• Anonym (BC)

    Ser att anställd är aktiv i privata soc medier på arbetstid

    Jag ser det eftersom vi är vänner på FB och följer varandra i andra medier. Är själv inte på arbetsplatsen för närvarande men vet att vederbörande ej har rast.

  • Svar på tråden Ser att anställd är aktiv i privata soc medier på arbetstid
  • Anonym (BC)
    Anonym (X) skrev 2019-02-18 16:58:25 följande:

    Jaha?


    Jag tänker stöld av arbetstid. Finns en tydlig policy kring detta på företaget, men undrar om jag kan använda mig av det eller hur det kan kontrolleras. Hade ju inte sett det om vi inte varit vänner/följt varann.
  • cosinus

    Ska ganska lite till för att man ska ses som aktiv ibland. 

    Vet att jag ibland fått frågan vad jag gjort online typ 03:45 av någon vän och då har jag bara vaknat till, petat på telefonen för att se tiden och sen somnat om. Men tydligen så räckte just det, just då, för att jag skulle få en grön plutt i messenger.

  • Whitehorse1979
    Anonym (BC) skrev 2019-02-18 17:01:32 följande:
    Jag tänker stöld av arbetstid. Finns en tydlig policy kring detta på företaget, men undrar om jag kan använda mig av det eller hur det kan kontrolleras. Hade ju inte sett det om vi inte varit vänner/följt varann.
    Använda dig av det?

    Varför?
  • Anonym (Elli)

    Jag är ju jämt inloggad på datorn, även fast jag inte använder den för tillfället, då syns man ju som online. Personen kan ju jobba ändå eller hur.

  • Anonym (R A)
    Anonym (Elli) skrev 2019-02-18 17:18:28 följande:

    Jag är ju jämt inloggad på datorn, även fast jag inte använder den för tillfället, då syns man ju som online. Personen kan ju jobba ändå eller hur.


    Beror väl på vad man jobbar med?
  • Anonym (BC)

    Anledningen är för att vi har problem med detta och det pågår en sorts tvist, där arbetsuppgifterna inte sköts som innefattar att hantera företagets sociala medier medan arbetarna i sin tur tycker förväntningarna är orimliga. Som mellanchef har jag inte insyn i förhandlingarna eller dialogen med fack men jag ser ju vad som pågår och tycker att de är fel personer för jobbet.

  • Anonym (Ja)
    cosinus skrev 2019-02-18 17:15:09 följande:

    Ska ganska lite till för att man ska ses som aktiv ibland. 

    Vet att jag ibland fått frågan vad jag gjort online typ 03:45 av någon vän och då har jag bara vaknat till, petat på telefonen för att se tiden och sen somnat om. Men tydligen så räckte just det, just då, för att jag skulle få en grön plutt i messenger.


    Samma här!
  • Anonym (Frida)

    Ärligt, avskyr arbetsgivare som ska dra den här ?ingen mobil på arbetstid? för långt. År 2019 sitter alla med telefonen, och alla anställda använder mobilen antingen öppet eller i smyg. Så länge arbetet som ska göras blir gjort, så kan personen kanske få svara sin kärlek på messenger, det är inte hela världen. Sen behöver man inte sitta och kolla flödet på Facebook i en halvtimme, det är en annan sak givetvis.

  • Anonym (Elli)
    Anonym (R A) skrev 2019-02-18 17:21:53 följande:
    Beror väl på vad man jobbar med?
    varfördå? Kan ju vara inloggad på datorn hemma men vara på jobbet ändå
Svar på tråden Ser att anställd är aktiv i privata soc medier på arbetstid