• faithy

    Hur plannerar man Kejsarsnitt

    Hej!
    Jag fick akut kejsarsnitt med första barn, hade kämpat på mer än 35 timmar och det gick inte i slutet beslut med kejsarsnitt då har vattnet gick över 2 dynet.

    Nu väntar jag på andra barn som beräknat i maj, och mycket fundering kring förlossning. Ska träffa läkare i mars, och börja prata om detta.

    Har någon råd och tips om plannering kejsarsnitt?

  • Svar på tråden Hur plannerar man Kejsarsnitt
  • tossaliten

    Bara fött med planerat snitt och det är det bästa jag varit med om.


    Fick komma till läkare några veckor innan för att få datum, narkosbedömning (en narkosläkare som går igenom alla provsvar, ev tidigare sövningar/lokalbedövning mm, allergier osv osv), fick info om ev komplikationer i efterförloppet och hur det går till.


    Sedan fick jag en kallelse om datum ajg skulle infinna mig.


    De gjorde i ordning mig (jag hade duschat hemma först). Fick byta om, fick kateter (slang i urinröret för att urinblåsan ska vara helt tom hela tiden så den inte är i vägen vid snittet plus att man kan få lite svårt att kissa vid/efter ryggbedövning), sedan fick jag åka iväg tillsammans med min sambo och barnmorska. 


    Väl på operation så satt de ryggbedövningen, satt dit alla slangar och allt som behövdes, kollade så ryggbedövningen hade tagit och sedan satt de igång! :)


    Mindre 10 min senare var bebisen ute! :) 


    Pappan fick gå in med bm och bebisen i ett rum intill och klippa navelsträngen, väga och mäta och sedan så mötte de upp mig på uppvaket. Där fick jag ligga typ 2 timmar för att se att ryggbedövningen började släppa och sedan fick vi komma till BB! :) Bebisen låg hela tiden i min famn för att vara hud mot hud och försöka börja amma lite grann. En bm fanns där under större delen tillsammans med narkossköterskor som jobbar på uppvaket! 


    Mycket tryggt och skönt! :)

  • Blomkvast

    Låter underbart! Är jätteorolig över förlossning , väntar mitt första barn. Hur går man tillväga för att få ett planerat kejsarsnitt ?

  • tossaliten
    Blomkvast skrev 2019-05-28 11:05:28 följande:

    Låter underbart! Är jätteorolig över förlossning , väntar mitt första barn. Hur går man tillväga för att få ett planerat kejsarsnitt ?


    Prata med din bm så hjälper hon dig rätt
  • möjligt

    Kan ju vara farligt med för många snitt så det är ju ingenting att rekommendera om man vill ha många barn. Finns en ökad risk för vissa graviditetskomplikationer som ökar för varje snitt man gjort så vården är restriktiv med planerade snitt. Det görs endast på medicinsk indikation och vad jag tror benämns humanitär indikation.

  • Tjoddan

    Hej!

    Väntar nu mitt fjärde barn, vilket blir ett planerat snitt. Har tidigare två akuta snitt och en vaginal förlossning. Skulle jag få välja så skulle jag alla gånger valt vaginal förlossning då kroppen återhämtar sig så pass mkt snabbare än vid snitt. Nu får jag ju inte välja så denna sista gången blir ett planerat snitt. Någon som har erfarenheter av planerade snitt kontra akuta snitt. Vad skiljer sig i återhämtning mm??

  • Blomkvast

    Hur menar du att kroppen återhämtar sig snabbare vid vaginal förlossning? Vilka eller vad var skillnaden?

  • Omstart2019
    Blomkvast skrev 2019-05-29 10:58:45 följande:

    Hur menar du att kroppen återhämtar sig snabbare vid vaginal förlossning? Vilka eller vad var skillnaden?


    Snitt är ett stort kirurgiskt ingrepp i buken, och det kan ju t ex vara svårt att ta hand om bebisen i början. Man är inte så kaxig de första dagarna. Sen kan man ju få komplikationer vid en vaginal förlossning också, men vid kejsarsnitt är det oftast besvärligt även då allt gått bra.
    2007, 2010, och BF 190610
  • tossaliten
    Omstart2019 skrev 2019-05-29 11:27:32 följande:

    Snitt är ett stort kirurgiskt ingrepp i buken, och det kan ju t ex vara svårt att ta hand om bebisen i början. Man är inte så kaxig de första dagarna. Sen kan man ju få komplikationer vid en vaginal förlossning också, men vid kejsarsnitt är det oftast besvärligt även då allt gått bra.


    Vid icke komplicerat ks och planerat har jag inte haft några problem.

    Kunnat ta hand om barnen själv redan första natten. Så om allt går bra behöver det inte bli några problem :) vill inte skrämma upp de som måste snittas ????
  • Omstart2019
    tossaliten skrev 2019-05-29 14:34:30 följande:

    Vid icke komplicerat ks och planerat har jag inte haft några problem.

    Kunnat ta hand om barnen själv redan första natten. Så om allt går bra behöver det inte bli några problem :) vill inte skrämma upp de som måste snittas ????


    Skönt för dig!
    2007, 2010, och BF 190610
  • Tjoddan

    Skönt för dig om du mått bra! För mig har det ialf varit helt annorlunda med vaginal förlossning och snitt. Att kunna ta hand om sitt barn direkt även om man är snittade eller ej har jag också gjort men man kommer inte ifrån att det är en stor operation i buken som har flera veckors eller månaders återhämtning jämfört med att med en gång må bra och att slippa den återhämtningstiden. Kroppen mår mycket bättre efter en vaginal förlossning än efter ett snitt, ialf min gör det! Jag hade som sagt aldrig valt snitt om jag inte varit tvungen. Alla tänker olika men för mig va det så här!

Svar på tråden Hur plannerar man Kejsarsnitt