtf) Trådstartaren
    Äldre 30 Jan 07:57
    #4

    Jag blir glad att läsa vad ni skriver för jag känner likadant. Men tyvärr har de många följare. Jag tror att det mest är barn som följer dem. Vuxna borde se till att ha bättre koll på vad barnen gör på nätet. Några riktiga inspiratörer är dem verkligen i. :D

  • Anonym (Wtf) Trådstartaren
    Äldre 6 Feb 19:09
    #14
    Anonym (A) skrev 2019-01-30 09:06:13 följande:

    Nej, det känns ju helt meningslöst att följa en person som enbart visar sminktips om man inte är intresserad av smink, eller någon som visar dagens outfit om mode inte intresserar en. Jag som inte ens sminkar mig skulle aldrig göra det. Men har personen verkligen "noll kunskap om någonting" eller handlar det om att det är något som inte intresserar en själv? Är det en person som enbart visar sminktips (och som har många följare) är personen säkert bra på smink. Det i sig ger ju ett värde till de som följer personen - om de vill lära sig mer om hur man sminkar sig.

    Däremot så finns det ju mängder av personer på sociala medier, i alla möjliga nischer. Jag själv följer tex en person som ger växt- och odlingstips eftersom det intresserar mig. Att jag hjälper henne leva på det ser jag inte som något negativt. Varför vara missunnsam? Vad jag vinner på att följa henne? En himla massa kunskap!

    Jag följer även några personer som renoverar/gör om hemma som jag tycker har en väldigt fin stil, eftersom jag själv precis köpt ett hus som är lite av ett renoveringsobjekt och vill ha inspiration.

    Dom flesta jag följer är rätt drivna personer som ändå byggt upp ett företag kring det hela, alternativt har helt vanliga jobb och liv utöver sina kanaler, och där det finns lite mer substans än ett fint Instagramkonto med selfies.

    Vad är egentligen skillnaden mellan det och att gå och klippa sig hos personen som alltid drömt om att öppna egen salong - vad vinner jag på att göra så att hon kan leva sitt drömliv?

    Sociala medier har till stor del ersatt dom gamla magasinen, dokusåpor och ja, vanliga såpor. Dessa har väl alltid varit lite "spottade på" och sedda som "meningslöst trams"? Varför någon följer Jocke och Jonna idag? Ja, antagligen av samma anledning som folk tittade på "tramsig underhållning" på tv förr. Jag gjorde inte det då, och följer inte Jocke och Jonna nu, så där förstår jag faktiskt inte folks stora intresse. Men allt kan inte intressera alla...

    Sedan tror jag att eftersom det här är väldigt nytt så är det nog svårt för många av den "äldre generationen" (dvs alla som är precis kommit ut i arbetslivet idag..)  att acceptera det som inkomstkälla. Mina föräldrar har till exempel svårt att förstå att jag arbetar med ett rätt traditionellt arbete fast som egenföretagare på distans. "Man måste ju ha en arbetsplats att gå till!" För dom flesta som är lite yngre är det inte alls konstigt. 


    Väldigt få har riktig kunskap. Ändå talar de om att gluten är skadligt för tarmarna, att Puma är bästa märket för träningskläder, att komjölk och kött är farligt eller att det är okej att ha getter för att de är roliga. Eller att julen alltid är bättre i Thailand. Vad är poängen? Det är bara deras egna åsikter som de får betalt för att låta folk tro att de har. Att det kommer nya arbeten är inte ett problem. Det är just det att de inte har några riktiga kunskaper men förmedlar till sina följare att de har det. Upp som en sol och snart rasar de och deras luftslott.
Svar på tråden Är du så dum att du följer "influencers"?