• minnie768

    Företagsnamn...vilken djungel

    Hej,
    Vi behöver lite hjälp med ett företagsnamn!
    Företaget i fråga kommer startas upp inom några år men jag har redan nu startat upp lite smått (försäljning av produkter som sedan ingår i affärsidén för det "riktiga" företaget) men har fastnat med detta på namn.... Jag vill inte skapa ett varumärke hastigt nu, för att sedan byta till något som passar hela konceptet längre fram.
    Företaget som kommer startas kommer vara inom jordbruket, en gård med en del kor, får, höns osv. Som har som målbild att erbjuda ett bra liv för djuren, samt att sedan ta tillvara på allt. (kommentarer om detta undanbedes vänligen men bestämt) :)

    Vi är två unga personer (under 30) så vi vill ha ett namn som ligger bra i munnen, inte är för långt och man ska förstår (eller i alla fall få en hint) av vad det är vi arbetar med och för. Gör ingenting om det är engelska.
    Vi har fastnat för företagsnamn inom liknande inriktning och nu kommer vi inte vidare, hoppas att ni kan hjälpa oss på traven :)

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Företagsnamn...vilken djungel
  • mangecool

    Det där med företagsnamn är inte alltid enkelt. Varför inte prova en del namn i kombination med ordet lantbruk eller jordbruk och se vad som fastnar, typ "stad" + lantbruk, "ditt namn" + lantbruk etc. 

  • telly

    Vilket djur?

    Det kan vara så enkelt som "Lammet AB".

    Om ni ligger i tex byn Svedmora kan det heta Svedmora Lantbruk.

    Eller typ Ta Tillvara AB, Ta hand om AB eller annat verb.


    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • minnie768
    mangecool skrev 2019-03-05 13:33:27 följande:

    Det där med företagsnamn är inte alltid enkelt. Varför inte prova en del namn i kombination med ordet lantbruk eller jordbruk och se vad som fastnar, typ "stad" + lantbruk, "ditt namn" + lantbruk etc. 


    Nej det är ju inte det. Tänkte inte använda varken ord eller namn faktiskt. Då vi planerar att flytta på oss om några år och inte vet helt säkert vart ännu. Samma med namn, det är jag som driver "djur-delen" idag, men min sambo kommer bli mer involverad längre fram. Efternamn går inte eftersom vi inte delar efternamn (än så länge i alla fall)
    telly skrev 2019-03-05 13:36:25 följande:

    Vilket djur?

    Det kan vara så enkelt som "Lammet AB".

    Om ni ligger i tex byn Svedmora kan det heta Svedmora Lantbruk.

    Eller typ Ta Tillvara AB, Ta hand om AB eller annat verb.


    Det är en blandad kompott, just nu inriktning på kanin, höns och vaktlar. När vi sedan startar "riktiga" företaget kommer även nöt och får vara involverade.
    Men din tanke är bra! Framförallt detta med att använda verben, tack!

  • mangecool
    minnie768 skrev 2019-03-05 14:23:05 följande:
    Nej det är ju inte det. Tänkte inte använda varken ord eller namn faktiskt. Då vi planerar att flytta på oss om några år och inte vet helt säkert vart ännu. Samma med namn, det är jag som driver "djur-delen" idag, men min sambo kommer bli mer involverad längre fram. Efternamn går inte eftersom vi inte delar efternamn (än så länge i alla fall)
    telly skrev 2019-03-05 13:36:25 följande:

    Vilket djur?

    Det kan vara så enkelt som "Lammet AB".

    Om ni ligger i tex byn Svedmora kan det heta Svedmora Lantbruk.

    Eller typ Ta Tillvara AB, Ta hand om AB eller annat verb.


    Det är en blandad kompott, just nu inriktning på kanin, höns och vaktlar. När vi sedan startar "riktiga" företaget kommer även nöt och får vara involverade.
    Men din tanke är bra! Framförallt detta med att använda verben, tack!

    Om du tänkt ändra om i verksamheten om några år så kan du ändra namn då. Det är inte alltid framtiden blir som man tänkt sig. Viktigast är att bara köra igång.
  • telly

    Tänk på Ångpanneföreningen. De har kvar sitt namn för att det är väletablerat, kallar sig ÅF men hur många ångpannor tillverkar dom per år?

    Jag menar att om ni tar tex namnet Glada kon, så gör det väl inget om ni om några år har fler eller andra djur. Eller en helt annan verksamhet.


    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Anonym (Kul, lycka till.)

    Min åsikt är att när det handlar om lantliga företag som fokuserar på bonngårdar, djur, lantbruk med mera så finner jag det mer charmigt med ett namn som tilltalar det familjära, lokala. Det kan vara så enkelt som Mimmi & Joels charkuteri, gröngården, Kalles gård. Något som de lokala invånarna kan verkligen relatera till som något mänskligt eller en värdering snarare än ett storstadsföretag eller en förkortning. Även om ni vill ha stora kunder och kontrakt kan det vara bra att fokusera en del utav utbudet för de lokala invånarna.

  • minnie768
    telly skrev 2019-03-06 07:48:40 följande:

    Tänk på Ångpanneföreningen. De har kvar sitt namn för att det är väletablerat, kallar sig ÅF men hur många ångpannor tillverkar dom per år?

    Jag menar att om ni tar tex namnet Glada kon, så gör det väl inget om ni om några år har fler eller andra djur. Eller en helt annan verksamhet.


    Det har du helt rätt i! Har nog fastnat i tänket att företagsnamnet ska spegla vad det är för typ av verksamhet, och då blir det svårt eftersom det är rätt brett.
    Anonym (Kul, lycka till.) skrev 2019-03-06 08:19:09 följande:

    Min åsikt är att när det handlar om lantliga företag som fokuserar på bonngårdar, djur, lantbruk med mera så finner jag det mer charmigt med ett namn som tilltalar det familjära, lokala. Det kan vara så enkelt som Mimmi & Joels charkuteri, gröngården, Kalles gård. Något som de lokala invånarna kan verkligen relatera till som något mänskligt eller en värdering snarare än ett storstadsföretag eller en förkortning. Även om ni vill ha stora kunder och kontrakt kan det vara bra att fokusera en del utav utbudet för de lokala invånarna.


    Jag är helt med på din åsikt! Jag vill att det ska kännas som ett familjärt företag, samtidigt som jag ändå vill nå ut med att detta ändå är "på riktigt", något vi kommer satsa allt på.

    Vill helst inte "ta ett namn" nu, för att sedan ändra det när vi sedan startar företaget. Jag vill bilda ett varumärke redan från start. Framförallt då jag även håller på med djuruppfödning och utställning av desssa djur, en jämförelsevis liten värld inom just den rasen jag valt.

  • phdigital

    Det där med företagsnamn är inte alltid det lättaste. Finns ju en del klassiska vägar att gå, men jag är precis som er och föredrar att skapa något unikt. 

    Ni kan alltid leka med med era namn, initialier, platser etc etc. Och skapa något utifrån det - på så sätt blir det även personligt.

Svar på tråden Företagsnamn...vilken djungel