• Emmis95

    Osköljd sallad - gravid

    Hjälp! Jag är alltid jättenogrann med att skölja frukt och grönsaker. Sköljer dem länge och skrubbar dem under rinnande vatten men insåg nu att senast jag gjorde sallad (som jag ätit mycket av då det var till tacos) så glömde jag att skölja den! Förstår inte hur jag kunde göra det, måste ha varit så disträ den kvällen. Det var Isbergssallad och jag är såå rädd just nu. Är gravid och oroar mig för att ha fått i mig parasiter, typ maskar och sånt. Eller farliga bakterier som kan skada barnet! Ringde 1177 men hon hade inte något bra svar på detta. 

    Är främst rädd för parasiter, exakt hur orolig borde jag vara? ska jag ringa en läkar? så otroligt klantigt :(

  • Svar på tråden Osköljd sallad - gravid
  • Cereal Killer

    Risken per gång är extremt låg. Tar man många risker under graviditeten så blir den sammantagna risken högre (fortfarande inte hög, men inte heller helt försumbar). Det finns inget skäl att kontakta läkare, utom möjligen oron i sig om du känner att du behöver hjälp att hantera den.

  • Anonym (...)

    Ring läkaren bums, berätta att du åt osköljd sallad, sedan måste du skriva här vad läkaren sa!! (snälla?)

Svar på tråden Osköljd sallad - gravid