• Anonym (Despe­rat)
    Äldre 23 Feb 05:56
    1825 visningar
    4 svar
    4
    1825

    När hade ni sex o förhållande till ÄL när du blev gravid?

    Hej!

    Föra månaden blev jag gravid, slutade med missfall i vecka 5. Då hade vi legat dagen innan positivt ÄL-test och samma dag och dagen efter (då jag kände av ägglossningssmärtor, är väll då ägget släpper?)

    Den här månaden fick jag ökning i torsdagkväll och vi låg då, sen igår på morgonen fick jag positivt test. Fick inte till det då och idag vaknar jag med världens ägglossningsmärtor men kommer inte kunna få till det förrän i eftermiddag/kväll. Är de kört då?

    När hade ni sex i förhållande till ägglossning när ni blev gravida?

    Med vänlig hälsning, desperat

  • Svar på tråden När hade ni sex o förhållande till ÄL när du blev gravid?
  • Anonym (K)
    Äldre 23 Feb 07:10
    #1

    Jag har varit gravid 5 gånger. En av gångerna hade vi ett oskyddat samlag 4 dagar innan äl och sen inget mer och det tog sig. Spermierna kan leva i 5 dagar, ibland upp till 7 dagar, i kvinnan så om ni har haft oskyddat sex inom den tiden innan äl har ni prickat äl och det finns en chans att du blir gravid. Om du har äl idag och ni hade sex för två dagar sedan behöver du inte oroa dig för att ni har missat äl. Dessutom lever ägget i ca ett dygn efter det har släppt så om du har äl idag och ni har sex ikväll har ni verkligen inte missat äl! Sen betyder ju inte det att du blir gravid för det. Chansen är ca 20-25% att bli gravid om man prickar äl.

  • Äldre 23 Feb 07:12
    #2

    Dagen innan ÄL, dagen efter och dagen efter det. Och dagen efter det med för att va på den säkra sidan :D Men alltså inte på själva ÄL dagen. Gick bra ändå, vecka 25 nu :)

    Lycka till!

  • Anonym (E)
    Äldre 23 Feb 12:08
    #3

    Vi försökte bli gravida i många månader. Hade sex varje dag, varannan dag, bara på ÄL etc. Vi provade allt!

    Sen tog vi paus. Sket i att fokusera på att bli gravida ett tag och hade bara sex när vi kände för det. Vi hade sex EN gång den månaden jag blev gravid, och det var två dagar innan ÄL.

  • Anonym (Elin7­9)
    Äldre 24 Feb 20:06
    #4

    När jag blev gravid med andra barnet började jag testa med äl-test dag 11. Vi hade sex dag 12 och dag 14. Dag 14 hade jag börjat se en stegring men allra starkast var strecket dag 15.

    Så jag blev väl gravid av att ha samlag 3 resp 1 dag före utslag på ägglossningstestet, sen släpper väl ägget inom 24h från det att testet ger max utslag.

Svar på tråden När hade ni sex o förhållande till ÄL när du blev gravid?