Inlägg från: Katten346 |Visa alla inlägg
  • Katten346

    Klimakteriet och blödningar - behöver råd!

    Jag har haft regelbunden mens i alla år tills den plötsligt började komma var 3:e i stället för var 4:e vecka i somras. Jag närmade mig 50 och har läst att det ofta händer när sista mensen närmar sig. Dessutom har jag gått på regelbundna gyn-koller och allt ser bra ut.

    Jag hade mens i slutet av november och sedan...ingenting. Efter sex veckor utgick jag från att jag haft min sista mens och tänkte att det var en passande 50-årspresent...men sedan kom den igång igen den 28 januari och ingenting tyder på att den är på väg att upphöra. Jag blöder lika mycket nu efter tio dagar och min mens har aldrig varit i mer än fem dagar tidigare.

    Det kommer både klarrött blod och klumpar av levrat blod.

    Jag har läst att detta kan inträffa i klimakteriet då hormonobalansen gör att livmoderslemhinnan inte drar ihop sig som vanligt och det därför inte finns något som stoppar blödningen.

    Men hur ska jag få stopp på den?! Har någon annan upplevt samma sak och fått hjälp av gyn? Finns det tabletter som kan stoppa blödningen? Jag vet att det finns tabletter för att skjuta upp mensen, men vad gör man när blödningen redan är i gång och inte vill sluta...?! Förutom att det är väldigt opraktiskt att blöda hela tiden lär jag få järnbrist...!

    Vore otroligt tacksam för råd och tips!

  • Svar på tråden Klimakteriet och blödningar - behöver råd!
  • Katten346

    Lyckades få tag på min gynekolog på telefon som skrev ut Primolut-N för att stoppa blödningen, samt Cerazette minipiller som jag ska börja med när blödningen upphört. Tanken är att förhindra ägglossning tills min egen hormonproduktion sjunkit så pass mycket att den upphör på naturlig väg. Har dock läst en del om Cerazette, och medan vissa blir blödningsfria får andra tvärtom tätare och rikligare blödningar. Dessutom verkar många gå upp i vikt av den.

    Någon som har erfarenhet av Cerazette?

  • Katten346

    Intressant! Jag har alltid läst att östrogen leder till viktökning och att kombinationspiller med både östrogen och progesteron därför är värre än minipiller med bara progesteron.

    Min gynekolog sa att jag fortfarande producerar tillräckligt mycket östrogen för att ha ägglossning, dock inte regelbundet som tidigare utan mer på måfå vilket leder till oregelbundna och utdragna blödningar. Därav Cerazette som ska stoppa ägglossning tills den avtar på naturlig väg. Men jag ska ha det du skriver i åtanke och ta upp östrogenplåster med henne vid tillfälle.

Svar på tråden Klimakteriet och blödningar - behöver råd!