• ungkvinna1

    Operera visdomständer

    Ska inom kort operera ut mina visdomständer (överkäke) på sjukhuset. Jag får panikångest ibland och är rädd att en sådan situation kommer utlösa det. Har förstått att man kan få lugnande innan operationen men det som ges är bensodiazepiner i flytande form(?) och det är inget jag vill ha. Vet ni ifall något annan, mildare, substans kan erbjudas? Läste på biverkningarna och det är inget jag vill ta i första hand.

  • Svar på tråden Operera visdomständer
  • Tandläkare Collin

    Det stämmer att förstahandsvalet är Midazolam, vilket är en bensodiazepin med snabbt tillslag och snabb halveringstid i kroppen. Den är säker och används på barn ute i allmäntandvården, alltså vanliga kliniker och inte sjukhus. 

    Vilka bieffekter är det som du är oroad för? Har du haft tidigare dålig erfarenhet av bensodiazepiner?

    För övrigt brukar inte visdomständerna i överkäken ta särskilt lång tid att få ut, inte direkt de svåraste tänderna i munnen att få bort!

  • ungkvinna1
    Tandläkare Collin skrev 2019-02-13 19:56:00 följande:

    Det stämmer att förstahandsvalet är Midazolam, vilket är en bensodiazepin med snabbt tillslag och snabb halveringstid i kroppen. Den är säker och används på barn ute i allmäntandvården, alltså vanliga kliniker och inte sjukhus. 

    Vilka bieffekter är det som du är oroad för? Har du haft tidigare dålig erfarenhet av bensodiazepiner?

    För övrigt brukar inte visdomständerna i överkäken ta särskilt lång tid att få ut, inte direkt de svåraste tänderna i munnen att få bort!


    Tack för svar. Jag är rädd för alla biverkningar, tar endast medicin om jag verkligen behöver det. Läste även att man kan få lustgas vid behandling och lustgas ska vara förenat med väldigt få biverkningar... det kanske är bättre för min del?
  • Tandläkare Collin

    Lustgas är svårare att använda rätt än Midazolam, och därför behöver man extra utbildning för att använda lustgas inom tandvården. Utöver detta krävs själva utrustningen. 
    Om jag var du skulle jag inte förvänta mig att få något av dessa om du inte på förhand meddelat att du behöver dem. Det krävs extra tid och planering oavsett vilken sedering man använder, så om du inte redan nu meddelat din tandläkare att du kommer behöva sedering, gör det så snart som möjligt!

  • ungkvinna1
    Tandläkare Collin skrev 2019-02-14 09:37:47 följande:

    Lustgas är svårare att använda rätt än Midazolam, och därför behöver man extra utbildning för att använda lustgas inom tandvården. Utöver detta krävs själva utrustningen. 

    Om jag var du skulle jag inte förvänta mig att få något av dessa om du inte på förhand meddelat att du behöver dem. Det krävs extra tid och planering oavsett vilken sedering man använder, så om du inte redan nu meddelat din tandläkare att du kommer behöva sedering, gör det så snart som möjligt!


    Jag har inte fått någon tid än, så snart jag får det kommer jag meddela att jag vill ha något lugnande innan :) vill även förtydliga att jag ska göra detta på kirurgavdelningen på sjukhuset
Svar på tråden Operera visdomständer