• Anonym (Hemmafru)

    Traditionell hemmafru

    Jag har en dröm och en längtan efter att få vara hemma. Hemma och ta hand om barn och hem - ganska likt som det var förr och kan nog därför kallas för en "traditionell hemmafru". Det känns så naturligt för mig.

    Vi har pratat om det här jag och min sambo och han känner också att det är ett bra alternativ framförallt eftersom att jag vill det själv såklart och han ser också fördelar med det här eftersom vi kan ha våra barn hemma längre och gör det också lättare med rutiner m.m.

    Ni som lever på detta vis som är "hemmafruar" eller ni som är män till "hemmafruar" hur har ni det och hur tycker ni att det fungerar? Glad

    (Pratar alltså inte om ett liv där mannen är en stor plånbok med dollartecken och kvinnan en silikonfylld barbiedocka som bara går och shoppar hela dagarna Flört )

  • Svar på tråden Traditionell hemmafru
  • Anonym (Ami)

    Jag skulle gärna vara hemmafru, men vi klarar oss inte på bara mannens lön tyvärr..

    Många reagerar väldigt negativt på att man som kvinna föredrar att vara hemma med barnen.

  • lövet2

    Det var bästa alternativet för mig och mina barn. De fick en skön barndom fri från stress och jag hade en omväxlande och stimulerande vardag, som också var fri från stress. Under de åren jag var hemmamamma, så var jag aldrig någonsin uttråkad. Men - det är inte något som passar alla, förstås.

    Nackdelen var ekonomin. En annan nackdel var att det förlängde ett dödsdömt äktenskap. Jag hade aldrig orkat kämpa för äktenskapet om jag förvärvsarbetat, utan då hade jag tagit ut skilsmässa långt tidigare.

  • Anonym (jag med)
    Anonym (Kalle) skrev 2019-02-08 00:15:46 följande:

    Jag vill gärna vara älskare till en hemmafru. Var hittar jag dom? NK?


    då gäller det ju att du har ett bra jobb också om du vill försörja din fru
  • Anonym (jag med)
    Anonym (Kalle) skrev 2019-02-08 00:15:46 följande:

    Jag vill gärna vara älskare till en hemmafru. Var hittar jag dom? NK?


    då gäller det ju att du har ett bra jobb också om du vill försörja din fru
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (jag med) skrev 2019-02-08 00:28:27 följande:

    då gäller det ju att du har ett bra jobb också om du vill försörja din fru


    Har ingen fru :)
  • Anonym (Lite salt)
    Anonym (jag med) skrev 2019-02-08 00:28:27 följande:

    då gäller det ju att du har ett bra jobb också om du vill försörja din fru


    Jag tror ni missuppfattar Kalle. Han vill vara ÄLSKARE åt en hemmafru, inte make. Nån annan får sköta försörjandet.
  • Anonym (Lite salt)

    Till ts: min mor var hemmafru, och det var fantastiskt för oss barn att ha ständig tillgång till en vuxen som hade tid med oss (jag tänker inte på när vi var pyttesnå, utan i skolålder). Det gjorde dock henne sorgligt beroende av vår far, och detta ledde så småningom btill bitterhet hos henne.

    Det är inte så skönt och stressfritt som det verkar eftersom bundenheten innebär en stress i sig.

  • Anonym (Trött Mamma)

    Jag var hemmamamma i flera år och tog hand om barn och hem. Det var väldigt slitigt och jag blev deprimerad och utbränd. Man känner sig aldrig ledig. Det var inte självvalt dock att vara hemmafru, jag var tvungen för dagis kostar mer än vad jag tjänar där vi bor.

    Jag trivs så himla mycket bättre nu när jag jobbar. På jobbet får man ju iallafall rast, man kan gå på toa utan att någon skriker och hänger på en och man kan äta lunch utan att ha barn klängandes på sig. Ingen skriker åt mig på jobbet heller. Känns lyxigt faktiskt att gå till jobbet. Tycker jag har bättre relation till barnen nu också eftersom jag får ett break från dom så har jag mer ork när jag är med dom.

  • Anonym (Lite att tänka på)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2019-02-07 23:12:20 följande:

    Jag har en dröm och en längtan efter att få vara hemma. Hemma och ta hand om barn och hem - ganska likt som det var förr och kan nog därför kallas för en "traditionell hemmafru". Det känns så naturligt för mig.

    Vi har pratat om det här jag och min sambo och han känner också att det är ett bra alternativ framförallt eftersom att jag vill det själv såklart och han ser också fördelar med det här eftersom vi kan ha våra barn hemma längre och gör det också lättare med rutiner m.m.

    Ni som lever på detta vis som är "hemmafruar" eller ni som är män till "hemmafruar" hur har ni det och hur tycker ni att det fungerar? 

    (Pratar alltså inte om ett liv där mannen är en stor plånbok med dollartecken och kvinnan en silikonfylld barbiedocka som bara går och shoppar hela dagarna  )


    Det största problemet är väl att du behöver en man med dollartecknet på sin stora plånbok.

    Först måste ni gifta er. Det är ett måste om du ska offra all egen ekonomisk trygghet.

    Sedan måste ni ha ett stort pensionssparande till dig. När du inte jobbar så räcker det inte att spara några hundralappar i månaden. Det krävs några tusenlappar på månad bara i pensionsspar.

    Du måste ha ett eget konto med en summa som gör att du kan lämna honom alt klarar dig om han lämnar dig eller dör. Du kommer inte få ett jobb om du varit från arbetsmarknaden i flera år. Det är hög konkurrens om jobb som inte kräver utbildning. Räkna med minst ett halvår innan du får ett jobb ( då är det lågbetalt)

    Dessa pengar ska finnas innan du blir gravid och säger upp dig.

    Fundera på om det är värt det. Kommer barnen bli lyckliga av att ex aldrig få utöva sin drömhobby pga ekonomin? Aldrig få resa? Kommer barnen må bättre av att se mamma jaga extrapriser och vända på varje krona?

    Hemmets ekonomi är en stor orsak till skolbarns ångest.

    Har din sambo ett välbetalt jobb som fixar dessa bitar?
Svar på tråden Traditionell hemmafru