• totjojejoj

    Tvingad till abort

    Hej! 
    är en snart 22 årig tjej. Har ett stabilt förhållande sedan över tre år sedan eller ja, jag trodde det var stabilt och att vi visste var vi hade varandra. För två dagar sedan så fick jag reda på att jag var gravid. Det är tidigt än. 
    Jag blev chockad såklart då det inte varit planerat samt att vi skyddat oss. 
    Vi har pratat om barn men först om tre, fyra år. 
    Nu när detta fått landa lite hos mig så är jag glad, så fruktansvärt glad över det lilla lilla liv som växer i mig. Men min sambo samt sambons familj vill att jag ska ta bort det. Sambon mer eller mindre tvingar mig då han säger att om jag vill behålla så åker jag ut med huvudet före och då jag verkligen inte har någonstans att ta vägen, har ingen fast inkomst då jag jobbar på timmar. Det är egentligen inget som hindrar oss ifrån att behålla då vi har boende, sambon har fast jobb och allt runt omkring. 
    Men sen tycker alla runt omkring oss att vi kommer förstöra vårt liv då det är alldeles för tidigt att få barn och sambon har satt sig helt på tvären. 
    Visst skulle kunna välja att behålla men hade stått helt själv, utan fast inkomst bostad och utan någon nära att vända mig till. Så ja, jag är mer eller mindre tvingad till abort om jag vill ha kvar mitt boende, min sambo och dem som jag har runt om mig. 

    vet väl inte riktigt vad jag vill ha ut utav detta men behövde få ventilera då jag är så fruktansvärt ledsen. 

  • Svar på tråden Tvingad till abort
  • BeautifulLiz
    totjojejoj skrev 2019-02-06 12:25:40 följande:

    Hej! 

    är en snart 22 årig tjej. Har ett stabilt förhållande sedan över tre år sedan eller ja, jag trodde det var stabilt och att vi visste var vi hade varandra. För två dagar sedan så fick jag reda på att jag var gravid. Det är tidigt än. 

    Jag blev chockad såklart då det inte varit planerat samt att vi skyddat oss. 

    Vi har pratat om barn men först om tre, fyra år. 

    Nu när detta fått landa lite hos mig så är jag glad, så fruktansvärt glad över det lilla lilla liv som växer i mig. Men min sambo samt sambons familj vill att jag ska ta bort det. Sambon mer eller mindre tvingar mig då han säger att om jag vill behålla så åker jag ut med huvudet före och då jag verkligen inte har någonstans att ta vägen, har ingen fast inkomst då jag jobbar på timmar. Det är egentligen inget som hindrar oss ifrån att behålla då vi har boende, sambon har fast jobb och allt runt omkring. 

    Men sen tycker alla runt omkring oss att vi kommer förstöra vårt liv då det är alldeles för tidigt att få barn och sambon har satt sig helt på tvären. 

    Visst skulle kunna välja att behålla men hade stått helt själv, utan fast inkomst bostad och utan någon nära att vända mig till. Så ja, jag är mer eller mindre tvingad till abort om jag vill ha kvar mitt boende, min sambo och dem som jag har runt om mig. 

    vet väl inte riktigt vad jag vill ha ut utav detta men behövde få ventilera då jag är så fruktansvärt ledsen. 


    Vill du fortsätta att leva med din sambo om han tvingar dig till abort?
  • Anna60

    Stackars stackars dig. 1. Han kan inte slänga ut dig "med huvudet före" om du är skriven på adressen. Jag antar att det är hans hus? Skaffade han det för att du också skulle flytta in, så får han helt klart problem om han försöker kasta ut dig. Läs på om sambolagen. Du har fler rättigheter än du tror.

    Att abortera ett foster, när man inte vill, kan sätta spår. Men vill du verkligen ha en sambo, som tvingar dig till en abort? Ganska empatilöst kan jag tycka.

    Jag tycker du omedelbart, om du verkligen vill behålla barnet, kontaktar en socialtjänsteman som kanske kan hjälpa dig med råd ang bostad och ekonomi. Du måste tänka på dig själv. Ekonomin kommer säkert ordna sig, även om det kan bli lite tufft ibland. Kanske har du släkt som hjälper dig? Hur reagerar din egen familj? Kontakta barnmorska med dina frågor också, innan du tar ditt beslut om abort.

  • Anna60

    F ö förstör man inte sitt liv. Livet kommer in i en ny dimension. Den kärlek man känner för sitt barn, övergår allt annat!!! Jobbigt - ja, absolut. Massor av ansvar - ja, absolut. Till viss del inskränkning i ditt nuvarande liv - ja, absolut. Men glädjen, kärleken till sitt barn - den går inte att beskriva!

  • Tigerkvinna

    Gör det du tycker känns rätt. Har man sex så vet man vilken lek man ger sig in i. Även om man skyddar sig så finns det inget skydd som är 100%. Vill man ha 100% skydd då ska man heller inte ha sex. 


    Om din sambo missade denna informationen på sexualundervisningen då är det hans problem. 


    Oavsett ditt val så skulle iallafall jag inte kunna fortsätta en sådan relation. Så oavsett om du gör abort eller inte så bör du stå utan bostad som du skrev. För vill du verkligen bo ihop med en man som tvingar dig till en abort, ser din utsatta situationen och hotar med det han vet betyder något för dig? Så gör man inte mot någon man älskar..

    Om inte denna reaktionen bara var en aggressiv värja sig reaktion mot den stora omställningen som det ändå innebär att veta att man ska få barn (alla reagerar olika). Så skulle jag säga att dit förhållande är ändå kört och därmed ditt boende. 

  • Lilyje

    Kommer du kunna fortsätta med din sambo när du sett denna sida av honom? Är han en sån person du vill spendera resten av livet med? Eller skulle du stanna enbart för att du inte har någonstans att ta vägen?

    Risken är väldigt stor att din sambos ultimatum är dödsstöten för ert förhållande, oavsett om du behåller eller inte.

    Så frågan är on du hellre förlorar bara din sambo? Eller om du hellre förlorar både barnet och sambon?


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Richard1986

    Jag kan förstå killens reaktion då jag själv varit i hans skor. Med det inte sagt att han har rätt men jag kan förstå hans chockreaktion. För en oplanerad och ovälkommen graviditet är en chock även för honom. Vaginalt samlag kan alltid resultera i graviditet oavsett skydd eller ej men det tjänar ingenting till att använda det argumentet emot varandra. Det leder bara till en ond cirkel där båda kommer kasta mer och mer skit på varandra i ilska och bitterhet på varann.

    Valet om att behålla eller göra abort är helt och hållet ditt och bara ditt. Killen har naturligtvis rätt att berätta hur han ser på saken och klargöra vad han tycker men över det slutgiltiga beslutet har han inget att säga till om. Du behöver fundera på vad du vill i det här, vad du vill med ditt liv och hur mycket du bedömer att du klarar av. För dom du säger så är risken stor att du blir ensamstående om du behåller. Allra helst om han har fullt stöd av sin familj. Hur pass stort stöd har du av din familj och vad har du för möjligheter till hjälp av dom ?

    Sen kan man aldrig veta på förhand hur man reagerar efter en abort. Dina känslor för honom kanske dör och då är ju förhållandet över ändå... Känner du att det blir för mycket att tänka på eller att ni inte längre kan prata med varann överhuvudtaget så tycker jag att du ska kontakta MVC och boka tid för ett kuratorsamtal snarast så du får ventilera dina tankar och känslor med någon van professionell.

  • Milyana

    Men oj. Vill du verkligen vara ihop med, bo med och ha barn med någon som hotar dig så här?

    Rent praktiskt kommer du och barnet att klara er utan honom, kontakta familj och soc. Frågan för mig skulle vara om du verkligen vill göra det här själv nu med en pappa till barnet som gör livet medvetet svårt för dig och barnet. Du skulle ju kunna lämna killen och hitta en ny bättre man men sundare värderingar att bygga en familj tillsammans med.

  • Kellie13
    totjojejoj skrev 2019-02-06 12:25:40 följande:

    Hej! 
    är en snart 22 årig tjej. Har ett stabilt förhållande sedan över tre år sedan eller ja, jag trodde det var stabilt och att vi visste var vi hade varandra. För två dagar sedan så fick jag reda på att jag var gravid. Det är tidigt än. 
    Jag blev chockad såklart då det inte varit planerat samt att vi skyddat oss. 
    Vi har pratat om barn men först om tre, fyra år. 
    Nu när detta fått landa lite hos mig så är jag glad, så fruktansvärt glad över det lilla lilla liv som växer i mig. Men min sambo samt sambons familj vill att jag ska ta bort det. Sambon mer eller mindre tvingar mig då han säger att om jag vill behålla så åker jag ut med huvudet före och då jag verkligen inte har någonstans att ta vägen, har ingen fast inkomst då jag jobbar på timmar. Det är egentligen inget som hindrar oss ifrån att behålla då vi har boende, sambon har fast jobb och allt runt omkring. 
    Men sen tycker alla runt omkring oss att vi kommer förstöra vårt liv då det är alldeles för tidigt att få barn och sambon har satt sig helt på tvären. 
    Visst skulle kunna välja att behålla men hade stått helt själv, utan fast inkomst bostad och utan någon nära att vända mig till. Så ja, jag är mer eller mindre tvingad till abort om jag vill ha kvar mitt boende, min sambo och dem som jag har runt om mig. 

    vet väl inte riktigt vad jag vill ha ut utav detta men behövde få ventilera då jag är så fruktansvärt ledsen. 


    Åh herregud gumman vilken sits du är i! Kan bara beklaga och förstår ditt dilemma! Men mitt råd är att (eftersom du skrev att det är tidigt i graviditeten) att snacka mer med din pojkvän, han kanske ändrar sig. Hur e det med din egen familj? Har du nån och har du sagt nått?
Svar på tråden Tvingad till abort