Anonym (Hur reagera?) skrev 2019-02-04 13:21:18 följande:
Det hade jag gärna gjort - det hade varit det bästa för barnen, men sedan han träffade nya kvinnan verkar de prata jättemycket illa som sina ex-partners. Ett av skälen till att jag tog ut skilsmässa var att ex-mannen är väldigt långsint, glömmer aldrig en oförrätt, hetlevrad och gör sig gärna till offer i olika situationer. Det hade lugnat ner sig efter skilsmässan och vi lyckades trots allt få vv-boende att fungera, men nu så verkar deras diskussioner sätta fart på massor av snurrig vrede hos honom. Jag får numera mail som både är bittra och otäcka, med olika lögner, anklagelser och där han hotar med rättstvister så att barnen ska bo helt hos honom, vilket de absolut inte vill själva. Ex-mannen och hans nya verkar ha bestämt sig för att isolera sig själva och alla fyra barnen från mig och hennes barns pappa. Makt och kontroll m a o. Urtrist och barnen som betalar dyrt pris för dumheterna.
Dags att agera, ta kontakt med familjerätten och berätta om situationen, barnen får prata med kuratorn.
Det bästa skulle vara att kvinnans dotter fick bo hos sin pappa heltid och barnen hos dig heltid, så får de två bo själva i sin egen bitterbubbla och träffa barnen kortare stunder.