Inlägg från: Elefantmannen2 |Visa alla inlägg
  • Elefantmannen2

Splittrad

Kråkungen skrev 2019-02-13 20:14:56 följande:
    Tyvärr är tonen här på fl ibland för jävlig. Av någon anledning tror vissa människor att bara för att de har en stark åsikt beträffande något, så har de rätt att förnedra, nedvärdera och kränka andra som inte delar deras åsikt. Som väl är har du ju fått schyssta svar i övrigt.

I alla fall. Det låter i mina öron som att du och din man har nått vägs ände. Jag känner igen så mycket i det du skriver från hur mitt eget äktenskap var. Jag kan säga att det var det bästa beslut jag fattat i hela mitt liv när jag till slut satte ned foten och sa att det här går inte längre. Vi var båda "skyldiga", och jag klandrar ingen, men faktum kvarstår: även om det inte behöver vara någons fel - eller om det är bådas fel - så måste man se när det inte går längre.

För min del var mitt äktenskap ett fängelse, och ALLA - maken, barnen OCH jag - led av det. Sen vi delade på oss har både mitt och barnens liv blivit så TOTALT annorlunda; det går inte att beskriva den frihet och den glädje jag känner idag, och det går inte att beskriva hur mycket gladare, lugnare och harmoniskare barnen är. 

Det är naturligtvis olika, men om jag bara utgår från hur det varit för mig så är mitt råd absolut att du ska ta dig en allvarlig funderare på att bryta upp. Allt det som kan kännas skrämmande med att dela på sig klarar man av - tro mig! Och att tro att man gör barnen en tjänst genom att leva kvar i ett förhållande som inte funkar... det är bara att lura sig själv (och barnen!).

Som jag ser det handlar det här alltså inte om huruvida du ska pejla läget beträffande en annan man; det handlar om att du ska ta tag i ditt liv sådant det är fn. Sen, när du rett ut det, så kan du pejla vidare med den spännande främlingen :)

Ett väldigt, väldigt vanligt scenario. 

Väldigt få kan stoltsera med att ett förhållande som gått över tiden förbättras. Att då stanna kvar för "barnens skull" och liknande förlänger bara det obekväma i situationen. Är det bra för "barnen" att leva med bråk, bitterhet och beskyllningar? Är det för deras bästa? 

Min åsikt och erfarenhet är nej. Klart att det är uppslitande och jobbigt för barn med skilsmässa, men att leva i den miljön är det givetvis också. Att stanna tillsammans fördjupar bara bitterheten. Det är även främst i denna kategori skilsmässorna blir smutsiga historier med hat, barnen som slagträ och liknande. Inte heller det är "bra för barnen".

Min erfarenhet är dessutom att de allra flesta tar med sig vad som inte fungerade till nästa förhållande och faktiskt lyckas bättre i den relationen. Speciellt de par som träffas i relativt ung ålder och skaffar barn tidigt. 

• Elefantmannen2
    Anonym (hm) skrev 2019-02-15 09:27:39 följande:

Ska du göra slut så ska du göra det pga rätt anledning. Inte p ga någon annan! O så dåligt kan ni ju inte ha det då du kom på detta i samband med att ha träffat en flört! Att finna saker att skylla på är ju väldigt vanligt bland kvinnor så fort dom han få någon hårt mellan benen. Väx upp. Därmed inte sagt att du inte kan vara med din flört någon gång i framtiden. Men gör det på rätt sätt utan att kränka eller bete dig smutsigt eller ljuga för din partner!

Eller tvärtom?

När hon fick lite uppmärksamhet av en annan man ställdes hennes levnadssituation i ett nytt ljus. Att hon faktiskt mår dåligt i sin situation och är värd att vara lycklig.

Behöver någon saker att skylla på för att lämna ett dåligt förhållande? 

• Elefantmannen2
    Anonym (hm) skrev 2019-02-15 12:13:42 följande:
    Gillar din tanke faktiskt! Om det inte hade varit för uttrycket "man blir blind när man är "kär"."

Visst kan det vara så. Men i den här typen av förhållanden är man sällan "kär" längre. Uttryckligen i hennes fall. 
    Då var hon ju blind när hon inledde förhållandet med den partnern hon har nu. Fast nu kan hon se:)

Hela grejen med att använda ordstäv som någon slags bevisföring i en diskussion känns lite sådär ;)
    Men "liten tuva stjälper ofta stora lass", så fortsätt, by all means ;)

• Elefantmannen2
    Anonym (Ka) skrev 2019-02-15 15:42:47 följande:
    Det du säger är ju i princip, att så här skall det vara, eftersom ett gammalt förhållande aldrig kan mäta sig med ett nytt pirr. "Och det har ju inte varit bra dom senaste åren"
    Efter 10-20 år med en och samma skall man bejaka det nya pirret och slänga det gamla på sophögen...?
    Jaja, det kanske är så det är...man säger ju att man skaffar barn med partnern man träffar i 20-.30 års åldern. Sen lever man lycklig med nästa tills man dör.

Just love this.. Du säger att.. och sedan för ett resonemang från vad du, personligen, tolkar det som. Gärna med någon slags pekfingerattityd. 
    Om du är osäker på vad jag, eller någon annan, vill ha sagt är det bara att fråga.

Vid det här laget borde varenda person som använt internet veta vad en halmgubbe är. Varenda "tidning", TV-program och forum i övrigt har berört retoriska felgrepp vid det här laget. 

• Elefantmannen2
    Anonym (Ka) skrev 2019-02-15 17:07:54 följande:
    Vilken jävla härskarteknik du besitter.....!!
    Men ok, förklara, vad ger detta inlägg? Har det något med ts att göra?

;) Härskarteknik. Kolla upp det också när du googlar retoriska felgrepp. Det är inte kopplat till att någon inte håller med dig. Eller är tydlig.

Jag citerade dig. Och vänder mig mot ditt inlägg. Ditt inlägg utgick från hur du "tolkade" någon annans inlägg. 

Ditt inlägg jag citerade har noll med TS inlägg att göra. Det är ett svar på någon annans inlägg. 

"Det du säger är ju i princip, att så här skall det vara, eftersom ett gammalt förhållande aldrig kan mäta sig med ett nytt pirr. "Och det har ju inte varit bra dom senaste åren"

Efter 10-20 år med en och samma skall man bejaka det nya pirret och slänga det gamla på sophögen...?
    Jaja, det kanske är så det är...man säger ju att man skaffar barn med partnern man träffar i 20-.30 års åldern. Sen lever man lycklig med nästa tills man dör."

"Det du säger är.." som start på ett inlägg kommer alltid att bli fel. Att medvetet misstolka något och utgå från sin egen misstolkning är väl inte optimalt? Vad tycker du? Tycker du om när andra gör det med dina resonemang och åsikter?

• Elefantmannen2
    Anonym (Ka) skrev 2019-02-15 18:06:16 följande:
    Detta är ts...
    Och detta är din första kommentar..

"Ett väldigt, väldigt vanligt scenario. 

Väldigt få kan stoltsera med att ett förhållande som gått över tiden förbättras. Att då stanna kvar för "barnens skull" och liknande förlänger bara det obekväma i situationen. Är det bra för "barnen" att leva med bråk, bitterhet och beskyllningar? Är det för deras bästa? 

Min åsikt och erfarenhet är nej. Klart att det är uppslitande och jobbigt för barn med skilsmässa, men att leva i den miljön är det givetvis också. Att stanna tillsammans fördjupar bara bitterheten. Det är även främst i denna kategori skilsmässorna blir smutsiga historier med hat, barnen som slagträ och liknande. Inte heller det är "bra för barnen".

Min erfarenhet är dessutom att de allra flesta tar med sig vad som inte fungerade till nästa förhållande och faktiskt lyckas bättre i den relationen. Speciellt de par som träffas i relativt ung ålder och skaffar barn tidigt. "

Och på den vägen har du resonerat. Och jag håller med dig i den situationen du målar upp...Men vad har det med ts att göra?
    Hade det kanske inte varit bättre för ts att allvarligt ta upp hur hon känner för sin man? Kanske ta hjälp utifrån.
    Hon och "kompisen" har dansat, skrattat och haft en konversation på webben och då börjar fundera på att ta ut skilsmässa...
    Är det rimligt tycker du? 

Det här med internet är lite jobbigt ibland. 
    Jag antar att du ville citera mig?
    Det du citerar "i text", inte som citat, från var ett svar till någon annans inlägg. 

Därefter fortsätter du ditt ohederliga resonemang. Du talar om för mig, och andra läsare, vad jag skrivit och hur jag tänker.

Jag har inte gett råd till TS i det du antagligen ville citera, det är en följddiskussion. TS, i sig, har inte gjort ett skit, hon rådfrågar hur hon bör göra. Hon har inte dansat med "kompisen", hon dansade med en vid tillfället okänd man när hon hälsade på kompisen.
    Det står inte ett endast ord om skilsmässa. Frågeställningen är om hon ska träffa personen som känns spännande eller avstå det för partnerns skull. en partner hon inte vet vad hon känner för mer än att han inte är intressant.

• Elefantmannen2
    Anonym (Ka) skrev 2019-02-15 19:26:43 följande:
    Men svara på ts då för f*n.
    Gör ingen egen tråd med olika sidospår. Det blir ju helt fel i.s.f.
    Jag har redan svarat TS efter bästa förmåga. Har du?
  • Elefantmannen2
    Anonym (man) skrev 2019-02-18 17:15:06 följande:
    Vissa känner sig kränkta så fort man inte håller med dem. Och medhåll och förståelse smakar alltid bättre än kritik och ifrågasättande, så var gränsen för "kränkande" går verkar vara väldigt subjektiv.

Nope, syftet kan väl variera, Man behöver inte förvänta sig att personen kommer göra rätt bara för att jag säger det utan snarare att personen ska fatta att de är oacceptabelt. Men är så gott som alltid ett sätt att markera att jag tycker det du gör är fel och ska personen fortsätta pyssla med sånt så får hon/han räkna med kritik. 

Det är det här som blir lite lustigt ibland, när någon gör fel så börjar man genast snacka om hur mänskligt det är att göra fel ibland, men att tycka att personen gjort fel och säga det är tydligen inte alls lika mänskligt. Varför då? Vad är det som gör att göra fel så mycket mer mänskligt än kritik?

När och hur man blir kränkt inser du är subjektivt. 

Varför inser du inte att det är subjektivt vad som är "oacceptabelt"? Att det är individuellt och subjektivt vad man ens definierar "otrohet" som. En diskrepans redan där kan vara jobbigt för ett förhållande. Ena parten tycker att ett beteende är helt "oacceptabelt" och beskyllningar och annat haglar på en part som absolut inte anser att den varit otrogen. Den första parten blottar sin sårbarhet och vad den beskyllde oftast ser som trångsynthet. Inga fina kvaliteter. Det kan vara utlösande för att förhållandet tar slut i vissa fall. 

Ett exempel kan vara att någon behöver lufta saker i förhållandet fast inte blanda in närstående och vänder sig till en anonym utomstående på nätet. Som vi gör. Man kanske finner någon som skriver vettigt och går vidare till privat chatt. Fortfarande anonymt. Syftet är ju att få ur sig saker som gnager i förhållandet och få lite andra infallsvinklar. I min bok bra saker i ett försök att förbättra förhållandet.
    Om den andra parten anser att det är ett uppenbart fall av otrohet är det ju det motsatta till den anklagades motiv.

• Elefantmannen2
    Anonym (man) skrev 2019-02-18 20:15:25 följande:
    Tja, den enda som kan avgöra hur allvarlig en otrohet är är ju den som blev bedragen eller hur? Så dina argument faller ju ganska platt eftersom om personen ska kunna förhålla sig subjektivt till en otrohet så måste ju personen först få reda på det. Hur har du annars tänkt att han ska kunna förhålla sig till det?

Enkäter visar annars ganska tydligt att så gott som hela befolkningen anser att otrohet är fel, ink de som själva är otrogna så det finns nog inte så mycket subjektivitet kring den frågan. Sen vilka ursäkter man anser sig ha verkar vara klart mer nyanserat men att det är fel att bedra sin partner är nog de allra flesta överens om och det bevisas om inte annat av att man smyger med det. Varför smyga med något man tror är rätt?

Vad tycker du själv kring otrohet?

Är det rätt eller fel att gå bakom ryggen på sin partner?

Att du gillar att dra över gifta kvinnor vet vi sen tidigare frågan är hur subjektivt du skulle se på det när någon annan elefantman drar över din fru och mamman till era barn?

Att du orkar missuppfatta så mycket medvetet. 

Nej, alla har en subjektiv uppfattning av vad de anser att "otrohet" inbegriper. Vilket du kan läsa om i de enkäter du nämner. Ju sämre självkänsla desto snävare ramar i allmänhet. 

Jag gav dig till och med ett illustrerande case för vad jag menade med diskrepansen.

Min egen definition av otrohet har jag, som du nämner, redogjort flera gånger. Även mitt eget beteende. Jag har blivit bedragen ett par gånger. Samtliga gånger har jag förstått varför och accepterat min del i det hela. Givetvis svårt för mig att moralisera i just det ämnet. Även om jag skulle vilja och det gör jag inte. Och jag lägger verkligen inte skulden på personen min partner bedragit mig med. Valet var min partners. Och det finns alltid en anledning till det. Även vad man kan se som anledning är subjektivt och mer eller mindre smickrande. 

Människor som sviker, ljuger och bedrar stöter man på hela tiden. Affärspartners, kollegor och vänner. 

Antingen stannar man kvar i känslan av att ha blivit huggen i ryggen och blir en bitter jävel som samlar oförrätter på hög eller så tar man lärdom och går vidare. Människor drivs av dubbelmoral. Jag tror inte att jag kan förändra människor, speciellt inte trycka ned min definition av moral i halsen på dem. Jag är övertygad om att det är kontraproduktivt. 

Svar på tråden Splittrad