• healojjj

    Sjuk konstant i två år.. hittar inte felet, snälla hjälp!

    Hej!

    Jag är en 19 årig gammal tjej som konstant är sjuk. Jag mår väldigt dåligt över det eftersom det begränsar mig något otroligt. Kan aldrig träna, va med på idrotten eller hålla på med min sport. Och mår sämre över det för varje dag som går.

    Det hela började väl för lite mer ön två år sedan. Jag fick influensa och sedan dess har jag aldrig blivit riktigt bra. Jag fick lunginflammation efter det. Sedan hade jag grönt slem i halsen i kanske ett år så att jag hade svårt att andas. Då fick jag pencilin mot kronisk luftrörs luftrörkatarr så jag kunde hosta upp slemmet. Nu är just den biten över men jag känner mig konstant sjuk. Är förkyld varje dag (som oftast är grönt) ont i halsen och känner mig allmänt sjuk i kroppen (vet inte hur jag ska förklara bättre). Jag kan varken träna eller vila mig bort det. När jag tränar känner jag mig alltid sjukare dagen efter. Då brukar jag få feberkänsla, känna mig ännu sjukare i kroppen, ont i halsen och hostig. Har ofta feberkänsls i kroppen utan att jag har feber. Känner mig alltid trött men det är svårt att avgöras om det är mer än normalt.

    Jag har tagit blodprover, kollat sköldkörteln, allergier (astman osv oxå) och halsmandlarna. Men dom hittar inte felet. Jag blir galen snart. Läste nyligen om sjukdomen twar som jag ska kolla upp.

    Är det någon som har samma erfarenheter? Som konstant känner/har känt sig sjuk? Alla tips uppskattas, jag behöver verkligen hjälp med vad det kan vara, det påverkar mig otroligt mycket..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-05 23:19
    Har också väldigt ont i musklerna som jag glömde skriva. Gick hos en kiropraktor ett tag som sa att han trodde att ömheten kunde höra ihop med att jag alltid är sjuk.. kan väl kanske va bra att nämna :)

  • Svar på tråden Sjuk konstant i två år.. hittar inte felet, snälla hjälp!
  • Långbenopluto

    Twar har säkert din läkare redan kollat för det är rätt så vanlig sjukdom.

    Dina symptom kan även vara psykiskt, det är lätt att det blir så när man känner sig sjuk så länge.

  • Stockholm1234

    Hej, det låter verkligen som en form av ME/CFS.

    Kolla upp det tycker jag! www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/MECFS/

    symtom är bla:

    Vanliga symtom vid ME/CFS är

    trötthet som inte går över när du vilar

    sjukdomskänsla som utlöses när du anstränger dig och som kvarstår i mer än 24 timmar

    problem med sömnen

    ont i halsen

    svullnad i lymfkörtlarna

    smärta i lederna

    svaghet i musklerna

    huvudvärk

    magbesvär

    svårigheter med koncentrationen

    minskad tolerans för stress.

  • healojjj
    Stockholm1234 skrev 2019-02-06 18:37:14 följande:

    Hej, det låter verkligen som en form av ME/CFS.

    Kolla upp det tycker jag! www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/MECFS/

    symtom är bla:

    Vanliga symtom vid ME/CFS är

    trötthet som inte går över när du vilar

    sjukdomskänsla som utlöses när du anstränger dig och som kvarstår i mer än 24 timmar

    problem med sömnen

    ont i halsen

    svullnad i lymfkörtlarna

    smärta i lederna

    svaghet i musklerna

    huvudvärk

    magbesvär

    svårigheter med koncentrationen

    minskad tolerans för stress.


    Tack så mycket! Det ska jag absolut kolla upp.. senaste veckorna har jag inte ens orkat hålla mig vaken när jag kommer hem skolan..
Svar på tråden Sjuk konstant i två år.. hittar inte felet, snälla hjälp!