• Meoow

    Stressmage, hjälp!

    Alltså snälla hjälp mig reda ut vad min kropp försöker säga mig ????

    Jag lider av konstant illamående och stressad känsla i min mage. Magen spökar hela tiden, ibland får jag kramper, ibland förstoppad, ibland uppblåst och ibland diarré. Tänker att mkt beror på dåliga matvanor (mkt pga illamåendet, då jag småäter och har lättast för att få i mig snacks och sötsaker som jag kan gå och "plocka av") större mängder kaffe och sötsaker ex.

    Jag är konstant trött och har dåligt immunförsvar. Fryser och känner mig omotiverad till mkt.

    Jag ÄR inte stressad, har inte för mkt på jobbet, har gott om ledig tid med familj och så vidare. Men jag får ibland akuta stressymptom från magen som jag inte förstår mig på. Oftast när jag INTE har mkt att göra ( ex när jag ska infinna mig på en plats en specifik tid, inför resor, bilfärder, besök hemma hos vänner, tillställningar av alla slag, möten osv) det känns som att VÄNTAN gör mig sjuk och jag blir alltid illamående, kan inte äta/dricka, det susar i öronen, känslan av att behöva springa på toa hela tiden, lös avföring flera gånger osv) VARFÖR reagerar min kropp såhär på småsaker? Att ta mina barn till dagis kan vara en pärs många dagar då jag vet att jag inte har en toalett nära på ca 30 min. (Och den behöver jag bara ha nära för att jag inte har det såklart)

    Min kropp begränsar mig oerhört mkt just nu, och jag känner att jag styr mitt liv efter hur min mage kommer att reagera. Vad ska jag göra??

  • Svar på tråden Stressmage, hjälp!
  • Jag är bara jag

    Svarar på din sista fråga- du ska självklart kontakta V.c för en utredning, Du kanske "bara" har magkatarr, kanske IBS. TSH bör också kollas upp. En massa kaffe och sött är ju rena döden för en stressad mage så det måste du ju sluta med.

Svar på tråden Stressmage, hjälp!