• Anonym (Jag)

    Hemmafruns ansvar att serva sin man

    Är det det tycker ni?

    Jag har varit hemmafru i många år, men börjar tröttna på min mans fasoner.

    Jag är självklart den som lagar maten, men han har sin egen diet eftersom han tränar, är även den mitt ansvar att fixa? Och när han vill ha te på kvällen (ingen tepåse, utan ett afrikanskt te i flera steg), ska jag snällt göra det varje gång eller kan jag kräva att han lär sig det själv?

  • Svar på tråden Hemmafruns ansvar att serva sin man
  • Anonym (working girl)
    nihka skrev 2019-03-15 18:19:30 följande:
    Ta bort din partners inkomst och hen din och försök sedan leva exakt som ni gör nu och inse sedan att du också har gjort dig beroende ekonomiskt fast på en annan nivå. Det är inget skamligt, så är det för de flesta som slår ihop sina ekonomier.
    Jag har redan förklarat hur vår ekonomi och situation ser ut för dig tidigare. Men att en inkomst mindre innebär förändringar i livsstilen utgör inte ett kriterium för ekonomiskt beroende. Jag är fullt kapabel att lämna mitt förhållande och upprätta ett nytt liv för mig och mina barn på min egen inkomst. Det är svårare för den som inte har en egen inkomst. Vet du att skilsmässorna ökar i takt med att kvinnor får högre lön? M a o skiljer sig kvinnor som har råd, medan kvinnor som är ekonomiskt beroende av sin partner givetvis stannar även i dåliga förhållanden.
  • nihka
    Anonym (working girl) skrev 2019-03-17 20:57:42 följande:
    Jag har redan förklarat hur vår ekonomi och situation ser ut för dig tidigare. Men att en inkomst mindre innebär förändringar i livsstilen utgör inte ett kriterium för ekonomiskt beroende. Jag är fullt kapabel att lämna mitt förhållande och upprätta ett nytt liv för mig och mina barn på min egen inkomst. Det är svårare för den som inte har en egen inkomst. Vet du att skilsmässorna ökar i takt med att kvinnor får högre lön? M a o skiljer sig kvinnor som har råd, medan kvinnor som är ekonomiskt beroende av sin partner givetvis stannar även i dåliga förhållanden.
    Och jag har redan förklarat för dig att så som nu har det NU är ni ekonomiskt beroende av varandra. Sedan kan ni ändra på det genom att gå isär och ta bort här och dra in där, men för att upprätthålla er nuvarande situation behöver varandra.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • lövet2
    nihka skrev 2019-03-17 11:36:25 följande:
    Du behöver inte försvara dig. Dessutom ger alla informationer för människor med ett horn i sidan bara mer material att kritisera. En del människor anser att de är överlägsna och lever överlägsna liv och det är inget att bry sig om.
    Jag vet. En dålig vana bara, som jag har svårt att göra mig av med.
  • lövet2
    korngryn skrev 2019-03-17 12:48:10 följande:
    Ni hade ju kunnat dela på den obetalda vabben. Gått ner i tid båda två. Vid 18 års ålder borde du väl ha tänkt på att arbeta och utbilda dig, inte hålla på och förlova sig som i nån himla Harlequinroman.

    Och vem tusan skaffar barn när man veckopendlar??? Hur tänker man då?
    Nej, vi kunde inte dela på den obetalda vabben. En praktisk omöjlighet.

    Visste du att man kan förlova sig fast man förvärvsarbetar? Mycket vanligt förekommande. Jag tror de flesta kombinerar jobb och förlovning.

    Vem skaffar barn när man veckopendlar? Tusentals familjer. Min granne jobbar i Norge. Borta 6 veckor och hemma 2. Min svåger jobbade länge åt LKAB. Borta 7 dagar och hemma 7. En vän är gift med en same. Han är borta flera veckor åt gången. Det är vardag för oss här, och vi har anpassat oss till det.

  • lövet2
    Tom Araya skrev 2019-03-17 13:36:10 följande:
    1. De flesta 18-åringar har i alla fall omdömet att inte göra något av det där alls, utan vänta och senare i livet har de antagligen ett bättre omdöme i val av partner för familjebildning.

    2. Du missar en inte oviktig poäng i detta..
    Män och kvinnor har sannolikt ganska lika arbetsvillkor i detta, såväl i Norrbotten som i Stockholm.

    3. Nej, bara om du har en man som inte gör något av detta.

    4. Ja, på sätt och vis är jobb viktigare än barn, eftersom jobb ger inkomst som ingen klarar sig utan, medan barn går utmärkt att klara sig utan.
    Att ha barn men ingen inkomst blir ännu svårare än att vara ensam utan inkomst.

    5. -

    6. Måste man alltid vara hemma med sjuka barn som är för gamla för VAB?


    1. Är det därför så många skiljer sig med tiden? För att de haft så himla gott omdöme att de valt en perfekt partner?

    2. Jaså, är det lika vanligt i Stockholm att man veckopendlar? Man hör aldrig om det, så det visste jag inte. I så fall borde det inte vara så svårt att förstå problemet med VAB.

    3. Hur ska mannen kunna städa, skotta snö och sköta barn när han jobbar 100 mil bort?

    6. Självklart inte. I vårt fall var jag tvungen. Hon klarade sig inte själv hemma, eftersom hon var väldigt sjuk.
  • Anonym (working girl)
    nihka skrev 2019-03-17 21:53:22 följande:
    Och jag har redan förklarat för dig att så som nu har det NU är ni ekonomiskt beroende av varandra. Sedan kan ni ändra på det genom att gå isär och ta bort här och dra in där, men för att upprätthålla er nuvarande situation behöver varandra.
    Fast nej, vi är inte ekonomiskt beroende av varandra eftersom vi båda är välbetalda. Varför upprepar jag mig? Du kommer ju aldrig att gå med på det jag skriver eftersom du har en helt egen och faktiskt ganska orimlig uppfattning om vad det är att vara ekonomiskt beroende av sin partner och det är ingenting jag kan förändra, inte mer än du kan förändra min ståndpunkt på något sätt. Jag ger dig sista ordet, om du vill ha det, för det här är det sista jag kommer att skriva till dig. Ha det gott! 
  • nihka
    Anonym (working girl) skrev 2019-03-17 22:18:00 följande:
    Fast nej, vi är inte ekonomiskt beroende av varandra eftersom vi båda är välbetalda. Varför upprepar jag mig? Du kommer ju aldrig att gå med på det jag skriver eftersom du har en helt egen och faktiskt ganska orimlig uppfattning om vad det är att vara ekonomiskt beroende av sin partner och det är ingenting jag kan förändra, inte mer än du kan förändra min ståndpunkt på något sätt. Jag ger dig sista ordet, om du vill ha det, för det här är det sista jag kommer att skriva till dig. Ha det gott! 

    Om du ska kalla andra för ekonomiskt beroende kan du ju åtminstone se hur du själv är det. Ingen kommentar på artikeln jag länkade till heller som jag tycker ger en insyn i hur familjen är beroende av samhällets stöd för sitt "oberoende".

    Orimlig uppfattning? Inte minst banken delar min ståndpunkt. Kontantinsats på 15% plus en inkomst på 40 000 ger inte alls samma möjligheter till lån på tremiljonersvillan som kontantinsats på 15% och två inkomster på 40 000. Man gör sig ekonomiskt beroende av varandra för att kunna leva lite bättre.

    Det finns även personer som inte skiljer sig för att de inte vill sänka sin levnadsstandard. Man vill inte sälja villan i fina området och byta ner sig till en lägenhet eller hus i ett mindre attraktivt område. Par som inte grälar utan bara har hamnat i ett opassionerat vänskapsförhållande kan hålla ut åtskilliga år för barnen och det ekonomiskt trygga livet. Det är ingen tävling och det står alla fritt att skriva eller låta bli.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    lövet2 skrev 2019-03-17 21:55:44 följande:
    Jag vet. En dålig vana bara, som jag har svårt att göra mig av med.
    Practice makes perfect permanent.

    En del räknar till 10 innan de svarar så ilskan ska hinna lägga sig och andra kan göra det så att lusten att försvara sig hinner lägga sig. Efter ett tag gör sig den nya vanan gällande automatiskt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Cec hemmafru) skrev 2019-03-07 18:20:29 följande:
    Eh, var skriver jag att jag inte sopsorterar? Liknelsen handlade överhuvudtaget inte om mig och mitt.

    Där kom sekteriet igen Nej, vi är inte medlemmar i en sekt bara för att vi inte lever och är som du. Vet du? Jag tror inte att du är med i någon sekt bara för att du inte är som jag. Och vet du? Jag tror faktiskt inte heller att min/vår livsstil är den enda rätta.

    Oavsett vilken religion du tillhör(eller inte tillhör)känner jag inget behov av att klanka ner på den.
    Sorry att jag svarar sent och jag ber om ursäkt för det jag skrev tidigare. Skriver inte alltid så genomtänkt och blir mycket triggad av personer som medvetet förstör vår jord och eftersom du skrev detta: Eftersom att du är miljövän och är helt för sopsortering så tycker väl du också att man gör miljön en tjänst om man begår självmord och du är helt emot att folk skaffar barn. Eftersom att det finns grupperingar inom miljörörelsen som tycker så.
    Så antog jag att du tyckte det var något konstigt med att vara miljövän eller sopsortera.

    Kan du förresten länka till en miljöorganisation som tycker att man ska skippa att skaffa barn och dessutom ta livet av sej? Vore intressant att läsa om den. 

    Vi skulle alla göra den gemensamma ekonomin bättre i detta land om alla tog livet av sej efter att de gått i pension, men bara för att jag skriver fakta så menar jag inte för fem öre att jag tycker att min nypensionerade far bör ta livet av sej. Ingen annan pensionär heller för den delen, även om jag själv gärna skulle kunna tänka mej att ta livet av mej den dagen jag är sängliggande och behöver vård dygnet runt utan utsikter att bli bättre.
  • Anonym (Gå vidare)
    nihka skrev 2019-03-17 11:38:44 följande:

    Du kanske ska gå vidare nu.


    Ja man kan ju välja att ta råd från den som lever frånskild, mår dåligt och har barn som mår dåligt, lever fattig och med barn som knappt har kontakt med sin pappa.

    Eller så tar man råd från den som lever lyckligt gift, har god ekonomi, en bra pappa till barnen och en familj som mår psykiskt bra.

    Det handlar om vilket liv man vill ge sina barn.

    Och jo man kan få vabba för äldre barn. Man ansöker om en förlängd vabb. Många med allvarligt sjuka, äldre barn får VAB ersättning.
  • Akidoki
    Anonym (Gå vidare) skrev 2019-03-21 15:56:18 följande:

    Ja man kan ju välja att ta råd från den som lever frånskild, mår dåligt och har barn som mår dåligt, lever fattig och med barn som knappt har kontakt med sin pappa.

    Eller så tar man råd från den som lever lyckligt gift, har god ekonomi, en bra pappa till barnen och en familj som mår psykiskt bra.

    Det handlar om vilket liv man vill ge sina barn.

    Och jo man kan få vabba för äldre barn. Man ansöker om en förlängd vabb. Många med allvarligt sjuka, äldre barn får VAB ersättning.


    Du tror inte att det kan vara så att den som är så lyckligt lottad att allt fallit väl ut i livet saknar en del erfarenheter som någon med fler motgångar bakom sig har samlat på sig?

    Att någon som är lyckligt gift med god ekonomi och allt där andra automatiskt ger goda råd verkar osannolikt.
  • Anonym (Gå vidare)
    Akidoki skrev 2019-03-21 16:24:14 följande:

    Du tror inte att det kan vara så att den som är så lyckligt lottad att allt fallit väl ut i livet saknar en del erfarenheter som någon med fler motgångar bakom sig har samlat på sig?

    Att någon som är lyckligt gift med god ekonomi och allt där andra automatiskt ger goda råd verkar osannolikt.


    Motgångar har jag haft. Därför har mina val varit viktiga och jag har lärt mig ta eget ansvar för min lycka. Valet att bli hemmafru är frivilligt. Lövet valde att bli hemmafru och det gav massa dåliga följder. Jag valde att inte bli hemmafru och det gav massa bra saker.

    Lövet kan inte göra om sitt liv. Men hon kanske kan vara ärlig med hur illa det gått och råda andra att göra annorlunda.

    Dessutom är detta inget unikt för mig eller lövet. Enligt SCB så är risken stor för skilsmässa och psykisk ohälsa/diagnoser hos barn m. m. om man gör lövets val.
  • lövet2
    Anonym (Gå vidare) skrev 2019-03-21 15:56:18 följande:
    Ja man kan ju välja att ta råd från den som lever frånskild, mår dåligt och har barn som mår dåligt, lever fattig och med barn som knappt har kontakt med sin pappa.
    Eller så tar man råd från den som lever lyckligt gift, har god ekonomi, en bra pappa till barnen och en familj som mår psykiskt bra.

    Det handlar om vilket liv man vill ge sina barn.

    Och jo man kan få vabba för äldre barn. Man ansöker om en förlängd vabb. Många med allvarligt sjuka, äldre barn får VAB ersättning.
    Anonym (Gå vidare) skrev 2019-03-21 16:47:45 följande:
    Motgångar har jag haft. Därför har mina val varit viktiga och jag har lärt mig ta eget ansvar för min lycka. Valet att bli hemmafru är frivilligt. Lövet valde att bli hemmafru och det gav massa dåliga följder. Jag valde att inte bli hemmafru och det gav massa bra saker.

    Lövet kan inte göra om sitt liv. Men hon kanske kan vara ärlig med hur illa det gått och råda andra att göra annorlunda.

    Dessutom är detta inget unikt för mig eller lövet. Enligt SCB så är risken stor för skilsmässa och psykisk ohälsa/diagnoser hos barn m. m. om man gör lövets val.

    Du anser att mitt val att ta hand om mina egna barn, gav en massa dåliga följder. Jag hävdar motsatsen. Motgångarna jag och barnen haft, kan inte skyllas på annat än Ödet, Otur, Gud eller vadhelst man vill kalla det. Utom nu själva skilsmässan, som beror på den mänskliga faktorn. Visst, om jag hade jobbat i stället för att vara hemma med barnen, så kanske vi hade skiljt oss tidigare. Kanske. Det är väl den "dåliga följd" jag kan se, som har direkt med min status som hemmamamma att göra.

    Den psykiska ohälsa du ständigt hänvisar till, är egentligen en ganska frisk och sund reaktion på flera dödsfall i familjen i kombination med svår sjukdom. Om man inte reagerar på sådana händelser, så är något riktigt fel.

    Om jag kunde göra om mitt liv och göra nya val, så skulle jag fortfarande välja att vara hemmamamma. Jag skulle göra andra val i rent medicinska frågor och naturligtvis bättre ta vara på den tid jag hade med familjemedlemmar som sedan dog i förtid. Det är nog inte bara jag som tänker så.

    Vilka diagnoser du talar om, som orsakas av att barn får mycket tid med föräldrarna, det förstår jag inte. Missuppfattade jag dig där?
  • Akidoki
    Anonym (Gå vidare) skrev 2019-03-21 16:47:45 följande:

    Motgångar har jag haft. Därför har mina val varit viktiga och jag har lärt mig ta eget ansvar för min lycka. Valet att bli hemmafru är frivilligt. Lövet valde att bli hemmafru och det gav massa dåliga följder. Jag valde att inte bli hemmafru och det gav massa bra saker.

    Lövet kan inte göra om sitt liv. Men hon kanske kan vara ärlig med hur illa det gått och råda andra att göra annorlunda.

    Dessutom är detta inget unikt för mig eller lövet. Enligt SCB så är risken stor för skilsmässa och psykisk ohälsa/diagnoser hos barn m. m. om man gör lövets val.


    Jag tror inte alls på din grundtes hur som helst. Oavsett vem det handlar om innehåller motgångar lärdomar. Onödigt att peka ut någon specifikt i tråden.

    Dessutom vet ju inte du vilka förutsättningar någon annan haft i jämförelse med dig.

    Men om vi nu ska hoppa på folk personligen så bedömer jag att du sannolikt inte är lämplig att dela ut råd då du dels verkar ha en grandios självbild och sedan även något emot en specifik användare.
  • nihka
    Anonym (Gå vidare) skrev 2019-03-21 15:56:18 följande:
    Ja man kan ju välja att ta råd från den som lever frånskild, mår dåligt och har barn som mår dåligt, lever fattig och med barn som knappt har kontakt med sin pappa.

    Eller så tar man råd från den som lever lyckligt gift, har god ekonomi, en bra pappa till barnen och en familj som mår psykiskt bra.

    Det handlar om vilket liv man vill ge sina barn.

    Och jo man kan få vabba för äldre barn. Man ansöker om en förlängd vabb. Många med allvarligt sjuka, äldre barn får VAB ersättning.
    Vilken självgod syn du har på andra människor.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Gå vidare)
    lövet2 skrev 2019-03-21 17:30:45 följande:

    Du anser att mitt val att ta hand om mina egna barn, gav en massa dåliga följder. Jag hävdar motsatsen. Motgångarna jag och barnen haft, kan inte skyllas på annat än Ödet, Otur, Gudinna eller vadhelst man vill kalla det. Utom nu själva skilsmässan, som beror på den mänskliga faktorn. Visst, om jag hade jobbat i stället för att vara hemma med barnen, så kanske vi hade skiljt oss tidigare. Kanske. Det är väl den "dåliga följd" jag kan se, som har direkt med min status som hemmamamma att göra.

    Den psykiska ohälsa du ständigt hänvisar till, är egentligen en ganska frisk och sund reaktion på flera dödsfall i familjen i kombination med svår sjukdom. Om man inte reagerar på sådana händelser, så är något riktigt fel.

    Om jag kunde göra om mitt liv och göra nya val, så skulle jag fortfarande välja att vara hemmamamma. Jag skulle göra andra val i rent medicinska frågor och naturligtvis bättre ta vara på den tid jag hade med familjemedlemmar som sedan dog i förtid. Det är nog inte bara jag som tänker så.

    Vilka diagnoser du talar om, som orsakas av att barn får mycket tid med föräldrarna, det förstår jag inte. Missuppfattade jag dig där?


    Att ha

    En förälder som går hemma ökar risken för "hemmasittare", ökar risken för psykisk ohälsa och dessa barn får oftare npfdiagnoser. Detta kopplas till den ekonomiska utsattheten, en pappa som är mindre närvarande och att dessa mammor ofta själv har npf eller psykisk ohälsa. (andershed, SCB, mfl)

    Dina barn fick inte tid med föräldrarna. Dom fick tid med en förälder på bekostnad av tid med den andra. Dödsfall, sjukdom och livet händer alla. Men barn som har en trygghet och en bra grund hanterar det bättre andra barn. Två närvarande föräldrar och en trygg ekonomi påverkar barnen väldigt mycket.

    Varför fick ni ingen förlängd van som är vanligt med äldre sjuka barn?

    Jag tycker det är konstigt att du med facit i hand skulle välja att göra dig helt beroende av och skaffa massa barn med en man som var helt ointresserad av att vara en pappa.
  • Akidoki
    Anonym (Gå vidare) skrev 2019-03-22 07:09:36 följande:
    Att ha

    En förälder som går hemma ökar risken för "hemmasittare", ökar risken för psykisk ohälsa och dessa barn får oftare npfdiagnoser. Detta kopplas till den ekonomiska utsattheten, en pappa som är mindre närvarande och att dessa mammor ofta själv har npf eller psykisk ohälsa. (andershed, SCB, mfl)

    Dina barn fick inte tid med föräldrarna. Dom fick tid med en förälder på bekostnad av tid med den andra. Dödsfall, sjukdom och livet händer alla. Men barn som har en trygghet och en bra grund hanterar det bättre andra barn. Två närvarande föräldrar och en trygg ekonomi påverkar barnen väldigt mycket.

    Varför fick ni ingen förlängd van som är vanligt med äldre sjuka barn?

    Jag tycker det är konstigt att du med facit i hand skulle välja att göra dig helt beroende av och skaffa massa barn med en man som var helt ointresserad av att vara en pappa.
    Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar orsakas inte av miljön. De är medfödda.
    Hur tänkte du där? Att det är ärftligt är däremot korrekt, men hade varit det oavsett om föräldern är hemmafru eller VD.

    Vilken diagnos lider du själv av, ditt beteende är väldigt gränslöst.
  • lövet2
    Anonym (Gå vidare) skrev 2019-03-22 07:09:36 följande:
    Att ha
    En förälder som går hemma ökar risken för "hemmasittare", ökar risken för psykisk ohälsa och dessa barn får oftare npfdiagnoser. Detta kopplas till den ekonomiska utsattheten, en pappa som är mindre närvarande och att dessa mammor ofta själv har npf eller psykisk ohälsa. (andershed, SCB, mfl)

    Dina barn fick inte tid med föräldrarna. Dom fick tid med en förälder på bekostnad av tid med den andra. Dödsfall, sjukdom och livet händer alla. Men barn som har en trygghet och en bra grund hanterar det bättre andra barn. Två närvarande föräldrar och en trygg ekonomi påverkar barnen väldigt mycket.

    Varför fick ni ingen förlängd van som är vanligt med äldre sjuka barn?
    De första två styckena kommenterar jag inte ens, då de visar på en sådan okunnighet att det känns meningslöst att ens diskutera saken.

    Det tredje stycket däremot, handlar om något många inte är medvetna om. Det finns en liten lucka där i reglementet.

    Tänk dig en 15-åring som har cancer. Hon har genomgått behandling och är nu hemma för att bygga upp krafter och immunförsvar. Hon har en klar diagnos och fina läkarintyg. En förälder är hemma och tar hand om henne, och den föräldern får troligen förlängd VAB.

    Tänk dig i stället en 15-åring som är jättesjuk. Du tar henne till doktorn, som skakar på huvudet och säger "Vet inte!". En läkare tror det rör sig om psykisk ohälsa, en läkare tror flickan är tonårslat och skoltrött. Nästa läkare misstänker att det är föräldrarna det är fel på och nästa läkare säger att flickan uppenbarligen är väldigt sjuk, men har ingen aning om vad som är fel. Flickan blir allt sjukare och klarar sig inte själv, men hon har ingen diagnos och föräldrarna får ingen VAB. Det tar 3 år innan en läkare ställer diagnos och flickan får behandling. Under de 3 åren får flickan inget studiebidrag (hon kan ju inte gå i skolan) och föräldrarna får ingen VAB. Familjen faller mellan stolarna. Enda trösten är att flickan inte hinner dö innan hon får diagnos och behandling.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Gå vidare) skrev 2019-03-16 19:01:53 följande:
    Precis. Du var hemmamamma när barnen var små. Om du INTE hade valt att vara hemmamamma så hade du troligtvis inte fått 7 barn med en oengagerad pappa. Du valde ett pucko till pappa eftersom att en pappas engagemang i barnen var helt ointressant när du valde att skapa barn.

    Då hade du antingen valt en annan mer jämlik partner eller skaffat färre barn om du inte velat vara hemmafru. Du hade iallafall haft en inkomst, ett sparande och en position på arbetsmarknaden. När ditt barn blev sjukt så hade du haft ett sparande och en man som var van vid att vabba. Då hade ni gjort som andra familjer och delat på ansvaret av det sjuka barnet. Då hade du fortfarande har en deltidsinkomst och dina barn hade haft en god relation med barnen. En jämställd make hade troligtvis inte heller gått bakom ryggen på dig. Jämställda par håller ihop oftare.

    Många, många ofrivilliga arbetslösa och sjukskrivna kvinnor kallar sig hemmafruar. Arbetsgivaren skiter i vad du kallat dig. Du har ingen arbetslivserfarenhet alls efter 10 år hemma.
    Herregud vilket jävla påhopp! Det inlägg du skrev riktat till lövet2 innan var ännu värre, men det blev tydligen raderat som tur var.

    Betyder inte att du inte har lite rätt i sak, men ta och ge dej med elakheterna människa!
  • Anonym (Linn)
    lövet2 skrev 2019-03-22 13:39:53 följande:
    De första två styckena kommenterar jag inte ens, då de visar på en sådan okunnighet att det känns meningslöst att ens diskutera saken.

    Det tredje stycket däremot, handlar om något många inte är medvetna om. Det finns en liten lucka där i reglementet.

    Tänk dig en 15-åring som har cancer. Hon har genomgått behandling och är nu hemma för att bygga upp krafter och immunförsvar. Hon har en klar diagnos och fina läkarintyg. En förälder är hemma och tar hand om henne, och den föräldern får troligen förlängd VAB.

    Tänk dig i stället en 15-åring som är jättesjuk. Du tar henne till doktorn, som skakar på huvudet och säger "Vet inte!". En läkare tror det rör sig om psykisk ohälsa, en läkare tror flickan är tonårslat och skoltrött. Nästa läkare misstänker att det är föräldrarna det är fel på och nästa läkare säger att flickan uppenbarligen är väldigt sjuk, men har ingen aning om vad som är fel. Flickan blir allt sjukare och klarar sig inte själv, men hon har ingen diagnos och föräldrarna får ingen VAB. Det tar 3 år innan en läkare ställer diagnos och flickan får behandling. Under de 3 åren får flickan inget studiebidrag (hon kan ju inte gå i skolan) och föräldrarna får ingen VAB. Familjen faller mellan stolarna. Enda trösten är att flickan inte hinner dö innan hon får diagnos och behandling.
    Jag lider verkligen med dej. Skit i psykopaten (Gå vidare) som säger att "lite död är något att räkna med" eller något liknande. Få har varit med om att begrava ett barn!
    Jag är inte ens mamma så jag kan nog inte ens till fullo förstå den otroliga sorg det innebär även om jag haft många närstående som dött, bla min sambo för snart tio år sedan, har inte haft något seriöst förhållande sedan dess trots att jag bara var 26 då. Men det går förmodligen inte att ens jämföra med ett barn! Så otroligt sorgligt och så hemskt att det tog sån tid innan hon kunde få behandling. Du har gjort vad varje fin förälder skulle ha gjort för sitt barn genom att sätta henne först<3 

    Kramar till dej!
Svar på tråden Hemmafruns ansvar att serva sin man