• becca90

    Uppstart IVF våren 2019

    Hej!

    Jag och min sambo har försökt få barn i över 2 år och nu har vi nyss gått på utredning. De hittade inga fel och vi har provat 3 omgångar med letrozol.. Alla har gett fina ägg men ingen graviditet.

    Remissen till ivf lämnades in i fredags och de sista blodproverna ska tas idag. Sen är det bara väntan kvar. Igen..

    Jag är väldigt taggad för denna resa men också väldigt nervös över att inte heller denna behandling ska göra oss till föräldrar..

    Är det några fler av er som precis är i uppstarten? Skriv isåfall så kan vi kolla tankar med varandra :)

  • Svar på tråden Uppstart IVF våren 2019
  • vill2017
    Doftljuset skrev 2019-06-19 23:09:34 följande:

    [quote=79702993][quote-nick]vill2017 skrev 2019-06-19 22:34:08 följande:[/quote-nick]

    Ingen fara! Vi har alla varit där :) jag tror att alla remisser i Stockholm måste gå via karolinska Huddinge. När remissen är godkänd får ni ett brev på posten som säger att ni är godkända för IVF och att ni, pga fritt vårdval, får välja någon av klinikerna de listar. Man kan välja att gå på karolinska i Huddinge men jag har hört att de inte har öppet för insättningar på helger. Sophiahemmet ingår i den där listan på kliniker att välja och jag gillade dom. Gjorde min insättning av fryst blastocyst i slutet på april och är nu gravid i vecka 11.

    Så man ska alltså bara sitta och vänta på ett brev, borde inte det kommit? Remissen är ju skickad i slutet av maj.Jo men det låter bekant, att man kunde välja var man ville fortsätta.Ska ha Sophiahemmet i åtanke!Tack:)Åh grattis!Funkade det på första försöket?


    Den borde komma snart tycker jag. Jag tror att vi väntade typ 4-5 veckor på att få brevet hem men efter det gick det snabbt att komma till Sophiahemmet för ett första möte.

    Det gick på andra försöket :) Jag blev överstimulerad efter andra äggplocket så det blev totalfrys på alla blastocyster och då fungerade det men den första vi satte in så nu har vi tre kvar i frysen.

    Håller tummarna för att ni får ert brev på posten snart!!
  • Ang82
    Jagerika skrev 2019-06-19 08:01:49 följande:

    Hej allihopa! Jag och min sambo har försökt i 1,5 år nu och står i kö till IVF och är totalt livrädd för äggplocket! Ni som varit med om detta, vad är eran uppfattning/upplevelse för detta? Nån som kan lugna mig? Vi kommer nog komma intill i Göteborg ca oktober-november då det va 6 månaders kö och vi blev inskrivna på kö officiellt i april. Hur länge stod ni i kö innan ni fick komma på första mötet?

    Enligt läkaren hade jag en mild form av PCOS. Men helt ärligt fattade jag inget av vad han sa. Jag får positiva ägglossningstest varje månad, men har fattat att dom kan ge utslag även om ett ägg inte släpper? Så därför har jag börjat tempa denna månaden för att se om ett ägg verkligen släpper. Läkaren kollade inte upp om jag ens släpper ägg? Min sambos spermier va lite slöa men hade bra antal sa han. Men av 70miljoner spermier så va det ?bara? 600tusen som va bra, och han sa att man skulle ha minst 800tusen för att ha bra värden. Han trodde vi kunde bli gravida på egen hand så vi fortsätter försöka! Tycker ni det är dåliga värden? Eller vad har dom sagt till er? Är väldigt tacksam om nån kan svara på mina frågor då jag inte ha nån att prata med om detta, ni kanske förstår mer än vad jag gör :) tack på förhand!


    Hej! Våran remiss skickades 1/2-19 och någonstans första halvan av maj kom kallelsen. Var på första samtalet på Sahlgrenska förra veckan. Pgr av sommar stängt och efter när min mens passar ihop med deras planeringar så startar långa protokollet i augusti och preliminärt inplanerad äggplock i början på september.
  • Barnlängtan31år

    [quote=7Skönt att ha fått en tid!! :)

    Då kan du kanske njuta lite i sommar eftersom du vet att det blir av såpass snart! Fast förstår om det kan vara svårt att njuta i väntan också.9703531][quote-nick]Ölandstoka skrev 2019-06-20 08:52:02 följande:[/quote-nick]Ja precis. Jag ringde ditt min remiss skickades och frågade var i kön jag var. Hon kunde säga att den närmaste perioden var fullbokad men att det var nära. Det var några veckor sedan och igår fick jag och min man kallelse till augusti :) De har som de flesta kliniker sommarstängt.[/quote]


    Ölandstoka skrev 2019-06-20 08:52:02 följande:

    Ja precis. Jag ringde ditt min remiss skickades och frågade var i kön jag var. Hon kunde säga att den närmaste perioden var fullbokad men att det var nära. Det var några veckor sedan och igår fick jag och min man kallelse till augusti :) De har som de flesta kliniker sommarstängt.


    Skönt att ha fått en tid!! :)

    Då kan du kanske njuta lite i sommar eftersom du vet att det blir av såpass snart! Fast förstår om det kan vara svårt att njuta i väntan också.
  • Ölandstoka
    Barnlängtan31år skrev 2019-06-20 11:42:42 följande:

    [quote=7Skönt att ha fått en tid!! :)

    Då kan du kanske njuta lite i sommar eftersom du vet att det blir av såpass snart! Fast förstår om det kan vara svårt att njuta i väntan också.9703531][quote-nick]Ölandstoka skrev 2019-06-20 08:52:02 följande:[/quote-nick]Ja precis. Jag ringde ditt min remiss skickades och frågade var i kön jag var. Hon kunde säga att den närmaste perioden var fullbokad men att det var nära. Det var några veckor sedan och igår fick jag och min man kallelse till augusti :) De har som de flesta kliniker sommarstängt.


    Skönt att ha fått en tid!! :)

    Då kan du kanske njuta lite i sommar eftersom du vet att det blir av såpass snart! Fast förstår om det kan vara svårt att njuta i väntan också.[/quote]

    Ja jag har varit riktigt nere men blev på bättre humör när jag såg att vi fått en kallelse :)

    Blev lite sänkt igen då en kollega idag berättade att hon är gravid. Suck! Men det är sånt som händer, räknar med fler gravidbesked innan det blir vår tur.
  • Barnlängtan31år
    Ölandstoka skrev 2019-06-20 12:12:10 följande:

    Skönt att ha fått en tid!! :)

    Då kan du kanske njuta lite i sommar eftersom du vet att det blir av såpass snart! Fast förstår om det kan vara svårt att njuta i väntan också.


    Ja jag har varit riktigt nere men blev på bättre humör när jag såg att vi fått en kallelse :)

    Blev lite sänkt igen då en kollega idag berättade att hon är gravid. Suck! Men det är sånt som händer, räknar med fler gravidbesked innan det blir vår tur.[/quote]

    Ja usch, att få höra en sån sak när man kämpar och kämpar känns så jobbigt! Klart man är glad för deras skull, men tillslut orkar man inte riktigt vara det tyvärr.

    Stort lycka till nu!!
  • Ölandstoka
    Barnlängtan31år skrev 2019-06-20 12:55:49 följande:

    Ja jag har varit riktigt nere men blev på bättre humör när jag såg att vi fått en kallelse :)

    Blev lite sänkt igen då en kollega idag berättade att hon är gravid. Suck! Men det är sånt som händer, räknar med fler gravidbesked innan det blir vår tur.


    Ja usch, att få höra en sån sak när man kämpar och kämpar känns så jobbigt! Klart man är glad för deras skull, men tillslut orkar man inte riktigt vara det tyvärr.

    Stort lycka till nu!![/quote]

    Tack! Du med, hoppas att du får en härlig graviditet :)
  • Tjohej
    Doftljuset skrev 2019-06-19 23:09:34 följande:

    [quote=79702993][quote-nick]vill2017 skrev 2019-06-19 22:34:08 följande:[/quote-nick]

    Ingen fara! Vi har alla varit där :) jag tror att alla remisser i Stockholm måste gå via karolinska Huddinge. När remissen är godkänd får ni ett brev på posten som säger att ni är godkända för IVF och att ni, pga fritt vårdval, får välja någon av klinikerna de listar. Man kan välja att gå på karolinska i Huddinge men jag har hört att de inte har öppet för insättningar på helger. Sophiahemmet ingår i den där listan på kliniker att välja och jag gillade dom. Gjorde min insättning av fryst blastocyst i slutet på april och är nu gravid i vecka 11.

    Så man ska alltså bara sitta och vänta på ett brev, borde inte det kommit? Remissen är ju skickad i slutet av maj.Jo men det låter bekant, att man kunde välja var man ville fortsätta.Ska ha Sophiahemmet i åtanke!Tack:)Åh grattis!Funkade det på första försöket?


    Jag och min sambo går också i Stockholm. Vi påbörjade utredning i december och remiss skickades till Karolinska typ i februari om jag minns rätt. Efter ca en månad fick vi godkänt svar och kontaktade vår klinik där vi kunde sätta igång ca en månad senare. Vi påbörjade stimulering i april, äggplock i maj och första frysta embryot sattes in nu i juni. Det tog sig inte och vi ska snart in igen. Även om tiden mellan varje steg är sjukt jobbig så har jag blivit överraskad hur snabbt vården jobbat, det har inte varit någon väntetid som berott på kö utan det har handlat om handläggningstid, menscykel och endast en gång fullbokade tider en viss månad. Så jag tror att ni kommer kunna komma igång snabbt när remissen väl kommit och ni valt klinik!
  • Doftljuset
    Ölandstoka skrev 2019-06-20 13:35:58 följande:
    Ja usch, att få höra en sån sak när man kämpar och kämpar känns så jobbigt! Klart man är glad för deras skull, men tillslut orkar man inte riktigt vara det tyvärr.

    Stort lycka till nu!![/quote]

    Tack! Du med, hoppas att du får en härlig graviditet :)
    Jag har 6 vänner runt mig som kom förra sommaren/höst/vintern och berättade att dom var gravida. Jag blev bara trasigare o trasigare inombords, dessutom alla andra som är bekanta eller nåt man ser på sociala medier. Nu har jag fått veta att min närmaste kollega är gravid, jag ska behöva se denna mage växa varenda dag och minut.... Vet inte hur jag ska tackla det ens.Man missunnar ju ingen, eller kanske men man känner fustration och orättvisa emot livet på nåt sätt ( i alla fall jag).. Skickar styrke kramar och kom ihåg att man får känna vad man känner - skäms inte <3 Såklart grattis till alla som fått plus
  • Doftljuset

    Tack för alla råd. Jag ringde till karolinska idag men det var fullt med telefon tider- så försöker igen på måndag. Jag har en liten dipp just nu, tusen tankar tusen känslor och funderingar om allt. Hoppas det går någorlunda fort. Att vi får hjälp och så får man ta varje steg där efter. Man har så lätt ( läs jag) få katastrof tankar, försöker var tapper och positiv men man är ju livrädd på insidan. Jag är redan att jag är säkert den där procenten som inte kommer gå för, inte på nåt försök...

  • Tjohej
    Doftljuset skrev 2019-06-20 22:05:54 följande:

    Tack för alla råd. Jag ringde till karolinska idag men det var fullt med telefon tider- så försöker igen på måndag. Jag har en liten dipp just nu, tusen tankar tusen känslor och funderingar om allt. Hoppas det går någorlunda fort. Att vi får hjälp och så får man ta varje steg där efter. Man har så lätt ( läs jag) få katastrof tankar, försöker var tapper och positiv men man är ju livrädd på insidan. Jag är redan att jag är säkert den där procenten som inte kommer gå för, inte på nåt försök...


    Relaterar verkligen! Hamnar också lätt i negativa tankar och oro. Det är en extremt jobbig situation, så helt naturligt att känna så. Tänker att man får försöka vara snäll mot sig själv och tillåta sig att må som man mår.
  • mulin
    patriciaaah skrev 2019-06-19 11:59:47 följande:

    Vi var till Livio igår och fick reda på att min mans dåliga spermier har med det genetiska att göra, antagligen redan från födseln, fortfarande skitdåligt. 8 miljoner per mil dock endast 35% som var rörliga varav de flesta simmar inte framåt.

    Vi är tvungna att göra IVF för att lyckas bli gravida. Efter att ha läst en del så tror jag inte ens en vanlig IVF kommer funka för oss utan måste nog bli en ICSI.

    Livio har ett paket pris på 50.000:- som ger 3 IVF försök, är det nån som vet om man kan genomgå detta när man är 26 år gammal? Fick ingen info alls om det igår utan läkaren tog bara upp det ordinarie priset för en IVF omgång vilket är 32.000:- Vill inte kasta ut 32.000:- och sen få minus och ytterligare behöva slänga upp 32.000:- för en ny omgång. Känns skit just nu att bo i Dalarna och inte kunna få gratis via landstinget för att min man inte fyllt 25. snart orkar jag inte ringa runt och få skit besked mer :(


    Hej. Vi fick också göra ICSI då min sambos spermaprov visade endast 1 milj/ml . Mej hittades Inga fel på. Jag var endast 24 när vi fick det beskedet. Men vi väntade faktiskt tills jag fyllde 25 innan vi drog igång.

    Hur som helst , min poäng är att ni är unga och finns inga fel på dig är det stor chans att ni kan få många befruktade ägg efter ICSI. För oss funkade det på första försöket och jag är i V.11 nu, och så har vi tre ägg kvar i frysen att sätta in . Så med era förutsättningar skulle jag nog ändå våga hoppas att de skulle räcka med ett försök :) men ni gör såklart som ni vill . Lycka till <3
  • Doftljuset

    Hej alla,

    Jag fick hem brev från karolinska idag, ska nu välja få välja klinik att ställa mig hos. Någon skrev att Sophiahemmet är bra. Är det någon som har någon annan erfarenhet av klinikerna i Stockholm?Hur ska man veta eller kanske spelar det ingen roll, läkaren sa att alla var lika bra men han får väl inte vara partisk.Hade vore bra veta lite statistik eller sådär. stor kram på er alla!

  • Hoppomliv

    Tänkte höra om det är någon här inne som har prövat Zymot - en filtreringsmaskin som ska välja ut de starkaste spermierna? Vi ska prova detta under vårt nästa försök och vill gärna veta om någon annan har erfarenhet av detta?

  • Ladythewinter

    Hej.

    Jag hoppar in här hos er. Vi väntar på att få sätta igång med första försöket och jag är så nervös. Ska göra korta protokollet med gonal F 175.

    Min mens är beräknad till nästa helg och då påbörjas det. Jag har barn sedan tidigare förhållande så efter utredning så visade det på väldigt få och trötta spermier. Vi är i Linköping och gör vårat. 2.5 h resa dit. Men förhoppningsvis är det ju värt allt..

Svar på tråden Uppstart IVF våren 2019