• Äldre 17 Feb 15:49
    1114 visningar
    10 svar
    10
    1114

    Lämnad, sjukskriven, ensam & fattig. Vad gör jag?

    Jag har blivit lämnad mitt i graviditeten, min kille valde sin älskarinna han tydligen hade.

    Nu är jag bara ensam och så ledsen. Jag är sjukskriven och livrädd att jag inte kommer ha ekonomi nu med hyra, räkningar mm.

    Hur går jag tillväga i en sådan situation? Vilken hjälp kan man få? Ekonomisk samt social. Är väldigt stressad och orolig hur detta ska gå.

    Finns det andra som också abrupt blivit lämnade och inte vet vad ni ska ta er till?

    Hur gjorde ni då och vilken hjälp fick ni?

    Om man är ensam förälder och pappan bestämt INTE vill vara delaktig hur ser det ut då? Vilken hjälp ekonomiskt får man förutom underhåll, bostadsbidrag, barnbidrag?

  • Svar på tråden Lämnad, sjukskriven, ensam & fattig. Vad gör jag?
  • hellot­here87
    Äldre 17 Feb 15:52
    #1

    Du kommer tyvärr få det riktigt tufft. Har du människor i din närhet som kan hjälpa dig? Vad är du sjukskriven för?

  • Äldre 17 Feb 15:55
    #2
    +1

    Är du sjukskriven pga graviditeten eller sedan innan? Vad har du för inkomst/sgi nu? Hur dyrt boende?

    Det borde gå att gå runt på det oavsett om du inte köper ny vagn, kläder etc utan begagnat. Blir lite knapert men borde gå om du inte bor jättedyrt.

  • Äldre 17 Feb 15:57
    #3

    Har du något kontaktnät runt dig? Du kan nog få samtalskontakt på mvc/bvc för att hålla ihop i din situation och som förälder. Stödfamilj via socialen om det behövs när barnet är lite äldre.

  • Äldre 17 Feb 16:05
    #4

    Blev misshandlad och miste ett barn tidigare med mitt ex. Sedan blev jag sjukskriven för jag blev helt förstörd av händelsen. Därför är det nu så svårt för mig att ens tänka på abort då jag så gärna vill ha barn, är över 30. Så har mått väldigt dåligt men vet att barn skulle göra mig lycklig då jag anser att det är meningen med livet 

    Har ett stort kontaktnät runt mig och flera nära vänner som har barn med. Så kommer få mycket hjälp. 

    Men vad får man för hjälp ekonomiskt som ensam?

  • Äldre 17 Feb 16:06
    #5

    Så ja slipper oroa sönder mig över att ja inte kommer klara det ekonomiskt ensam

  • Äldre 17 Feb 16:39
    #6

    Har du sjukpenning? eller vad har du for inkomst idag? Nar beraknar du kunna ga tillbaka till jobb?

  • Äldre 17 Feb 17:03
    #7

    Sjukpenning. Har inte jobbet kvar

  • Äldre 17 Feb 18:06
    #8

    Jag skulle rekommendera att du kontaktar kommunens budget- och skuldrådgivare. De finns i alla kommuner. Jag arbetar själv nära ett gäng sådana och de är verkligen toppen!

    Förutom att de hjälper dig att se över din nuvarande ekonomiska situation så kan de också visa dig vilka bidrag du kan söka och vart du kan få ytterligare hjälp i kommunen/på myndigheter.

    Det är helt kostnadsfritt. Däremot kan väntetiden variera på ett antal veckor beroende på hur det ser ut i din kommun. Tror det är ganska vanligt med mellan 2-5 veckor.

    Hoppas verkligen att det löser sig på bästa sätt för dig och ditt barn! Styrkekram.

  • Äldre 17 Feb 19:05
    #9

    Tack så jättemycket det ska jag kolla upp!

  • Äldre 17 Feb 19:05
    #9

    Tack så jättemycket det ska jag kolla upp!

  • Äldre 17 Feb 22:10
    #10

    Är du säker på att du orkar och vill ta hand om ett barn just nu? Vill du behålla, eller är abort ett alternativ?

    Du kommer säkerligen kunna få ihop tillräcklig inkomst för räkningar, även om det skulle röra sig om försörjningsstöd periodvis. Däremot blir det tufft, och du får vara beredd på att leva sparsamt.

    Är du på väg att bli bättre från din utbrändhet, så du tror att du kommer klara av ett jobb inom de närmsta åren?

Svar på tråden Lämnad, sjukskriven, ensam & fattig. Vad gör jag?