• Äldre 11 Feb 22:19
    9727 visningar
    13 svar
    13
    9727

    Ni som gjort en gastric sleeve/bypass

    Syftet med dieten innan är ju att minska fett runt inre organen för att underlätta operationen och anledningen att många landsting går hårt på en pulvervariant är enbart för att simplifiera och göra det busenkelt och slippa ifrågasättningar. Sanningen är att vilken kost som helst som man sköter bra och medför viktnedgång fungerar, finns ingen magi i just pulvret/flytande diet.


    Valet av metod borde du diskutera med läkaren och grunda på grundorsaken till övervikten, gastric bypass har större effekt på t.ex. nervsignalerna till hjärnan om mättnad, så om en del av problemet var att du aldrig kände dig mätt/alltid var hungrig är det nog ett vettigare alternativ. Sleeve blir ju mer ett hjälpmedel men kräver ännu mer eget ansvar för att långsiktigt hålla sin nya livsstil.


    Operation är ett väldigt bra hjälpmedel iaf önskar dig all lycka till!

  • Äldre 11 Feb 23:31
    #10
    Anonym (Liv med sleeve) skrev 2019-02-11 22:43:56 följande:
    Jag skulle säga att båda metoderna kräver en hel del av patienten i form av ansvarstagande. Men jag blir nyfiken på det du nämner om hungerkänslorna och nervsignalerna i samband med gbp. Jag har aldrig hört detta förut så berätta gärna mer (jag är intresserad av allt som rör dessa olika metoder, såväl positivt som negativt).

    Jag nämnde hungerhormonet grehlin för ts, vilket ju decimeras vid sleeve. Har alltid undrat om gbp-arnas kvarvarande, men bortkopplade magsäck fortsätter att producera grehlin och om detta upptas av kroppen i så fall. Ingen har hittills kunnat svara mig på det nämligen. Och detta med de minskade nervsignalerna vid gbp känner jag som sagt inte alls till. Berätta mer!

    Skriver lite på fri hand nu bara, min bakgrund är att ex-frun gjorde gbp för ca 3år sedan och jag var med i hela processen och läste på och var på föreläsningar före och efter op. Hon gjorde via Skönvikt i Säter som tyvärr är nedlagt men har i efterhand förstått att de verkligen var i framkant med att informera och involvera patienten och hade god förståelse för alla aspekter av övervikt då de jobbade med enbart detta.


    Helt korrekt som du inleder med så är oavsett metod bara en del i helheten att ta ansvar för sitt liv nu och resten av livet! På din grehlin frågeställning skulle jag svara att det fortsätter absolut att producera men i mindre mängd och magsäckens "utlopp" kopplas ju på igen lite längre ner på tarmen just för att den ska fortsätta producera allt bra som den ju faktiskt skickar med. En liten del grehlin produceras också av hjärnan själv, men jag tror att den praktiska vägen oavsett operation helt enkelt är;produktion i magsäcken - upptag i tarmen.


    Jag tror det leder oss till den sista frågeställningen, att den faktiska kommunikationen till hjärnan att man är mätt (till skillnad från att man bara känner att magen är full, vilket ju som alla vet aldrig har hindrat någon från att trycka ner efterrätt) sker först när första delen av tjocktarmen börjar ta upp ämnen. Det är detta som gör att gbp börjar skicka mättnadssignaler omedelbart maten kommen ner, till skillnad från sleeve där man tar omvägen via magen och skapar en fördröjning.


     

Svar på tråden Ni som gjort en gastric sleeve/bypass