• Anonym (Ts)
    Äldre 28 Feb 06:12
    252 visningar
    3 svar
    3
    252

    Graviditetstest och akut p-piller

    Hej!

    Jag och min kille hade sex förra fredagen när kondomen sprack och han kom i mig. ÄL var ungefär på tisdagen samma vecka, jag tog akut p-piller inom 10 timmar. Min mens är beräknad till onsdag nästa vecka men jag har läst att den kan dröja.

    När ska jag ta graviditetstest? Det blir väl stressigt att hinna ta det inom 3 veckor och inte för tidigt så det är säkert? samtidigt om det är positivt måste jag hinna göra abort inom 8 veckor från senaste mensen så jag kan göra det enkelt på en vårdcentral.

    Kan jag göra ett prel. Graviditetstest redan nu?

  • Svar på tråden Graviditetstest och akut p-piller
  • Otit
    Äldre 28 Feb 06:16
    #1

    Menar du att ägglossningen var innan ni hade sex? I så fall är akut p-piller helt värdelöst då det skjuter upp ägglossningen. Om mensen uteblir kan du ta ett. Graviditetstest efter att du förväntas ha mens.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 28 Feb 06:25
    #2
    Otit skrev 2019-02-28 06:16:14 följande:

    Menar du att ägglossningen var innan ni hade sex? I så fall är akut p-piller helt värdelöst då det skjuter upp ägglossningen. Om mensen uteblir kan du ta ett. Graviditetstest efter att du förväntas ha mens.


    Men det där stämmer inte - akut p-piller kan även hjälpa till att försvåra att ägget blir befruktat och fastnar!
  • Anonym (L)
    Äldre 28 Feb 22:57
    #3

    Ot kanske men vad är det för sjukt märklig vårdcentral som utför aborter?! Alla graviditeter måste verifieras med ultraljud innan en abort påbörjas!

Svar på tråden Graviditetstest och akut p-piller