• Anonym (Villkunnabokvar)

    Bostadsbidrag bor i villa

    Jag och min man ska skiljas och snart flyttar han ut ur vårt hus. Jag önskar att jag och barnen ska få bo kvar.

    Jag och min mamma diskuterar olika lösningar och tror vi kommit fram till en bra. Min mamma skulle köpa 1/4 av mitt hus, inte bo här utan bara äga 25% och sen gå i borgen för mitt lån.

    Jag kommer ju fortfarande ha lån på huset som jag då kommer äga 75% av.

    Kan jag få bostadsbidrag trots att mamma äger 25% och gått i borgen för mitt lån?

    Jag måste såklart prata med fk men tänkte att någon kanske vet tills jag får tid att stå i kö en hel dag ;)

  • Svar på tråden Bostadsbidrag bor i villa
  • LiaSthlm

    Vad jag vet så kan man inte få bostadsbidrag när man bor i ägt hus. Du har ju ingen hyra eller avgift då.

    Men det kan ha ändrats sen jag kollade upp det får några år sen.

  • Anonym (Ja)

    Js, man kan få bostadsbodrag trots att man äger hela eller delar av sitt boende. Det man utgår från är inkomster, boendekostnader, har barn om man är över 29 och så tar man vissa hänsyn till förmögenhet. På kassakollen kan du räkna och få en ungefärlig summa att förhålla dig till.

  • Anonym (mama mia)

    Tror man kan få bostadsbidrag för villa. Gissningsvis baseras ditt bostadsbidrag på dina räntekostnader etc för din del av huset och alla fasta kostnader (eftersom din mor inte bor där). Tror inte din mors inkomster räknas med så länge hon inte är folkbokförd hos dig.

  • Anonym (mama mia)

    Tror man kan få bostadsbidrag för villa. Gissningsvis baseras ditt bostadsbidrag på dina räntekostnader etc för din del av huset och alla fasta kostnader (eftersom din mor inte bor där). Tror inte din mors inkomster räknas med så länge hon inte är folkbokförd hos dig.

  • Anonym (Villkunnabokvar)

    Jag läste att man kunde få trots att man borni villa, blev själv förvånad :)

    Tack för era svar då får jag lite hopp om att det kanske ska gå att bo kvar ändå :)

  • Anonym (Hej då)

    Varför blir man inte förvånad?
    Nu ska man få bidrag för att bo i villa också.. Åh herregud!

    Jag ska nog emigrera snart...

  • Anonym (Ja)
    Anonym (Hej då) skrev 2019-02-05 20:54:33 följande:

    Varför blir man inte förvånad?

    Nu ska man få bidrag för att bo i villa också.. Åh herregud!

    Jag ska nog emigrera snart...


    Boendekostnader är boendekostnader oavsett boendeform och syftet med bostadsbidrag uppfylls också oavsett boendeform. I de allra flesta fall innebär det faktum att man fått låna till egen villa att man också har för höga inkomster för att vara berättigad, men i vissa fall är inkomsterna ändå såpass låga att man kan bli berättigad.
  • Anonym (F)
    Anonym (Ja) skrev 2019-02-05 21:00:22 följande:

    Boendekostnader är boendekostnader oavsett boendeform och syftet med bostadsbidrag uppfylls också oavsett boendeform. I de allra flesta fall innebär det faktum att man fått låna till egen villa att man också har för höga inkomster för att vara berättigad, men i vissa fall är inkomsterna ändå såpass låga att man kan bli berättigad.


    Nja, hoppas då att avbetalningar inte räknas med när försäkringskassan beslutar om boendekostnad utan bara ränta.
Svar på tråden Bostadsbidrag bor i villa