• Anonym (M)

    Hjälp med lösning

    Jag och barnens pappa är separerade och har för tillfället så infekterad relation att jag inte klarar av någon kontakt med honom för tillfället.
    Jag klarar inte av honom just nu då han hela tiden ljuger för barnen, mig, bryter mot både muntliga och skriftliga avtal (umgängesavtal hos soc), motarbetar och tjafsar emot, säger hela tiden en sak men gör tvärtemot. Jag orkar inte mer just nu i alla fall.

    Jag behöver tips på hur jag kan snabbt få till en lösning för att få lite sinnesro och sedan kunna leta efter en fungerade långvarig lösning.
    Problemet är att vi har byte på fredagar genom att vi hämtar barnen på skola/fritids. När jag nu på fredag hämtar barnen så har dom kläder på sig som pappan/styvmamman köpt och dom får inte under några omständigheter bli kvar hos mig. Han hör av sig och jagar kläderna och blir sur och tjafsar om jag skriver en tid att hämta då vi inte är hemma. 
    Det är detta jag vill komma ifrån och hitta en lösning där vi inte behöver kontakta varandra och/eller hämta grejer så vi ser varandra. Jag vet att vi behöver få till en fungerande relation men just nu är det så illa att jag blir på dåligt humör i flera dagar om jag ser honom. Dagar då jag ska umgås och ha mysigt med mina barn. 
    Han vägrar samarbetssamtal då det inte går att skriva in något i ett avtal om kläder. Ett muntligt avtal duger inte även fast det är han som inte följt varken muntliga eller skriftliga avtal hittills. 
    Så som det är just nu måste denna kontakt kapas. 
    Jag håller på att titta över ex få hjälp av en föräldrakoordinator. 

    Vad har ni för tips för kommande helger med kontakt och hämtning gällande kläder innan en långvarig bra lösning hittats?

  • Svar på tråden Hjälp med lösning
  • Anonym (M)
    Ekolan skrev 2019-02-06 10:07:50 följande:

    Vi har en väldigt liknande situation med sammarbetssvårigheter med mera, men det är nog vi som är familjen som vill ha ordning på barnens kläder. Vi har bett barnen att ta med "mamma-kläder" med mera från sin far och har byte på fredagar. Barnen har haft som vana tidigare att smyga med sig kläder till sin far då han bara köper loppiskläder. Men barben kommer till oss med trasiga kläder som är så slitna att de slängs/lämnas tillbaka eller så vägrar barnen att använda dem. Och så försvinner mer och mer kläder hos deras far. Jag tror att vi köper i snitt 3 par handskar mössor och halsdukar i månaden åt båda barnen. Ytterkläder och skor också.

    Det slutade med att vi fick nog. Åkte till fadern och plockade hem det mesta utav det som var vårt och "försvunnet" sedan flera månader tillbaka. Mycket låg i en enorm tvätthög och en del kläder som bara var använda en gång men ändå hunnit bli för smått. Idag kör vi med att om barnen kommer till oss i pappakläder så lämnar vi dem på fredagar med pappakläder. De får inte heller ta med sig extra kläder för gymnastik med mera utan sånt får pappa sköta på pappaveckorna och vi sköter sånt på våra veckor.

    Det har funkat bra för oss de senaste åren men nu har vi även lagt mer ansvar på äldsta tjejen att om hon tar med kläder dit och de stannar där så köper vi inte nytt åt henne utan får helt enkelt använda det som finns här. Så vi lägger oss inte i så mycket men vi har definitivt sparat några tusenlappar varje månad på detta sätt.

    Hade det skötts snyggt från pappan så att kläderna faktiskt kom tillbaka överhuvudtaget eller att de till och med var rentvättade så hade det inte varit några problem.

    Så tänk på om det är något sånt som kanske ligger i grund för den andra familjens beteende gällande kläder med mera. De kanske upplever att kläderna "försvinner" hos dig så att de ständigt behöver köpa nytt. Det är lite frustrerande faktiskt.

    När det kommer till avtalet, hur bryter han det?


    Absolut, jag förstår dig och situationen du har. 
    Tidigare så hade vi det likadant. Vissa kläder som hamnade hos pappan kom inte alltid tillbaka. Det tror jag berodde på slarv. Då blev det också att han fick fara till skolan med saker. Att det sedan blev att han och styvmamman ville ha allt separerat beror nog på att det blev jobbigt att flänga + att styvmamman ville ha allt separerat när hon blivit lite varm i kläderna. 
    Det har även gått så långt att dom inte sparar till barnen på barnens konton utan har egna, att dom köpt egna glasögon till dottern som hon inte fick ha till skolan på fredagarna först för dom fick inte hamna hos mig, egna försäkringar...ja allt. 
    Jag har alltid haft järnkoll på vilka grejer som jag köpt och vilka pappan köpt, hängt upp blöta kläder och gympakläder/handduk just för att inget ska förstöras. 
    Han har alltid fått tillbaka deras kläder till barnen. 
    Det här handlar om något helt annat från deras sida när kläderna inte får bli kvar hos mig. Dom talar inte om barnens kläder som barnens kläder utan deras. 

    Som jag skrev så har alla händelser och konflikter just nu gjort att jag inte klarar av att se pappan samtidigt så måste han få sina saker direkt under helgen och hävdar att jag motarbetar honom då jag inte vill se honom. Det har inget med det att göra, jag vill ju gå på samarbetssamtal men inte han. Det har enbart att göra med att jag inte klarar av kontakt eller se honom just nu. 
    Jag skulle helst vilja att vi har en mellanhand tillfälligt som sköter kontakt och saker men vet inte om det går att lösa så. 

    Vi har inte riktigt kommit så långt att dottern som är äldst vill börja ta med saker till den andra föräldern. När det kommer och hon tar ansvar för kläderna är det ok för mig. (Har redan sagt att det är ok men jag vet också att pappan har sagt att det inte är ok för dom tvärtom utan att jag får köpa egna kläder till barnen.)
    Vilket jag gör men jag vet också hur det kan vara med favoritplagg. 

    Muntliga avtal och överenskommelser bryter han mot med jämna mellanrum samt säger en sak och gör tvärtom. Ibland undrar jag om det bara är för att jävlas.
    Umgängesavtalet bröt han mot en gång i somras. Vi skulle ha byte en tid en fredag enligt avtalet och jag och min sambo planerade vår semester med barnen utefter det. Några dagar innan pratade jag med dottern och förstod att dom inte kommer hinna hem till det klockslaget. Ringde då pappan som sa att dom inte tänker komma hem till det klockslaget som står och att han skiter om det förstör för oss. Har inte anmält honom för det då jag inte tror det lönar sig när det är en gång. 
  • Anonym (M)
    riboflavin skrev 2019-02-06 11:54:21 följande:

    När du säger att kläderna inte får bli kvar hos er, menar du då att de vill hämta kläderna barnen åkte i under er vecka, eller att de är oroliga för att ni ska glömma skicka tillbaka?

    Bästa lösningen vore väl om ni lämnar ett ombyte på förskolan som de kan hjälpa barnen byta till innan de lämnar på fredagen, ni slipper extra jobb för något de orsakar och inga kläder som är deras kommer någonsin med hem till er.


    På fredagar när jag hämtar barnen på skolan så har dom på sig inner- och ytterkläder som pappan/styvmamman köpt till dom. Det är dom kläderna som inte får bli kvar hos mig. Att jag "sköter om" kläderna och ser till att dom är med tillbaka nästa fredag är inte ett alternativ. 
    En gång kom han i panik en lördagkväll när vi kom hem vid 20 och sa:
    Jag ska ha mina kläder. 

    Många kanske tycker att jag är larvig men just nu vill jag inte ha sms från honom eller jagande efter grejerna när jag får hem barnen. Jag vill bara njuta av min tid med dom. Jag vill heller inte se barnens pappan på min tomt under helgen.

    Som jag skrev tidigare vore det bra att få till en slags mellanhand just nu. 
    Jag önskar att situationen vore annorlunda men jag är så trött på lögner, respektlöshet, tjafs osv att jag klarar inte det här.
    Sedan ska jag själv söka hjälp för att se till att inte beröras så av idioti och tjafs. 
    Men jag skulle vilja hitta en bra lösning för nu. 

    Att be barnen byta om på skolan är ett alternativ. Dock så vet jag inte hur det skulle kännas för barnen. Dom är 8 år och 11 år. Är det schysst mot dom?
    Sedan så hämtar vi inte på skolan när det ex är röd dag utan då hämtar jag hos pappan. Då sitter jag i bilen och barnen får komma ut. Då har dom också på sig kläderna från pappan och hur gör man då med dom kläderna?

    Min mamma har sagt att hon kan ställa upp som mellanhand men vet inte vad jag tycker om det riktigt och det skulle nog inte exet gilla.

    Funderar så det knakar här :)
    Om han skulle följa med på samarbetssamtal så skulle vi kunna tillsammans bestämma en väg där vi inte behöver skriva/kontakta varandra gällande detta utan att det bara "sköter sig själv".

Svar på tråden Hjälp med lösning