• JeSuisMoi

    Under 30, klimakteriet, ÄD?

    Hej.
    Jag är 26 och jag har starka misstankar om att jag är påväg in i klimakteriet. Jag har fortfarande regelbundna ägglossningar, men kort lutealfas (9 dagar). Jag har (av gynekolog konstaterat) torra och sköra slemhinnor, jag vaknar med svettningar på nätterna, och jag har inte lyckats bli gravid. Jag väntar i skrivande stund på resultat av FSH som jag tog imorse (bekostade själv då jag mår så dåligt och det tar sån tid att få hjälp av landstinget). Jag har dessutom alltid starka resultat på ägglossningstest, dvs ganska hög LH-nivå. 

    TS, vad har du för symptom? 

    Även fast jag inte har detta konstaterat, så har jag under några veckor nu försökt förbereda mig på det värsta och att äggdonation kommer att få bli lösningen. Även om det är en väldigt stor sorg att inte få se sina egna gener i sitt barn.

  • JeSuisMoi
    CheaKW skrev 2019-11-07 12:26:48 följande:

    Hej förstår din oro, och är i samma situation, dock är jag 33 år. Efter jag slutade med minipiller i somras så är menscykel kortare (24 dagar från tidigare 29) med mycket koagel och lutealfasen mellan 8-9 dygn. Symtomen kan vara tecken på låg äggreserv / förklimakteriet vad jag förstår.

    Tar tempen för att se om jag har ägglossning och har dock en temphöjning, dock aldrig bekräftat ägglossning via test (bara svaga sträck) runt dagarna jag fått temphöjning. Har värre PMS med ömma bröst 1,5 v innan mens. Får svettningar på natten veckan innan mens/vid Pms. Aldrig sovit så dåligt i hela mitt liv sen allt detta började.

    Varit hos 2 gynekologer som inte allas förstod min oro, fick tjata till mig prover, fick lämna AMH och Progesteron nyligen men har tyvärr inte fått svar än.


    Tog du proverna genom landstinget? I så fall bör provsvaren komma upp på 1177. Det ska inte alls ta lång tid innan provsvaren kommer upp.
  • JeSuisMoi
    CheaKW skrev 2019-11-07 14:02:36 följande:
    Hej!

    Nej det var via en privat gyn, nu 1 vecka sedan, kollat på 1177 men inte dykt upp.

    Håller tummarna för dig iaf!

    Jättepositivt att du har ägglossning fortfarande, tillsatt progesteron kan ju kanske hjälpa dig förlänga lutealfasen och därmed öka chanserna för en graviditet?
    Ja, jag hoppas ju att det ska vara så enkelt men det beror ju på vad FSH/AMH proverna hamnar på... Om FSH är högt har man ju förstått att sannolikheten att bli gravid med egna ägg (även med IVF) är väldigt liten. Usch förstår inte varför livet ska vara så orättvist, man tror att man börjar i god tid vid 26 års ålder (som i Stockholmsmått mätt tydligen är EXTREMT ungt) men ändå ska man råka ut för sånt här.
Svar på tråden Under 30, klimakteriet, ÄD?