• Äldre 16 Feb 20:47
    118 visningar
    4 svar
    4
    118

    Berätta att jag planerar säga upp mig?

    Hej,

    Jag har varit tjänstledig från mitt jobb under 3 år pga föräldraledighet och studier. Mina studier avslutas till sommaren och nu vill min chef veta om jag vill gå tillbaka till min tjänst i sommar eller inte. Jag vill helst inte jobba kvar där pga att arbetstiderna och pendlingen inte funkar med barnets förskoletider, det går inte att få ihop vardagspusslet med det jobbet riktigt. Jag planerar att söka andra jobb till sommaren, men vet ju inte säkert om jag kommer få något annat jobb...så i värsta fall kanske jag ändå behöver återgå till tjänsten (eller åtminstone vikariera på timmar där). Hur ärlig behöver jag nu vara med min chef? Om jag säger att jag vill jobba i sommar, då kommer ju hon planera in mig på schemat i sommar och då blir det väl konstigt om jag senare berättar att jag fått ett annat jobb? Får man ens säga upp sig om man via mail sagt ja till att jobba under sommaren? Men om jag nu berättar att jag helst vill säga upp tjänsten när studierna tar slut, och sen inte hittar något annat jobb inför sommaren, då blir det ju konstigt om jag sedan ändrar mig och vill ha kvar min tjänst... Hur ska jag göra?

  • Svar på tråden Berätta att jag planerar säga upp mig?
  • Anonym (...)
    Äldre 17 Feb 10:08
    #1

    Berätta att det är svårt att få ihop tiderna. Kanske du kan få andra arbetstider?

    Menar du att det trots allt är möjligt för dig att jobba som vanligt om du inte hittar annat jobb? I så fall får du väl jobba ett tag medans du letar annat.

  • Äldre 17 Feb 14:45
    #2

    Om du vill ha ett annat jobb i sommar, har du inte börjat söka tjänster redan då? Vi är i mitten av februari, ett sommarvik börjar väl inskolning om 3 månader ca, och företagen lär vara intresserade av att ha sommarpersonalen klar, så även din chef.

    Jag skulle vara ärlig om jag var du. Säg att du tvekar då tiderna inte passar med förskolan, och att du ev tänkt söka annat, men tillsvidare inte har några konkreta planer.

    Sen söker du snabbt något annat.

    Beroende på bransch är det kanske svårt att få en tjänst i närheten med bättre tider. Kanske kan du och chefen kompromissa om något som funkar för er båda, så står ingen i skiten så att säga...

  • Äldre 17 Feb 19:20
    #3

    Vad du än gör så säg inte vad du planerar att göra förrän du skrivit på för ditt nya jobb.

    Du vet aldrig vilka nycker och kurvor ditt liv kommer med så locket på tills allt är klart.

  • Anonym (L)
    Äldre 17 Feb 19:35
    #4

    3 månader(vissa jobb 2) innan man ska vara ledig behöver man meddela chefen. Så om din nuvarande fl sträcker sig till t.ex juni är det naturligt att chefen frågar nu. Och du behöver följa reglerna och svara 3 (eller 2) månader innan. Kolla upp hur reglerna är hos er! Så länge kan du ju ärligt säga att ni i hemmet inte planerat för sommaren än men att du hör av dig inom kort. Du behöver ta ett beslut :)

Svar på tråden Berätta att jag planerar säga upp mig?