• IceKitten

    Isa?

    Funderar på ett namn till framtida lillasyster/lillebror och har hittat Isa hittills.

    Ett gammalt tyskt namn (pappan är tysk) som ska betyda stark vilja. Vad tycker ni om det? Finns det några andra (tjej eller kill) namn som ni rekommenderar?

    Storebror heter Arthur. Namnen ska ju helst inte låta jättekonstiga tillsammans men inte vara allt för matchade heller.

  • Svar på tråden Isa?
  • BuoBä

    Jättefint!

    I läseboken vi hade i 1:a klass (tidigt 80-tal) var det 2 flickor som hette Isa och Lisa.

  • Nimzay

    Nja, jag för min del associerar det mest när jag hör/ser det med att det väl typ betyder Jesus på arabiska haha...

    Sen skulle jag nog i så fall personligen föredra lite längre namn, men som börjar med Isa - som typ Isabelle eller Isabella...på en flicka då alltså. Lite korta flicknamn som påminner om Isa men som jag skulle föredra är: Ida, Isolde och Disa. Men det är ju förstås jag det. 

    Skulle nog för min del nästan ha lättare att tänka mig namnet Isa på en pojke i så fall, eftersom att jag snarare associerar det med Jesus än som ett gammalt tyskt namn. Annars är det möjligen någorlunda likt pojknamn som jag tycker är fint: Ivar, fast det kanske inte är er smak riktigt.

    Och om nu ni för er del verkligen gillar namnet Isa ska ni ju givetvis välja det, ni ska ju välja ett namn som Ni verkligen tycker mycket om! ;)

  • fluu

    Jag tycker att Isa är jättefint, men alldeles för sött.

    Fler förslag: Ilse, Lydia, Vega, Edel, Greta, Adina, Nora, Silje.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Pojknamn också, ja: Levi, Henry, Ruben, Otto, August, Frans, Wilhelm, Ivar, Albert.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • frökenBea

    Tycker Isa är jättefint, plus att det inte är ett så jättevanligt namn.

    Min yngsta dotter heter Isadora och det namnet är hon rätt så ensam om. Det blir dock oftast Isa här hemma. Men skolpersonalen och klasskamraterna säger alltid hela tilltallsnamnet.

    Arthur och Isadora klingar ju fint :)

  • IceKitten
    frökenBea skrev 2019-02-03 09:23:19 följande:

    Tycker Isa är jättefint, plus att det inte är ett så jättevanligt namn.

    Min yngsta dotter heter Isadora och det namnet är hon rätt så ensam om. Det blir dock oftast Isa här hemma. Men skolpersonalen och klasskamraterna säger alltid hela tilltallsnamnet.

    Arthur och Isadora klingar ju fint :)


    Isadora är jättefint, jag undrar dock om det inte är lite för princessigt för min smak... Samt om folk komma koppla det till sminkmärket hela tiden? ^^
  • frökenBea

    Hehe, att tänka på sminket är ju ofrånkomligt :)

    Men inte verkar vara nåt som är folks första reaktion. De flesta reagerar mest med förtjusan över det ovanliga "prinsessiga" namnet ,hihi :)

  • trollhona
    IceKitten skrev 2019-01-30 19:00:32 följande:

    Funderar på ett namn till framtida lillasyster/lillebror och har hittat Isa hittills.

    Ett gammalt tyskt namn (pappan är tysk) som ska betyda stark vilja. Vad tycker ni om det? Finns det några andra (tjej eller kill) namn som ni rekommenderar?

    Storebror heter Arthur. Namnen ska ju helst inte låta jättekonstiga tillsammans men inte vara allt för matchade heller.


    Isa är ett fint namn. (Svenska fornnordiska varianten är ju Disa) Jag skulle personligen inte tro att det är ett smeknamn, men det finns säkert vissa som gör det.

    Ett namn som matchar Arthur skulle väl vara Isolde, efter riddarsagan. Eller Tristan om det blir en kille.

    Namn som kan klinga fint med storebror

    Nalle Adrian Viktor Jonah Levi Ove 
    {#emotions_dlg.flower} Olivia Cornelia Gabriella Iara Hedwig
  • trollhona
    IceKitten skrev 2019-01-30 19:00:32 följande:

    Funderar på ett namn till framtida lillasyster/lillebror och har hittat Isa hittills.

    Ett gammalt tyskt namn (pappan är tysk) som ska betyda stark vilja. Vad tycker ni om det? Finns det några andra (tjej eller kill) namn som ni rekommenderar?

    Storebror heter Arthur. Namnen ska ju helst inte låta jättekonstiga tillsammans men inte vara allt för matchade heller.


    Isa är ett fint namn. (Svenska fornnordiska varianten är ju Disa) Jag skulle personligen inte tro att det är ett smeknamn, men det finns säkert vissa som gör det.

    Ett namn som matchar Arthur skulle väl vara Isolde, efter riddarsagan. Eller Tristan om det blir en kille.

    Namn som kan klinga fint med storebror

    Nalle Adrian Viktor Jonah Levi Ove 
    {#emotions_dlg.flower} Olivia Cornelia Gabriella Iara Hedwig Dorothea
Svar på tråden Isa?