• louisa83

    Min dotter vill bo 'ett tag' hos sin pappa utomlands - jag oroar mig för hennes utbildning!

    Hej! Jag har en svensk mamma och en grekisk pappa, som skilde sig när jag var fyra. De första åren hade vi

  • louisa83

    Hej! Jag har en svensk mamma och en grekisk pappa, som skilde sig när jag var fyra. De första åren bodde vi på Rhodos men flyttade till Sverige med mamma när de skilde sig. Jag växte upp i Sverige men åkte och hälsade på pappa på loven. Min pappa var alltid glad och lättad över att jag gick i skola i Sverige och slapp gå i grekisk skola. Synd att denna pappa inte ser vad som är bäst för barnet. Till Grekland kan hon ju komma på loven och när hon är vuxen, men utbildning är bäst att få från Sverige. Tycker hon inte själv att den grekiska skolan är trist med tråkiga lära sig utantill läxor? Det roliga är att när jag var 21 så bestämde jag mig för att jag ville prova på att bo i Grekland, har släkt i Athen och träffade en kille som bodde där, flyttade ihop med honom och nu är han min man. Vi har två barn tillsammans som är tre år och jag jobbar här. Tycker faktiskt inte alls om tanken att de måste gå i grekisk skola sen, jag har hört så mycket om att de inte lär sig nånting, blir överrösta med massa tråkiga läxor, att lärarna inte bryr sig och att barnen måste ta extra lektioner på kvällarna. De jag känner här som har barn i skolan säger att deras barn är mycket stressade och att de inte har mycket tid över till hobbys och lek. Sen har skolorna här massa strejker också ju. Jag överväger att framöver sätta mina barn i privatskola, men det är väldigt dyrt. Jag är så glad att jag gick i skola i Sverige som ändå var väldigt stimulerande och jag lärde mig mycket och hade ändå tid för annat. Jag skulle nog försöka få dottern att förstå att ju högre upp i klasserna hon kommer desto svårare kommer det bli och hon kommer inte ens kunna njuta av att bo i Grekland under högstadiet och gymnasiet. Hon kommer ångra sig. Arbetsmarknaden är ju också hemsk här och har inget att erbjuda unga människor. Jag känner så många unga greker som har åkt till andra länder och Sverige. Även om hon är tio år tror jag att hon kan förstå att det är hennes framtid det handlar om. Försök övertala henne och pappan att gå i skola i Sverige och sen får hon göra vad hon vill. Jag vet, Sverige kan vara tråkigt ibland, Grekland har många underbara saker som väder och gemenskap med familj och släktingar och grannar. Men som halvgrek och halvsvensk borde man ta nytta på de bra sakerna man kan få från de båda länderna. Om det inte går att övertala dem så är det synd men kanske du kan hjälpa hennes framtid på nåt sätt iallafall? Skulle du ha råd att själv kanske finansiera privatskola till henne? Se till att få henne till Sverige ofta på lov för att träffa dig och släktingar, så att hon inte förlorar sin anknytning till Sverige och sitt språk. Det kommer hjälpa henne i hennes framtid sen om hon skulle vilja plugga på nåt universitet i Sverige i framtiden. Lycka till!

Svar på tråden Min dotter vill bo 'ett tag' hos sin pappa utomlands - jag oroar mig för hennes utbildning!