Forum Vikt - Kropp & själ
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Häng med på min viktresa, nu kör vi på allvar!

    Tis 26 feb 2019 20:50 Läst 0 gånger Totalt 124 svar
    Tis 26 feb 2019 20:50

    HELLO everyone!

    Jag är 29 år, har tre barn och jobbar heltid.

    Nu börjar sommaren närma sig och man blir ju less när

    man inte får på sig sina efterlängtade sommarkläder!

    Nu har jag bestämt mig för att gå ner ca 20 kg.

    Startdatum: Måndag 25/2

    Startvikt: 82 kg till mina 172 cm

    Mitt schema ser ut såhär:

    Frukost: En shake

    Lunch: 200 g broccoli

    Mellanmål: En shake

    Middag: Ett proteinbröd med ett kokt ägg

    Kväll: En shake

    Träning: ca 1 - 1h 30 min powerwalk varje dag!

    Totalt: ca 750 kcal då jag tillsätter 1 dl mjölk till shaken, resten vatten.

    Ni är jättevälkomna att hoppa på denna tråd!

    Glöm INTE att uppdatera vägning varje vecka, mina blir på måndagar!

    Letssssss GOOO!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-03-04 12:08
    H

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-03-04 12:11
    Jag glömde tillägga att jag egentligen började mån 18/2. Fast då va d ej broccolidieten
    Utan den veckan va d att utesluta socker och bröd. Självklart träna jag med.
    Så min egentliga Startvikt var: 84 kg.

  • Ons 6 mar 2019 19:35 #31
    Novis skrev 2019-03-06 16:00:07 följande:
    Okej, men jättebra jobbat iaf! Vad väger du idag? Får man fråga om du e kvinna eller man? Spelar egentligen ingen roll men kul å veta ändå hehe.
    Man, 183kg i måndags
    Men ja, hur hamnade du på den vikten då?
    Missbruk av läsk, sötsaker, mat och till viss del alkohol i kombination med ett stillasittande liv. 
    Hur är ditt upplägg då? Hur ser ditt matintag ut? Har du några delmål?
    Mitt upplägg är som följer:
    Inget socker, hemlagad bra mat, stora kalorifattiga portioner, vegetariskt till vardags för att fortsatt kunna "unna" mig något gott til helgen (kött är bättre belöning än snacks)
    Detta är en förändring som är tänkt att vara en permanent omställning, inte en bantningskur. Detta är en förändring jag verkligen tror jag kan leva med.

    Motionsbiten har jag precis börjat med och har inte lika utkristalliserad. Har precis bokat upp mig med en PT på ett likalt gym ett halvår framåt, sen får vi se.

    Delmål? det vet jag inte riktigt. Som sifferkille faller det väl sig naturligt att notera jämna delar (typ 1/10, 1/5, 1/4, 1/3 och 1/2) av startvikten men det är ju mer för att motivera mig själv.

    Slutmålet som i sig är viktigare än själva siffran på vågen är fysiskt och framförallt psykiskt välmående. Att våga ha förtroende för mig själv.

    Att tro är att inte veta
  • Ons 6 mar 2019 20:53 #32
    Grande Rock skrev 2019-03-06 19:35:48 följande:

    Man, 183kg i måndagsMissbruk av läsk, sötsaker, mat och till viss del alkohol i kombination med ett stillasittande liv. Mitt upplägg är som följer:

    Inget socker, hemlagad bra mat, stora kalorifattiga portioner, vegetariskt till vardags för att fortsatt kunna "unna" mig något gott til helgen (kött är bättre belöning än snacks)

    Detta är en förändring som är tänkt att vara en permanent omställning, inte en bantningskur. Detta är en förändring jag verkligen tror jag kan leva med.

    Motionsbiten har jag precis börjat med och har inte lika utkristalliserad. Har precis bokat upp mig med en PT på ett likalt gym ett halvår framåt, sen får vi se.

    Delmål? det vet jag inte riktigt. Som sifferkille faller det väl sig naturligt att notera jämna delar (typ 1/10, 1/5, 1/4, 1/3 och 1/2) av startvikten men det är ju mer för att motivera mig själv.

    Slutmålet som i sig är viktigare än själva siffran på vågen är fysiskt och framförallt psykiskt välmående. Att våga ha förtroende för mig själv.


    Ne men d förstår jag....jättebra upplägg och bra att du äter och att du har uteslutit sockret som är den största boven!

    Ja VET att jag överdriver med min kost just nu och att jag äter för lite, som sagt detta var bara för å få en kickstart och mer en utmaning. Utmana mig själv helt enkelt. Nästa vecka blir det mat förhoppningsvis, men socker och bröd håller jag mig borta ifrån , vilket ja gjort i snart tre veckors tid.

    WOW måste jag iaf säga. Du har gått ner 23 kg, d e hur bra som helst! Grymt jobbat:)
  • Mån 11 mar 2019 16:07 #33

    Helluuus!

    Uppdatering för v.4

    Jag STÅR STILL!!!

    Ushh ee jättebesviken. MEN ja ska inte ge upp hoppet, vilket man känner att man vill göra ibland.

    Denna vecka kör ja som vecka 1, alltså inget socker, inget bröd...( gjort d även de andra veckor men ändrat lite på matschemat)

    Den tröga viktnedgången beror även på att ja har tränat dåligt. Men maten har ja skött. Kanske kan bero att ja gick ner fort i början å srn stannar d upp ibland. Aja...d e bara å fortsätta å köra. Idag blir d gym iaf!

  • Ons 13 mar 2019 17:26 #34

    Följer!


    Började med periodisk fasta igår (dvs 16:8 dieten, man äter under 8-timmars period av dygnet och fastar sedan 16 timmar).


    Kört periodisk fasta innan, för ca 3 år sedan. Och gick då ner 35kg på ca 1 år. Jag gymmade inte då heller utan tog en 30-mins powerwalk några dagar i veckan. Kalorier räknade jag då oxå, men nu är alla kalorier "fast" i mitt huvud så behöver inte liksom väga maten nu, utan har ett "hum" om vad allt innehåller.
    Annars så gjorde jag inte så mycket :D men jobbar inom hemtjänsten så får ganska lätt 10.000 steg om dagen beroende på om jag har bil eller ej.


    Gick ju tyvärr upp från 58-82kg nu under 2 år pga depression (anti depressiva samt tröstätning) men nu när jag äntligen börjar må bättre så har jag lite motivation till att ta tag i vikten igen.


    Denna ggn ska jag dock gymma några ggr i veckan med, så kommer nog inte gå ner lika mycket (bygger muskler med styrketräning) men då är det viktigt med måttband! Ska mäta runt midjan imorgon bitti, det har jag glömt att göra nu!


    Jag skriver gärna mina resultat varje vecka o hjälper/peppar er andra!

  • Ons 13 mar 2019 19:56 #35 +1

    Kämpa på. Viktminskningen går inte linjärt nedåt utan i perioder. Ibland minskar man mer och ibland når man en platå. Bara att fortsätta men upplever man en långvarig platå så har kanske kroppen vant sig vid förutsättningarna och då bör deasa ändras på något sätt.

  • Tor 14 mar 2019 09:14 #36
    El4nd3r skrev 2019-03-13 17:26:25 följande:

    Följer!

    Började med periodisk fasta igår (dvs 16:8 dieten, man äter under 8-timmars period av dygnet och fastar sedan 16 timmar).

    Kört periodisk fasta innan, för ca 3 år sedan. Och gick då ner 35kg på ca 1 år. Jag gymmade inte då heller utan tog en 30-mins powerwalk några dagar i veckan. Kalorier räknade jag då oxå, men nu är alla kalorier "fast" i mitt huvud så behöver inte liksom väga maten nu, utan har ett "hum" om vad allt innehåller.

    Annars så gjorde jag inte så mycket :D men jobbar inom hemtjänsten så får ganska lätt 10.000 steg om dagen beroende på om jag har bil eller ej.

    Gick ju tyvärr upp från 58-82kg nu under 2 år pga depression (anti depressiva samt tröstätning) men nu när jag äntligen börjar må bättre så har jag lite motivation till att ta tag i vikten igen.

    Denna ggn ska jag dock gymma några ggr i veckan med, så kommer nog inte gå ner lika mycket (bygger muskler med styrketräning) men då är det viktigt med måttband! Ska mäta runt midjan imorgon bitti, det har jag glömt att göra nu!

    Jag skriver gärna mina resultat varje vecka o hjälper/peppar er andra!


    Har aldrig hört om 16:8 dieten...d ca ngt nytt....grymt att du gick ner så mkt. Men tråkigt att du gått upp allt igen. Förstår dig precis då ja själv pendlar varje år mellan 10-15 kg upp å ner, så jävla jobbigt att man aldrig kan hålla vikten.

    Ja men absolut ....uppdatera gärna start vikt,startdatum och hur d gårför dig varje v. För mig e vägningarna på måndagar:)
  • Tor 14 mar 2019 09:15 #37
    Deacon skrev 2019-03-13 19:56:20 följande:

    Kämpa på. Viktminskningen går inte linjärt nedåt utan i perioder. Ibland minskar man mer och ibland når man en platå. Bara att fortsätta men upplever man en långvarig platå så har kanske kroppen vant sig vid förutsättningarna och då bör deasa ändras på något sätt.


    Ne men precis, håller med. D e bara å kämpa vidare....sen kan man liksom inte gå ner bra siffror varje vecka d vet ja. Hehe
  • Tor 14 mar 2019 10:57 #38 +1
    Novis skrev 2019-03-14 09:14:10 följande:
    Har aldrig hört om 16:8 dieten...d ca ngt nytt....grymt att du gick ner så mkt. Men tråkigt att du gått upp allt igen. Förstår dig precis då ja själv pendlar varje år mellan 10-15 kg upp å ner, så jävla jobbigt att man aldrig kan hålla vikten.

    Ja men absolut ....uppdatera gärna start vikt,startdatum och hur d gårför dig varje v. För mig e vägningarna på måndagar:)

    Googla på periodisk fasta vetja! Enda som funkat för mig som faktiskt har jojo bantat många år av mitt liv.
    Jag gick inte upp pga att jag ändrade kost eller så, utan jag gick upp pga min depression (anti depressiva). Hade jag inte börjat med dom så hade jag nästan garanterat vägt 58 fortf, om inte ännu mindre! :) Siktar på att gå ner till 50kg. När jag vägde 58 så var jag inte helt nöjd, så 50-55 låter rimligt. Får se när jag blir nöjd =) Är ju bara 1.55cm lång!


    Jag uppdaterar på fredagar om hur det går, så kommer med resultat imorgon. :)

  • Fre 15 mar 2019 16:51 #39

    Startvikt: 82,6 den 11/3
    Nuvarande vikt: 81,8
    Viktminskning hittills: 0,8 kg.

    Mått runt midjan: 93cm
    Mått runt naveln/magen: 103cm


    Trevlig helg{#emotions_dlg.flower}

  • Fre 15 mar 2019 20:01 #40
    El4nd3r skrev 2019-03-15 16:51:26 följande:

    Startvikt: 82,6 den 11/3

    Nuvarande vikt: 81,8

    Viktminskning hittills: 0,8 kg.

    Mått runt midjan: 93cm

    Mått runt naveln/magen: 103cm

    Trevlig helg


    Bra start
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll