• Anonym (Fredr­ic)
    Äldre 14 Feb 17:35
    1693 visningar
    38 svar
    38
    1693

    Otrohet kommer alltid fram? På vilket sätt?

    Det sägs att otrohet alltid kommer fram.

    Men hur? Måste man själv påverka det?

    Jag blev själv drabbad för något år sedan. Försvann fort och gjorde inget väsen av det. När mitt ex sedan inledde relationen med den hon bedrog med mig så gick jag och tänkte att folk skulle förstå. Men på något sätt har jag nu förstått att det aldrig kommit fram. Varken otrohet eller att den nya var den som gjorde att vi gick isär. Kommer det längre fram?

    Livet rullar på för alla förutom mig. Jag har levt med sjuk ångest under denna tiden. Tycker inte om mig själv. Svårt med tillit. Ligger mycket i sängen. Ingen motivation. Men så rivs det upp när man får veta att det har väl aldrig varit något konstigt med uppbrottet.

    Jag ville inte lägga energi på det. Visste att jag skulle må ännu sämre om jag gjorde en scen av allt. Många sa då karma kommer... Men ärligt talat. Nej. Alla är lyckliga och allt nytt fungerar.

    Hur har det varit för er andra?

    Jag känner ett sjukt bekräftelsebehov i form av att jag vill att det går åt skogen för dem, att allt kommer fram i ljuset, att någon hade frågat MIG, att man fick en ursäkt, att folk tänkte ?jaha! nu förstår vi.?

    Och ja som för många av er andra här inne.. det var självfallet en kollega som lurade i bakgrunden.

  • Svar på tråden Otrohet kommer alltid fram? På vilket sätt?
  • Äldre 15 Feb 16:46
    #20
    Anonym (Ka) skrev 2019-02-15 13:08:09 följande:
    Helt rätt...Men om vänner och bekanta har fått fel uppfattning om varför...eller inte har en aning om anledningen till att det tog slut... eller dragit helt felaktiga slutsatser om varför, där ts blivit boven. Kan till och med vara så att exet skyllt på ts. Då är det ganska skönt om dom får reda på sanningen från ts sida.
    Sen kan dom göra vad dom vill med den.

    Nä. Varför det?


    Men nu pratade vi om att önska olycka för sin f.d. partner för att hen gått vidare. Klart att man kan känna sig försmådd, att självkänslan fått en törn etc. 
    Men tanken och känslan att exet och dess nya partner ska råka illa ut kommer aldrig att vara konstruktiv. Aldrig, någonsin, föra någon framåt och ut ur självspäkelsen. 


    Att försöka framhålla att man är perfekt till omgivningen när en partner lämnar en och att allt ligger på den som lämnar tror inte ens en mor på. 

    Acceptera faktum, fundera över varför, reflektera över dina egna plus och minus, vad du kan förbättra framöver och presentera en "new and improved" version av dig själv. Det är konceptet. 
    Extremt förenklat. Och väldigt svårt recept att följa när man känner sig liten och självkänslan knycklats ihop. 

  • Anonym (Ka)
    Äldre 15 Feb 17:02
    #21
    Elefantmannen2 skrev 2019-02-15 16:46:48 följande:

    Nä. Varför det?


    Men nu pratade vi om att önska olycka för sin f.d. partner för att hen gått vidare. Klart att man kan känna sig försmådd, att självkänslan fått en törn etc. 
    Men tanken och känslan att exet och dess nya partner ska råka illa ut kommer aldrig att vara konstruktiv. Aldrig, någonsin, föra någon framåt och ut ur självspäkelsen. 


    Att försöka framhålla att man är perfekt till omgivningen när en partner lämnar en och att allt ligger på den som lämnar tror inte ens en mor på. 

    Acceptera faktum, fundera över varför, reflektera över dina egna plus och minus, vad du kan förbättra framöver och presentera en "new and improved" version av dig själv. Det är konceptet. 
    Extremt förenklat. Och väldigt svårt recept att följa när man känner sig liten och självkänslan knycklats ihop. 


    Vad vi dock inte vet är. Vad och hur mycket vet alla bekanta? Var har dom fått sin information från?
    Det du säger är "Bär ditt ok, plåga dig" Överdrivet....Javisst, men varför skall han göra det. Han har inga skyldigheter what so ever gentemot sitt ex, som ju faktiskt burit sig jävligt illa åt emot honom.
    Jag menar inte att han skall sitta dyngfull vid bardisken och gråta ut för sina bekanta, men inte heller hålla inne med sanningen om han blir tillfrågad, av någon missriktad lojalitet till exet.
  • Äldre 15 Feb 18:14
    #22
    Anonym (Ka) skrev 2019-02-15 17:02:17 följande:
    Vad vi dock inte vet är. Vad och hur mycket vet alla bekanta? Var har dom fått sin information från?
    Det du säger är "Bär ditt ok, plåga dig" Överdrivet....Javisst, men varför skall han göra det. Han har inga skyldigheter what so ever gentemot sitt ex, som ju faktiskt burit sig jävligt illa åt emot honom.
    Jag menar inte att han skall sitta dyngfull vid bardisken och gråta ut för sina bekanta, men inte heller hålla inne med sanningen om han blir tillfrågad, av någon missriktad lojalitet till exet.

    "Det du säger är"? 
    Nu är vi här igen. Du tar dig friheten att "tolka" vad jag egentligen menar med det jag skriver och resonera utifrån din egen tolkning av mina ord. 


    Jag skriver och menar inte i närheten av det du försöker tillskriva mig. 


    Utöver att bete dig rejält illa på det viset bör du se över regler kring citationstecken. Du försöker framställa det som att jag har skrivit "Bär ditt ok, plåga dig", vilket jag inte gjort. Att felcitera är olagligt.


     

  • Äldre 15 Feb 18:35
    #23
    Mella-Bella skrev 2019-02-15 15:10:47 följande:
    Ja alltså jag vet ju inte ens om det är exakt så TS tänker, jag spekulerar ju bara,  och av vilka skäl och omständigheter, känslor kring detta osv. Jag säger bara att människor verkar bli lättade av att få upprättelse och att det är ett behov, sen vilka som har den giltiga oförätten för att ha skäl till allmän upprättelse, och rätt slags upprättelse har jag ingen åsikt om. Att TS har några hämndmotiv har inte framkommit vad jag kan se...
    Sant - ingen av oss kan ju riktigt veta; det som gör att jag tolkar det som hämndbegär (och som gjorde att jag bad ts om förtydligande) var ffa följande:
    Anonym (Fredric) skrev 2019-02-14 17:35:12 följande:

    Jag känner ett sjukt bekräftelsebehov i form av att jag vill att det går åt skogen för dem




  • Anonym (Fredr­ic) Trådstartaren
    Äldre 15 Feb 19:23
    #24

    Tackar så hemskt mycket för ALLA svar. Även de svar som jag givetvis inte vill läsa men innerst inne förstår. Jag behöver det också. För att göra en låååååång historia kort. Vi hade precis blivit sambos och pratade om att bilda familj. Plötsligt hände något och då menar jag verkligen plötsligt. Några månader som sambos då vi båda varit lyckliga och uttryckt detta. Jag märker saker och ställer frågor. Får ta emot mycket skit men separera... åh nej hon trivdes med mig hette det. I denna stund hade hon förberett alla vänner på att det var skitdåligt mellan oss. Inget jag visste. Och detta har jag reflekterat mycket över. Det var liksom inget som hade hänt eller gick utför. Vi hade ju nyss diskuterat barn. På frågan från henne! Det gick inte längre att känna igen människan. Till slut kom jag på henne. Då sa hon inte ett ljud. Körde på versionen till vänner om just att det var så dåligt. En (endast en) gemensam bekant frågade mig vad som egentligen hade hänt och först då berättade jag allt. Kunde inte vara möjligt sa hon. Det hade ju varit så dåligt mellan oss. Varpå jag sa; ?Har det?! Det visste jag inte. Vi var ju nykära och glada över nästa steg.? Detta förstod hon också och berättade att det kom som en överraskning för dom också. Att helt plötsligt var precis allt dåligt. Alla fel som gick att hitta hos mig kom fram. Och det var i klass som att jag inte hade hunnit påbörja maten när jag var hemma först av oss och hon kommit hem medan jag direkt gick ut för att rasta hunden. Så kanske ni förstår vilken typ av nivå på alla fel hon hittade.

    När vår gemensamma vän träffade mitt ex hade hon mer eller mindre skrikit att jag ljög om saker. Att inget var sant. Att kollegan hade partner. Allt jag sa var; ?Låt det gå en tid. Snart sitter ni på parmiddagar.? Det tog fem veckor exakt. Sen hörde vår vän av sig och sa att hon trodde på mig för nu hade det kommit fram att de börjat träffas. Jag sa inte så mycket mer.

    Sen har hon försökt med saker vid försäljning, bouppdelning etc som jag inte ens orkar skriva om. Men som jag skrev i första inlägget så valde jag att bara försvinna. Vår vän är den enda jag pratat med, som undrat. När det kom fram att de faktiskt träffades och att jag hade talat sanning så har jag inte hört ett ljud.

    Nu bor de ihop dessutom. Hon har nära personer som blivit utsatt för otrohet och det var det värsta enligt henne under den tiden vi var ett par. Gällde visst inte henne...

    Och med bekräftelsen menar jag att vår gemensamma vän är i princip den enda som vet vad som hänt. Kanske någon till i det gänget. Annars tror jag de lyckats få till det att jag var skit, det tog slut för det hade ju varit dåligt sååååå länge, lite senare började hon träffa denna människan och alla blir glada för henne. Och så snabbt sambos. Bekräftelsen i detta menar jag ?gräset är inte..? men tydligen i detta fallet. Låt säga det skulle skita sig och så sitter hon där. Det skulle på ett sätt för mig vara en bekräftelse i att hon gjorde fel (jag menar behandlingen och allt som hör till). Att hon kanske insåg något. Missunnsamhet vet jag inte om jag vill kalla det. Ska jag unna den som bedrog mig? Och den som smög i bakgrunden och visste om vårt förhållande och vårt samboskap? Det är väl ingen bra människa.

    Och jag vill inte ha tillbaka henne. Men som någon skrev, upprättelse. Att det kom fram på något vis. Jag gjorde inget då och kommer inte göra något nu eller i framtiden. Jag tänkte att om jag är tyst så kan jag gå med rak rygg. Men jag känner tyvärr inte så. Och det tror jag att jag hade känt om folk hade vetat.

    Ställ gärna frågor, jag svarar.

    Och återigen är jag tacksam för alla svar. Även kritik från er som tycker att jag inte tillåter mig gå vidare osv. Och i text så missuppfattas mycket så jag gör mitt bästa.

  • Anonym (Fredr­ic) Trådstartaren
    Äldre 15 Feb 19:33
    #25

    Och självklart vill jag att det går åt skogen för dom. Inte på grund av något jag gör eller att folk får veta utan något som händer i deras förhållande. Men det är väl inte så konstigt. Ser hellre att hon träffar någon sen som inte har en historia som leder till mig. Jag kanske är ensam som tänker så. Ibland önskar jag att det är dom resten av livet (vilket säkerligen kommer ske), de kan gott ha varandra eftersom det är låga personer båda två. Men hämnd.. jag har ju varit tyst. Och kommer vara tyst. Träffar jag någon som undrar så säger jag sanningen men det lär ju heller inte ske. Så det är enorm frustration på många olika vis. Hoppas ni förstår. Kanske har någon varit med om detta och tagit lärdom, någon kanske har fått allt detta? Inputs är bra.

  • Äldre 15 Feb 19:55
    #26
    -2
    Anonym (Fredric) skrev 2019-02-15 19:23:11 följande:

    Tackar så hemskt mycket för ALLA svar. Även de svar som jag givetvis inte vill läsa men innerst inne förstår. Jag behöver det också. För att göra en låååååång historia kort. Vi hade precis blivit sambos och pratade om att bilda familj. Plötsligt hände något och då menar jag verkligen plötsligt. Några månader som sambos då vi båda varit lyckliga och uttryckt detta. Jag märker saker och ställer frågor. Får ta emot mycket skit men separera... åh nej hon trivdes med mig hette det. I denna stund hade hon förberett alla vänner på att det var skitdåligt mellan oss. Inget jag visste. Och detta har jag reflekterat mycket över. Det var liksom inget som hade hänt eller gick utför. Vi hade ju nyss diskuterat barn. På frågan från henne! Det gick inte längre att känna igen människan. Till slut kom jag på henne. Då sa hon inte ett ljud. Körde på versionen till vänner om just att det var så dåligt. En (endast en) gemensam bekant frågade mig vad som egentligen hade hänt och först då berättade jag allt. Kunde inte vara möjligt sa hon. Det hade ju varit så dåligt mellan oss. Varpå jag sa; ?Har det?! Det visste jag inte. Vi var ju nykära och glada över nästa steg.? Detta förstod hon också och berättade att det kom som en överraskning för dom också. Att helt plötsligt var precis allt dåligt. Alla fel som gick att hitta hos mig kom fram. Och det var i klass som att jag inte hade hunnit påbörja maten när jag var hemma först av oss och hon kommit hem medan jag direkt gick ut för att rasta hunden. Så kanske ni förstår vilken typ av nivå på alla fel hon hittade.

    När vår gemensamma vän träffade mitt ex hade hon mer eller mindre skrikit att jag ljög om saker. Att inget var sant. Att kollegan hade partner. Allt jag sa var; ?Låt det gå en tid. Snart sitter ni på parmiddagar.? Det tog fem veckor exakt. Sen hörde vår vän av sig och sa att hon trodde på mig för nu hade det kommit fram att de börjat träffas. Jag sa inte så mycket mer.

    Sen har hon försökt med saker vid försäljning, bouppdelning etc som jag inte ens orkar skriva om. Men som jag skrev i första inlägget så valde jag att bara försvinna. Vår vän är den enda jag pratat med, som undrat. När det kom fram att de faktiskt träffades och att jag hade talat sanning så har jag inte hört ett ljud.

    Nu bor de ihop dessutom. Hon har nära personer som blivit utsatt för otrohet och det var det värsta enligt henne under den tiden vi var ett par. Gällde visst inte henne...

    Och med bekräftelsen menar jag att vår gemensamma vän är i princip den enda som vet vad som hänt. Kanske någon till i det gänget. Annars tror jag de lyckats få till det att jag var skit, det tog slut för det hade ju varit dåligt sååååå länge, lite senare började hon träffa denna människan och alla blir glada för henne. Och så snabbt sambos. Bekräftelsen i detta menar jag ?gräset är inte..? men tydligen i detta fallet. Låt säga det skulle skita sig och så sitter hon där. Det skulle på ett sätt för mig vara en bekräftelse i att hon gjorde fel (jag menar behandlingen och allt som hör till). Att hon kanske insåg något. Missunnsamhet vet jag inte om jag vill kalla det. Ska jag unna den som bedrog mig? Och den som smög i bakgrunden och visste om vårt förhållande och vårt samboskap? Det är väl ingen bra människa.

    Och jag vill inte ha tillbaka henne. Men som någon skrev, upprättelse. Att det kom fram på något vis. Jag gjorde inget då och kommer inte göra något nu eller i framtiden. Jag tänkte att om jag är tyst så kan jag gå med rak rygg. Men jag känner tyvärr inte så. Och det tror jag att jag hade känt om folk hade vetat.

    Ställ gärna frågor, jag svarar.

    Och återigen är jag tacksam för alla svar. Även kritik från er som tycker att jag inte tillåter mig gå vidare osv. Och i text så missuppfattas mycket så jag gör mitt bästa.


    Enda rätta, och ooh så svåra, är att skita i det som varit och gå framåt. Att grotta ned dig i detaljer kring det som varit gör ingen gladare. Du gör bara dig själv illa. 
    Din självbefläckelse kommer absolut inte att få henne att ångra sig eller "inse att hon gjorde fel". Möjligtvis tvärtom. Hon blir än mer övertygad om att hon gjorde rätt. Objektivt beter du dig rejält småaktigt. Inklusive att vika ut dig i den här tråden i hopp om att få medhåll i att ditt beteende är rätt.


    Om hon är lycklig med nya killen har hon gjort rätt vad mig anbelangar, oavsett hur ont det gör i dig. Det bästa är att du inser detsamma. 

    Att önska dem ont kanske känns naturligt i din situation, men gör ingen lycklig. Inte ens dig, hur dåligt du än mår. 


    Att någon gör slut, väljer någon annan, kan vara ett hårt slag mot självkänslan. Jobbigt. Jag förstår att det inte är lätt att ta till sig råd från anonyma främlingar, men det är fortfarande du som vänt dig till ett forum för sympati. 


    Ta lärdom och gå vidare är det enda som gäller. Du är chefen över ditt eget mående och beteende. 

  • Anonym (Fredr­ic) Trådstartaren
    Äldre 15 Feb 20:59
    #27
    Elefantmannen2 skrev 2019-02-15 19:55:04 följande:

    Enda rätta, och ooh så svåra, är att skita i det som varit och gå framåt. Att grotta ned dig i detaljer kring det som varit gör ingen gladare. Du gör bara dig själv illa. 

    Din självbefläckelse kommer absolut inte att få henne att ångra sig eller "inse att hon gjorde fel". Möjligtvis tvärtom. Hon blir än mer övertygad om att hon gjorde rätt. Objektivt beter du dig rejält småaktigt. Inklusive att vika ut dig i den här tråden i hopp om att få medhåll i att ditt beteende är rätt.

    Om hon är lycklig med nya killen har hon gjort rätt vad mig anbelangar, oavsett hur ont det gör i dig. Det bästa är att du inser detsamma. 

    Att önska dem ont kanske känns naturligt i din situation, men gör ingen lycklig. Inte ens dig, hur dåligt du än mår. 

    Att någon gör slut, väljer någon annan, kan vara ett hårt slag mot självkänslan. Jobbigt. Jag förstår att det inte är lätt att ta till sig råd från anonyma främlingar, men det är fortfarande du som vänt dig till ett forum för sympati. 

    Ta lärdom och gå vidare är det enda som gäller. Du är chefen över ditt eget mående och beteende. 


    Jag är helt med dig på de första raderna. Däremot vill jag inte att hon ångrar sig gällande oss. Jag hade önskat lite insikt. I vad hon gjorde med en människa gällande otrohet, alla lögner och svek, att hon inte kunde vara ärlig när jag ställde frågor. På vilket sätt viker jag ut mig och beter mig småaktigt? Jag försöker inte koka ihop något. Jag ställer en fråga i ett stort forum som så många andra här inne. Hur har det varit för andra? Måste man själv påverka för att folk ska veta? (Inget jag gjort eller tänker göra men det var en fråga om det enbart är då som det verkligen kommer fram).

    Sympati vet jag inte om jag bett om. Mer förklarat hur jag mått vilket inte är så konstigt. Skönt att skriva av sig liksom och lite för att eventuella trådläsare ska förstå.

    Det är reflektioner, frågor och input i det hela som gäller. Jag har ju varit tydlig i att jag inte gjort någon scen. Sen att jag önskar att det skiter sig med tanke på hur illa de betett sig emot mig och sen sitter lyckliga inför folk som tyckte om så som vi var, är det småaktigt? När sanningen aldrig kom fram?

    Jag vet inte. Uppskattar dina svar då mina tankar spretar åt alla håll och jag varken vet in eller ut längre.
  • Äldre 15 Feb 21:14
    #28
    Anonym (Fredric) skrev 2019-02-15 19:23:11 följande:

    Tackar så hemskt mycket för ALLA svar. Även de svar som jag givetvis inte vill läsa men innerst inne förstår. Jag behöver det också. För att göra en låååååång historia kort. Vi hade precis blivit sambos och pratade om att bilda familj. Plötsligt hände något och då menar jag verkligen plötsligt. Några månader som sambos då vi båda varit lyckliga och uttryckt detta. Jag märker saker och ställer frågor. Får ta emot mycket skit men separera... åh nej hon trivdes med mig hette det. I denna stund hade hon förberett alla vänner på att det var skitdåligt mellan oss. Inget jag visste. Och detta har jag reflekterat mycket över. Det var liksom inget som hade hänt eller gick utför. Vi hade ju nyss diskuterat barn. På frågan från henne! Det gick inte längre att känna igen människan. Till slut kom jag på henne. Då sa hon inte ett ljud. Körde på versionen till vänner om just att det var så dåligt. En (endast en) gemensam bekant frågade mig vad som egentligen hade hänt och först då berättade jag allt. Kunde inte vara möjligt sa hon. Det hade ju varit så dåligt mellan oss. Varpå jag sa; ?Har det?! Det visste jag inte. Vi var ju nykära och glada över nästa steg.? Detta förstod hon också och berättade att det kom som en överraskning för dom också. Att helt plötsligt var precis allt dåligt. Alla fel som gick att hitta hos mig kom fram. Och det var i klass som att jag inte hade hunnit påbörja maten när jag var hemma först av oss och hon kommit hem medan jag direkt gick ut för att rasta hunden. Så kanske ni förstår vilken typ av nivå på alla fel hon hittade.

    När vår gemensamma vän träffade mitt ex hade hon mer eller mindre skrikit att jag ljög om saker. Att inget var sant. Att kollegan hade partner. Allt jag sa var; ?Låt det gå en tid. Snart sitter ni på parmiddagar.? Det tog fem veckor exakt. Sen hörde vår vän av sig och sa att hon trodde på mig för nu hade det kommit fram att de börjat träffas. Jag sa inte så mycket mer.

    Sen har hon försökt med saker vid försäljning, bouppdelning etc som jag inte ens orkar skriva om. Men som jag skrev i första inlägget så valde jag att bara försvinna. Vår vän är den enda jag pratat med, som undrat. När det kom fram att de faktiskt träffades och att jag hade talat sanning så har jag inte hört ett ljud.

    Nu bor de ihop dessutom. Hon har nära personer som blivit utsatt för otrohet och det var det värsta enligt henne under den tiden vi var ett par. Gällde visst inte henne...

    Och med bekräftelsen menar jag att vår gemensamma vän är i princip den enda som vet vad som hänt. Kanske någon till i det gänget. Annars tror jag de lyckats få till det att jag var skit, det tog slut för det hade ju varit dåligt sååååå länge, lite senare började hon träffa denna människan och alla blir glada för henne. Och så snabbt sambos. Bekräftelsen i detta menar jag ?gräset är inte..? men tydligen i detta fallet. Låt säga det skulle skita sig och så sitter hon där. Det skulle på ett sätt för mig vara en bekräftelse i att hon gjorde fel (jag menar behandlingen och allt som hör till). Att hon kanske insåg något. Missunnsamhet vet jag inte om jag vill kalla det. Ska jag unna den som bedrog mig? Och den som smög i bakgrunden och visste om vårt förhållande och vårt samboskap? Det är väl ingen bra människa.

    Och jag vill inte ha tillbaka henne. Men som någon skrev, upprättelse. Att det kom fram på något vis. Jag gjorde inget då och kommer inte göra något nu eller i framtiden. Jag tänkte att om jag är tyst så kan jag gå med rak rygg. Men jag känner tyvärr inte så. Och det tror jag att jag hade känt om folk hade vetat.

    Ställ gärna frågor, jag svarar.

    Och återigen är jag tacksam för alla svar. Även kritik från er som tycker att jag inte tillåter mig gå vidare osv. Och i text så missuppfattas mycket så jag gör mitt bästa.


    Du verkar vara väldigt fokuserad på detta att andra vet eller inte vet, och om du ska prata med dem om vad hon har gjort eller inte. Varför är det viktigt? Det centrala här är väl att hon har valt bort dig för någon annan, samt att du upplever att hon har varit en skitstövel. På sätt och vis har du väl då tur att du slipper henne, eller?

    Och vad andra vet eller inte vet förändrar ju inte faktum att det är så det förhåller sig. Eller märker du att gamla vänner vänder sig ifrån dig p.g.a. lögner från henne?

    Jag tror att det skulle vara nyttigt för dig att mer proaktivt berätta din version om separationen för dina vänner. Du verkar nästan tvinga dig själv att hålla tyst, men det verkar också samtidigt tära på dig.

    Vad är det som du upplever som mest smärtsamt, såhär i efterhand?
  • Äldre 15 Feb 21:43
    #29
    Anonym (Fredric) skrev 2019-02-15 20:59:45 följande:
    Jag är helt med dig på de första raderna. Däremot vill jag inte att hon ångrar sig gällande oss. Jag hade önskat lite insikt. I vad hon gjorde med en människa gällande otrohet, alla lögner och svek, att hon inte kunde vara ärlig när jag ställde frågor. På vilket sätt viker jag ut mig och beter mig småaktigt? Jag försöker inte koka ihop något. Jag ställer en fråga i ett stort forum som så många andra här inne. Hur har det varit för andra? Måste man själv påverka för att folk ska veta? (Inget jag gjort eller tänker göra men det var en fråga om det enbart är då som det verkligen kommer fram).

    Sympati vet jag inte om jag bett om. Mer förklarat hur jag mått vilket inte är så konstigt. Skönt att skriva av sig liksom och lite för att eventuella trådläsare ska förstå.

    Det är reflektioner, frågor och input i det hela som gäller. Jag har ju varit tydlig i att jag inte gjort någon scen. Sen att jag önskar att det skiter sig med tanke på hur illa de betett sig emot mig och sen sitter lyckliga inför folk som tyckte om så som vi var, är det småaktigt? När sanningen aldrig kom fram?

    Jag vet inte. Uppskattar dina svar då mina tankar spretar åt alla håll och jag varken vet in eller ut längre.

    De allra flesta har upplevt otrohet under olika former. 
    Inget man kommer ifrån statistiskt sett. 


    Vad tror du? På ett stort forum finns det en egen kategori som handlar om otrohet. Den kategorin handlar om små människor med trasig självkänsla som vill att folk som inte känner personen i fråga ska säga att partnern gjorde fel som lämnade hen. Det är riktigt sorgligt överlag.


    Hur ska någon veta vad som gäller i olika fall? Oavsett vad som är rätt eller fel drog partnern. Punkt slut. Man passade inte i den andra personens mall. Betyder det att man är slut som artist? Nej, det gör det inte.
    Det är därför vi har multipla partners. Men, så länge du dröjer dig kvar i det förflutna och tycker synd om dig själv är du inte attraktiv eller öppen för nya partners. Och nästa partner kanske tycker att du är ett nedköp, knullar runt och lämnar dig. 
    Get back on the fucking horse. Only option.


    Hårt? Ja. Sant? Ja.


    Du kan "skriva av dig" i tusen forum. Det kokar alltid ned till samma sak. Släpp, och acceptera det som hänt. Lär av det. Gå vidare med kunskapen. Inte den sårade känslan, känslan av svek. Kunskapen om vad du vill ha från en partner, vad du är värd.


    Vi människor är rent usla på att "välja" rätt partner. Vi går i det undermedvetnas fälla gång på gång. Sätt upp en mall för vad du vill ha. Ett så enkelt steg gör att du inte snubblar hem med din stereotyp från krogen.
    Bara att skriva en lista, en kravspec., ändrar mer än de flesta kan tro. Det är inte så enkelt som att den första som visar intresse i barnalstrande ålder är rätt. I 80%+när det inte så.


     

  • Äldre 15 Feb 23:43
    #30
    Kråkungen skrev 2019-02-15 18:35:06 följande:
    Sant - ingen av oss kan ju riktigt veta; det som gör att jag tolkar det som hämndbegär (och som gjorde att jag bad ts om förtydligande) var ffa följande:
    Anonym (Fredric) skrev 2019-02-14 17:35:12 följande:

    Jag känner ett sjukt bekräftelsebehov i form av att jag vill att det går åt skogen för dem




    ja ok, ja det kan man ju faktiskt tolka som hämndbegär ihop med det andra 
    vad betyder ffa?
  • Anonym (Hm)
    Äldre 16 Feb 00:02
    #31
    Anonym (Ka) skrev 2019-02-15 13:08:09 följande:

    Helt rätt...Men om vänner och bekanta har fått fel uppfattning om varför...eller inte har en aning om anledningen till att det tog slut... eller dragit helt felaktiga slutsatser om varför, där ts blivit boven. Kan till och med vara så att exet skyllt på ts. Då är det ganska skönt om dom får reda på sanningen från ts sida.

    Sen kan dom göra vad dom vill med den.


    Vi vet ju ingenting om det förhållandet de hade. Kan ju ha varit väldigt dåligt innan hon var otrogen. Alltså det behöver inte ha blivit dåligt för att hon var otrogen.

    Inte för att försvara otrohet. Har själva varit det. Vet att det är fel och att man borde ha lämnat först. Men jag hade en väldigt dålig relation men en man som drack mycket och var aggressiv. Borde ha lämnat men det var först när jag träffade någon annan jag orkade det. Har berättat för nästan alla mina vänner och släktingar om dels hur min man betedde sig och att jag träffade någon annan innan det tog slut. Har faktiskt inte fått höra nåt fördömande ord från nån. Och ingen har sagt något till min exman heller så han vet inte att alla vet att jag var otrogen.

    Med det vill jag säga att folk i din närhet kanske vet utan att du vet om det. Men för alla är inte otrohet så laddat att man dumpar sin bästa vän pga det eller gör en scen av det. Om din vän kom och sa att han varit otrogen vad skulle hända då menar du? Skulle du försätta hela världen i kaos? Eller skulle du möjligtvis säga till din vän att det är dumt men imrogon skulle det ju bara vara en vanlig dag igen.

    Du har stannat upp i den här tanken och verkar tycka att hela välden ska stanna upp och engagera sig i detta också. Men om du nu skulle berätta för era vänner. Vad menar skulle hända då? Skulle hennes vänner vända henne ryggen då och aldrig vilja veta av henne? Är ganska många här på jorden som varit otrogna någon gång. Då skulle ju inga ha några vänner.

    Hur var erat förhållande innan hon var otrogen? Kan hon ha sagt saker om dig som gjort att de vänt dig ryggen? Stämmer de sakerna hon sagt om dig i så fall?
  • Äldre 16 Feb 00:20
    #32
    Anonym (Fredric) skrev 2019-02-15 20:59:45 följande:
    Jag är helt med dig på de första raderna. Däremot vill jag inte att hon ångrar sig gällande oss. Jag hade önskat lite insikt. I vad hon gjorde med en människa gällande otrohet, alla lögner och svek, att hon inte kunde vara ärlig när jag ställde frågor. På vilket sätt viker jag ut mig och beter mig småaktigt? Jag försöker inte koka ihop något. Jag ställer en fråga i ett stort forum som så många andra här inne. Hur har det varit för andra? Måste man själv påverka för att folk ska veta? (Inget jag gjort eller tänker göra men det var en fråga om det enbart är då som det verkligen kommer fram).

    Sympati vet jag inte om jag bett om. Mer förklarat hur jag mått vilket inte är så konstigt. Skönt att skriva av sig liksom och lite för att eventuella trådläsare ska förstå.

    Det är reflektioner, frågor och input i det hela som gäller. Jag har ju varit tydlig i att jag inte gjort någon scen. Sen att jag önskar att det skiter sig med tanke på hur illa de betett sig emot mig och sen sitter lyckliga inför folk som tyckte om så som vi var, är det småaktigt? När sanningen aldrig kom fram?

    Jag vet inte. Uppskattar dina svar då mina tankar spretar åt alla håll och jag varken vet in eller ut längre.
    Det verkar ju som att du bedömer att du inte kan/borde göra något aktivt själv för att sanningen ska komma fram. Men den där vännen du nämnde kanske har pratat om det, det kanske har kommit fram i något sammanhang, eller kommer komma fram... men det du kanske kan göra är väl om du upplever att du blir bemött negativt av omgivningen för att de har fått fel uppfattning, att då försöka hitta ett sätt att reda upp det, exempelvis fråga, varför har du blivit så kall mot mig, har jag gjort något fel tycker du, och ta det där ifrån
  • Äldre 16 Feb 00:50
    #33
    Mella-Bella skrev 2019-02-15 23:43:47 följande:
    ja ok, ja det kan man ju faktiskt tolka som hämndbegär ihop med det andra 
    vad betyder ffa?
    ffa = framför allt :) Förlåt för otydlighet!
  • Anonym (Hm)
    Äldre 16 Feb 01:01
    #34
    Anonym (Fredric) skrev 2019-02-15 19:33:35 följande:

    Och självklart vill jag att det går åt skogen för dom. Inte på grund av något jag gör eller att folk får veta utan något som händer i deras förhållande. Men det är väl inte så konstigt. Ser hellre att hon träffar någon sen som inte har en historia som leder till mig. Jag kanske är ensam som tänker så. Ibland önskar jag att det är dom resten av livet (vilket säkerligen kommer ske), de kan gott ha varandra eftersom det är låga personer båda två. Men hämnd.. jag har ju varit tyst. Och kommer vara tyst. Träffar jag någon som undrar så säger jag sanningen men det lär ju heller inte ske. Så det är enorm frustration på många olika vis. Hoppas ni förstår. Kanske har någon varit med om detta och tagit lärdom, någon kanske har fått allt detta? Inputs är bra.


    Men det är p0 nåt vis som om att du aldrig har hört talas om otrohet förut. Det är så otroligt många människor som är otrogna hela tiden. Inte för att det gör det ok men det är inte så att jag går och bryr mig nåt särskilt om alla andra som är det hela tiden. Du vill att hela världen ska stanna upp för att du blivit drabbad. Herregud. Jag har både blivit drabbad och gjort det själv. Det är bara att gå vidare. Även om hennes kompisar fick veta, vad exakt tror du ska hända då? Att de ska vända henne ryggen? Vem bryr sig allvarligt talat? Hon blev kär i någon annan. Inget brott. Visst hon borde gjort slut med dig innan men men. Nu blev det som det blev. Och ja, lögner brukar liksom ingå i det här med otohetspaketet.

    Och så himla bra kan det ju inte varit mellan er. Annars hade hon ju inte blivit kär i någon annan. Och hon kanske inte ville säga det direkt till dig heller att det inte var bra. Hon kanske ville bearbeta de nya känslorna själv först. Så var det för mig. Inför min man låtsades jag som att allt var bra. Tills jag hade processat klart mina tankar (själv och med bekanta). Då först berättade jag.

    Jag förstår att du är ledsen men jag förstår inte varför du tror att du skulle få med alla vänner och bekanta på tåget och vända sig emot henne? Även om de kan hålla med om att det skulle vara dumt så har de väl annat och tänka på ett dygn senare. Hur vet du att de inte redan vet?
  • Äldre 16 Feb 01:03
    #35
    +1
    Anonym (Fredric) skrev 2019-02-15 19:23:11 följande:

    Tackar så hemskt mycket för ALLA svar. Även de svar som jag givetvis inte vill läsa men innerst inne förstår. Jag behöver det också. För att göra en låååååång historia kort. Vi hade precis blivit sambos och pratade om att bilda familj. Plötsligt hände något och då menar jag verkligen plötsligt. Några månader som sambos då vi båda varit lyckliga och uttryckt detta. Jag märker saker och ställer frågor. Får ta emot mycket skit men separera... åh nej hon trivdes med mig hette det. I denna stund hade hon förberett alla vänner på att det var skitdåligt mellan oss. Inget jag visste. Och detta har jag reflekterat mycket över. Det var liksom inget som hade hänt eller gick utför. Vi hade ju nyss diskuterat barn. På frågan från henne! Det gick inte längre att känna igen människan. Till slut kom jag på henne. Då sa hon inte ett ljud. Körde på versionen till vänner om just att det var så dåligt. En (endast en) gemensam bekant frågade mig vad som egentligen hade hänt och först då berättade jag allt. Kunde inte vara möjligt sa hon. Det hade ju varit så dåligt mellan oss. Varpå jag sa; ?Har det?! Det visste jag inte. Vi var ju nykära och glada över nästa steg.? Detta förstod hon också och berättade att det kom som en överraskning för dom också. Att helt plötsligt var precis allt dåligt. Alla fel som gick att hitta hos mig kom fram. Och det var i klass som att jag inte hade hunnit påbörja maten när jag var hemma först av oss och hon kommit hem medan jag direkt gick ut för att rasta hunden. Så kanske ni förstår vilken typ av nivå på alla fel hon hittade.

    När vår gemensamma vän träffade mitt ex hade hon mer eller mindre skrikit att jag ljög om saker. Att inget var sant. Att kollegan hade partner. Allt jag sa var; ?Låt det gå en tid. Snart sitter ni på parmiddagar.? Det tog fem veckor exakt. Sen hörde vår vän av sig och sa att hon trodde på mig för nu hade det kommit fram att de börjat träffas. Jag sa inte så mycket mer.

    Sen har hon försökt med saker vid försäljning, bouppdelning etc som jag inte ens orkar skriva om. Men som jag skrev i första inlägget så valde jag att bara försvinna. Vår vän är den enda jag pratat med, som undrat. När det kom fram att de faktiskt träffades och att jag hade talat sanning så har jag inte hört ett ljud.

    Nu bor de ihop dessutom. Hon har nära personer som blivit utsatt för otrohet och det var det värsta enligt henne under den tiden vi var ett par. Gällde visst inte henne...

    Och med bekräftelsen menar jag att vår gemensamma vän är i princip den enda som vet vad som hänt. Kanske någon till i det gänget. Annars tror jag de lyckats få till det att jag var skit, det tog slut för det hade ju varit dåligt sååååå länge, lite senare började hon träffa denna människan och alla blir glada för henne. Och så snabbt sambos. Bekräftelsen i detta menar jag ?gräset är inte..? men tydligen i detta fallet. Låt säga det skulle skita sig och så sitter hon där. Det skulle på ett sätt för mig vara en bekräftelse i att hon gjorde fel (jag menar behandlingen och allt som hör till). Att hon kanske insåg något. Missunnsamhet vet jag inte om jag vill kalla det. Ska jag unna den som bedrog mig? Och den som smög i bakgrunden och visste om vårt förhållande och vårt samboskap? Det är väl ingen bra människa.

    Och jag vill inte ha tillbaka henne. Men som någon skrev, upprättelse. Att det kom fram på något vis. Jag gjorde inget då och kommer inte göra något nu eller i framtiden. Jag tänkte att om jag är tyst så kan jag gå med rak rygg. Men jag känner tyvärr inte så. Och det tror jag att jag hade känt om folk hade vetat.

    Ställ gärna frågor, jag svarar.

    Och återigen är jag tacksam för alla svar. Även kritik från er som tycker att jag inte tillåter mig gå vidare osv. Och i text så missuppfattas mycket så jag gör mitt bästa.


    Ok, så här: om du upplever att dina vänner vänder dig ryggen, eller ser snett på dig för att du gjort en massa fel i förhållandet som egentligen bara är lögner från ditt ex - då tycker jag att det är helt rationellt att vilja rätta till folks felaktiga uppfattning, eftersom det påverkar dig och ditt umgänge sådant det är nu, och kommer att vara i framtiden. I allt övrigt gör du som sagt däremot klokast i att släppa det hela och gå vidare. 
  • Anonym (Hm)
    Äldre 16 Feb 01:17
    #36
    Anonym (Fredric) skrev 2019-02-15 19:23:11 följande:

    Tackar så hemskt mycket för ALLA svar. Även de svar som jag givetvis inte vill läsa men innerst inne förstår. Jag behöver det också. För att göra en låååååång historia kort. Vi hade precis blivit sambos och pratade om att bilda familj. Plötsligt hände något och då menar jag verkligen plötsligt. Några månader som sambos då vi båda varit lyckliga och uttryckt detta. Jag märker saker och ställer frågor. Får ta emot mycket skit men separera... åh nej hon trivdes med mig hette det. I denna stund hade hon förberett alla vänner på att det var skitdåligt mellan oss. Inget jag visste. Och detta har jag reflekterat mycket över. Det var liksom inget som hade hänt eller gick utför. Vi hade ju nyss diskuterat barn. På frågan från henne! Det gick inte längre att känna igen människan. Till slut kom jag på henne. Då sa hon inte ett ljud. Körde på versionen till vänner om just att det var så dåligt. En (endast en) gemensam bekant frågade mig vad som egentligen hade hänt och först då berättade jag allt. Kunde inte vara möjligt sa hon. Det hade ju varit så dåligt mellan oss. Varpå jag sa; ?Har det?! Det visste jag inte. Vi var ju nykära och glada över nästa steg.? Detta förstod hon också och berättade att det kom som en överraskning för dom också. Att helt plötsligt var precis allt dåligt. Alla fel som gick att hitta hos mig kom fram. Och det var i klass som att jag inte hade hunnit påbörja maten när jag var hemma först av oss och hon kommit hem medan jag direkt gick ut för att rasta hunden. Så kanske ni förstår vilken typ av nivå på alla fel hon hittade.

    När vår gemensamma vän träffade mitt ex hade hon mer eller mindre skrikit att jag ljög om saker. Att inget var sant. Att kollegan hade partner. Allt jag sa var; ?Låt det gå en tid. Snart sitter ni på parmiddagar.? Det tog fem veckor exakt. Sen hörde vår vän av sig och sa att hon trodde på mig för nu hade det kommit fram att de börjat träffas. Jag sa inte så mycket mer.

    Sen har hon försökt med saker vid försäljning, bouppdelning etc som jag inte ens orkar skriva om. Men som jag skrev i första inlägget så valde jag att bara försvinna. Vår vän är den enda jag pratat med, som undrat. När det kom fram att de faktiskt träffades och att jag hade talat sanning så har jag inte hört ett ljud.

    Nu bor de ihop dessutom. Hon har nära personer som blivit utsatt för otrohet och det var det värsta enligt henne under den tiden vi var ett par. Gällde visst inte henne...

    Och med bekräftelsen menar jag att vår gemensamma vän är i princip den enda som vet vad som hänt. Kanske någon till i det gänget. Annars tror jag de lyckats få till det att jag var skit, det tog slut för det hade ju varit dåligt sååååå länge, lite senare började hon träffa denna människan och alla blir glada för henne. Och så snabbt sambos. Bekräftelsen i detta menar jag ?gräset är inte..? men tydligen i detta fallet. Låt säga det skulle skita sig och så sitter hon där. Det skulle på ett sätt för mig vara en bekräftelse i att hon gjorde fel (jag menar behandlingen och allt som hör till). Att hon kanske insåg något. Missunnsamhet vet jag inte om jag vill kalla det. Ska jag unna den som bedrog mig? Och den som smög i bakgrunden och visste om vårt förhållande och vårt samboskap? Det är väl ingen bra människa.

    Och jag vill inte ha tillbaka henne. Men som någon skrev, upprättelse. Att det kom fram på något vis. Jag gjorde inget då och kommer inte göra något nu eller i framtiden. Jag tänkte att om jag är tyst så kan jag gå med rak rygg. Men jag känner tyvärr inte så. Och det tror jag att jag hade känt om folk hade vetat.

    Ställ gärna frågor, jag svarar.

    Och återigen är jag tacksam för alla svar. Även kritik från er som tycker att jag inte tillåter mig gå vidare osv. Och i text så missuppfattas mycket så jag gör mitt bästa.


    Men du kör så stenhårt på om din version att hon pratat inför vänner om att det varit dåligt mellan er och att det är en lögn för det var.minsann bra mellan er. Eh, uppenbarligen var det INTE bra mellan er. Hon blev ju kär i någon annan. Kan knappast ha varit världsbäst mellan er om hon blev så kär i något annan. Så allt hon sagt till vänner om att det var dåligt har väl antagligen varit sant. I din värld kanske det var en lögn då för du hade inte fått reda på att det var dåligt. Men nu vet du det så nu vet du orsaken till att hon pratat om att det var dålogt mellan er. Och ändå förstår du inte? Hon hade ju någon annan så uppenbarligen var det väldigt dåligt mellan er.

    Mellan mig och min man var det väldigt dåligt. Det berättade jag för vänner. I samma veva träffade jag någon annan. Var väldigt mottaglig för det just för att det var dåligt. Jag var otrogen. Det var dumt. Men det gör det ju inte mindre sant att det var dåligt. Min man visste inte att det var dåligt. Han skyller också på "affären'.

    Ditt problem verkar vara att du tror att det blev dåligt för att hon hade en otrohetsaffär. Du måste inse att det var tvärtom. Hon träffade någon annan för att det var dåligt mellan er. Det var aldrig meningen att det skulle vara ni. Ni kanske trodde det för ett tag. Men sen kom sanningen ikapp.

    Hon är kär i någon annan. Du var inte rätt för henne. Och därmed inte hon för dig heller.
  • Anonym (Bekan­t skvall­rar)
    Äldre 16 Feb 11:12
    #37
    +1

    Jag tror det kommer fram genom en vän. Någon berättar i förtroende för sin vän, och när det förr eller senare skär sig mellan vännerna så berättar vännen för partnern. Vännen kan då suttit på informationen i flera år.

    Det är vad jag har sett i ämnet. Så om jag någon gång skulle få för mig att vänstra, skulle jag inte berätta om detta för någon.

  • Anonym (Esme)
    Äldre 16 Feb 13:04
    #38

    Den bästa hämnd och upprättelse du kan få är genom att vara lycklig. Det låter kanske som en klyscha, men det är 100% sant.

    Jag lämnade min kille "nuvarande ex" när han blev förälskad i en annan kvinna. Så snart jag blev lycklig igen och började leva ut, så kom han tillbaka vädjandes om att det skulle bli vi igen. Trots att jag avsagt all kontakt och han rimligen inte borde veta vad jag gjorde,  hade han tydligen uppsyn över allt jag företog mig. Det tog hårt mot hans ego att jag hade så lätt att komma över honom. Han kunde helt enkelt inte tåla att se mig vara så lycklig så snabbt inpå separationen.


    Jag tog mig ur mina hämndtankar snabbt genom att tillåta mig sörja, skriva av mig om händelsen och gick snabbt över till att hitta på saker för att hålla mig sysselsatt. För att skydda mig själv från att falla tillbaka i ilska och sorg. bestämde jag mig för att fullständigt radera honom ur mitt liv. Jag kollade inte upp vad han gjorde på facebook eller andra forum, ringde aldrig och pratade inte med folk som kände honom. Kan nog säga att jag agerade som att han vore död. 


    Jag ville absolut inte få tillbaka honom, men trots att det inte var menat som en hämnd så blev resultatet en ultimat hämnd. Han jagade mig en lång tid efter, trots att jag bara ville få vara ifred och fortsätta vara lycklig.

Svar på tråden Otrohet kommer alltid fram? På vilket sätt?