• Mara Sara

    Kvinnor som tjänar mer än män

    I ett heterosexuellt förhållande är normen att det är mannen som tjänar mest pengar.

    Men ni som har ett förhållande som är tvärt om. Har du några reflektioner kring det? Är det något som skiljer sig åt? Har det uppstått några hinder? Hur har ni delat på föräldrarledigheten och vabb? Upplever du att ni fördelar det efter normen eller är det vanligare att mannen tar mer tid med barnen pga mamman tjänar mer?

    Och i dejtingvärlden, vad tycker du som man om kvinnor med bättre lön än dig? Positivt, negativt? Föredrar du att jon har lägre lön?

    Samma frågeställning till er kvinnor, vad tycker du om män med lägre lön än dig?

  • Svar på tråden Kvinnor som tjänar mer än män
  • Anonym (Women)

    Jag ser det som självklart att mannen tjänar mer än mig.

  • Anonym (fattigjon)

    Min fru tjänar 100% mer än mig eftersom jag är utan ersättning sedan åtta månader p ga strul med AF. Det är tufft att få det att gå ihop.

  • Anonym (Nina)

    Jag tjänar mer än min man. Vi har delat föräldraledigheten lika, vabb tar mannen lite mer än mig. Mitt jobb ligger kvar och måste göras när jag kommer tillbaka medan om mannen vabbar så är det någon annan som gör hans jobb. Å andra sidan kan jag vobba, det kan inte han. Dela föräldraledigheten lika skulle vi velat gjort oavsett vem som hade högst lön så det har inte påverkat så, däremot kan en anledning till att jag var så pass hög lön vara att vi inte har varit traditionella i fördelningen utan jag har kunnat göra karriär och har tagit mitt arbete på allvar och inte varit hemma i åratal med barn.

  • Anonym (40+ kvinna)

    Jag tjänar 10 000 mer än min man.

    Jag tog så mycket föräldradagar jag fick och han tog de han måste.

  • riboflavin
    Mara Sara skrev 2019-01-30 17:13:34 följande:

    I ett heterosexuellt förhållande är normen att det är mannen som tjänar mest pengar.

    Men ni som har ett förhållande som är tvärt om. Har du några reflektioner kring det? Är det något som skiljer sig åt? Har det uppstått några hinder? Hur har ni delat på föräldrarledigheten och vabb? Upplever du att ni fördelar det efter normen eller är det vanligare att mannen tar mer tid med barnen pga mamman tjänar mer?

    Och i dejtingvärlden, vad tycker du som man om kvinnor med bättre lön än dig? Positivt, negativt? Föredrar du att jon har lägre lön?

    Samma frågeställning till er kvinnor, vad tycker du om män med lägre lön än dig?


    Jag tjänar knappt 10 000 kr mer i månaden än sambon, vi har dock inga barn så där kan jag inte svara. För egen del har jag nog aldrig funderat över det, sambon blev nog mest lite paff när det framkom vad jag tjänade (i samband med att vi flyttade ihop). Han hade nog inte räknat med det. Men han verkar inte bry sig nämnvärt. Ibland skojar han om att jag är hans "sugarmommy".
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • MrsJenka

    Jag tjänar mer än mannen. Med första barnet tog jag mest fl, med andra gör han det. Han tar all vab eftersom han har lättare att vara borta från jobbet.

  • Mara Sara
    Anonym (Nina) skrev 2019-01-30 17:31:44 följande:

    Jag tjänar mer än min man. Vi har delat föräldraledigheten lika, vabb tar mannen lite mer än mig. Mitt jobb ligger kvar och måste göras när jag kommer tillbaka medan om mannen vabbar så är det någon annan som gör hans jobb. Å andra sidan kan jag vobba, det kan inte han. Dela föräldraledigheten lika skulle vi velat gjort oavsett vem som hade högst lön så det har inte påverkat så, däremot kan en anledning till att jag var så pass hög lön vara att vi inte har varit traditionella i fördelningen utan jag har kunnat göra karriär och har tagit mitt arbete på allvar och inte varit hemma i åratal med barn.


    Det där låter helt perfekt tycker jag. ????

    Man är ju nyfiken på hur fördelningen av föräldrarledighet och vab faktiskt påverkar lönen i det stora hela.
  • Bunny on speed

    De första 4 åren tjänade jag mer än min man. Hade vi då lyckats bli gravida hade han tagit mer fl. Nu har han gått om mig i lön och vi kommer ta ungefär 50/50. Lönegapet jämnas ut av dyrare pendling för honom dessutom.

    I början låg jag mellan 5000 och 10 000 högre, nu ligger han 3000 högre.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Mara Sara
    Anonym (40+ kvinna) skrev 2019-01-30 17:33:45 följande:

    Jag tjänar 10 000 mer än min man.

    Jag tog så mycket föräldradagar jag fick och han tog de han måste.


    Nyfiken på hur ni resonerade här? Jag bara tänker eftersom det vanliga argumentet brukar vara att den som tjänar minst (vanligtvis kvinnan) tar majoriteten av föräldrardagarna eftersom man förlorar minst pengar på det.
Svar på tråden Kvinnor som tjänar mer än män