• Anonym (Trött­)
    Äldre 19 Feb 21:26
    1493 visningar
    11 svar
    11
    1493

    Gravid Vecka 8, orkar inte mer.

    Jag lider av pmds, vilket jag haft sedan jag var 12-13. Dessutom deprimerad.

    Har testat allt möjligt, hälsokost, medicin, livsstilsförändringar med mera.

    Mår helt otroligt dåligt cirka 20 av 28 dagar (min cykel är 28 dagar).

    Nu när jag är gravid mår jag så otroligt otroligt dåligt! Både psykiskt och fysiskt.

    Jag vet inte ens varför jag startat denna tråd men jag känner mig så desperat. Det enda jag vill är att må bra igen!!

    Jag är TRÖTT, helt sjukt trött hela hela tiden!

    Redan en vecka innan jag skulle fått min mens började tröttheten och illamåendet. Alltså vecka 3!!

    Jag som brukar lägga mig vid 23-00 var tvungen att gå och lägga mig vid 21.

    Nu jobbar jag 9-18. Jag sover till 8.30 och stressar iväg till jobb. Sitter och Somnar på jobb, hem på lunchen för att sova 20 min. Sen somnar jag direkt jag kommer hem efter jobb.

    Jag mår illa konstant, är yr.

    Gråter mest hela tiden och känner mig på riktigt deprimerad!!

    Känner att jag aldrig vill ha barn, jag orkar inte!

    Konstiga tankar kommer upp ang att jag inte vill vara så kallat låst med ett barn.

    Jag ser den pigga, glada jag framför mig. En sommarkväll, ute på en powerwalk med någon tjejkompis. En kväll på en uteservering.

    Inte denna trötthet, stor och gravid.

    Sen en bebis som jag alltid måste ha med mig.

    Detta barn var efterlängtat men helt plötsligt så ångrar jag allt och vill bara göra abort!!

    Jag har fått tid hos läkaren imorgon för att prata om aborten och göra ul. Jag vill ha kirurgisk abort då bara tanken av medicinsk får mig att bryta ihop.

    Är det fler som planerat barn och sen helt plötsligt känt så starkt att ni verkligen inte vill???

    Vad gjorde ni?

    Om ni gjorde abort, ångra ni er senare och blev gravida då?

    Jag förstår inte mina egna känslor. Vet inte om det är ett resultat av att jag är känslig mot hormoner (pmds) eller om jag helt enkelt verkligen känner såhär på riktigt??

    Faaaan jag vill bara må bra igen!!!

    Sluta må illa, vara så trött och deprimerad. Labil!

    Vill lämna min sambo. Ångrar att jag gått in i ett förhållande med en man som redan har två barn. Allt känns PISS!!!

    Behövde bara skriva av mig :(

  • Svar på tråden Gravid Vecka 8, orkar inte mer.
  • Anonym (Hemsk­)
    Äldre 19 Feb 21:31
    #1

    Hej. Jag vet vad du går igenom just nu :( jag är nämligen själv gravid i vecka 8!

    Och jag vet inte om jag vill ha detta barnet.. allt gick så snabbt!

    Jag och sambon har börjat bråka hela tiden! Stora bråk varje kväll och jag är så jävla trött. Jag vill lämna honom, göra abort och flytta.

  • Äldre 19 Feb 21:39
    #2

    Jag är också känslig för hormoner, fick självmordstankar när jag tog p-piller. Har blivit gravid två gånger och då kändes det som en fruktansvärd pms. Var jättenerstämd. Första gången gjorde jag abort. Då vaknade jag från narkosen och mådde redan bra. Från att varit desperat och förtvivlad var jag lugn, harmonisk och labil igen så fort aborten var över.

    Andra gången var graviditeten planerad och jag behöll den. Allt var nattsvart den första trimestern. Nånstans runt vecka 25-30 började det kännas bättre och var ganska ok sista trimestern. Men jag kände mig inte som mig själv förrän jag slutade amma. Strax etter att jag slutade amma kom ett stort, skönt lugn över mig igen. Innan dess han jag tänka allt från att göra abort till att lämna min partner eller överge bebisen.

    Jag fick hjälp av mvc-psykologerna att gå igenom graviditeten.

    Försök bena ut om det är ?äkta? känslor eller hormoner innan du gör något drastiskt som abort. Det är vanligare än man tror att vara deprimerad under graviditet, men om det är hormoner så går det ju över.

  • Anonym (Ellie­)
    Äldre 19 Feb 22:03
    #3

    Jag hade liknande problem vid några av mina graviditeter. Trött, hängig, illamående och det tre första månaderna var ett enda kaos av hormoner o trötthet. I vecka 10-11 minskade det och i vecka 12var allt bra. Stå ut det blir bättre.

  • Anonym (Tänk)
    Äldre 19 Feb 22:08
    #4

    Tror du att en abort löser allt?Att du mår bra efter det?Om svaret är ja,då vet du det.

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 19 Feb 22:14
    #5

    Sådär mår jag i princip jämt. Sover ca 18 timmar av dygnet och mår illa konstant. Är inte gravid dock men har mätt så hela mitt vuxna liv. Blivit sjukskriven för det. Om du kan sjukskriv dig och om du vill så ta bort barnet

  • Anonym (...)
    Äldre 19 Feb 22:27
    #6

    Jag väntar mitt 5e barn och är i vecka 24. I början är man helt galet trött men det brukar ge med sig runt vecka 12. Då kommer du in i de så kallade spökveckorna och då brukar man må bra då avtar de mesta jobbiga symptomen man haft. Mot illamåendet kan du prova äta postafen eller be att få lergigan/lergigan comp utskrivet dock blir man extra trött av dessa tabletter

  • Anonym (A)
    Äldre 20 Feb 11:20
    #7

    Det brukar gå över och bli bättre.

  • Anonym (Trött­) Trådstartaren
    Wed 11 Sep 2019 15:09
    #8
    +1

    Ville bara uppdatera att jag fck tid till kirurgisk abort, 3 olika tider faktiskt pga jag avbokade dem varje gång.

    Jag fick akut tid hos en psykolog och bestämde mig att behålla.

    Ångesten var extrem till ungefär vecka 18-20. Sen vände det och jag har aldrig ångrat mitt beslut att behålla mitt barn.

    Nu är det bara några veckor kvar till förväntad bf.

    Jag ville mest uppdatera om någon annan mår så som jag gjorde i början av min graviditet.

    Hormonerna kan ställa till med mycket och det är väldigt överväldigande att bli gravid. Att inse att man ska bli mamma och allt annat.

    Ta inte snabba beslut när det gäller abort utan försök att rida ut stormen.

  • Anonym (b)
    Wed 11 Sep 2019 15:15
    #9

    Vad skönt att höra att det gick bra för dej! :) Och snällt av dej att komma tillbaka och uppdatera om läget! Många gånger har man sökt hjälp kirng sina tankar och funderingar och hamnat på en tråd på FL där någon beskrivit samma sak som man själv upplever. Bara för att se att tråden slutar i "intet" och man aldrig fick veta hur det sen gick. 

  • Thu 12 Sep 2019 17:25
    #10

    Förstår till viss del hur du känner, är inte deprimerad men har varit innan. Tar fortfarande antidepp men lägsta dosen, både pga graviditet men också att jag inte känner samma behov för dem.

    Har du någon medicin mot depp o illamående?

    Jag är sjukskriven just nu på 100% för mitt illamående o mina kräkningar. Det är verkligen hemskt. Jag gråter varje dag, försöker äta o sover typ bara.

    Har du en stöttande partner eller sambo? Nån professionell att prata med?

  • Thu 12 Sep 2019 18:45
    #11

    Vad skönt att det blev bra till slut! Lycka till med din fantastiska bebis?

Svar på tråden Gravid Vecka 8, orkar inte mer.