• Fdk
    Äldre 28 Feb 10:03
    3423 visningar
    16 svar
    16
    3423

    Gravid och migrän. Massage?

    Är gravid i v 10 (9+4) och har tidigare tagit saroten förebyggande mot migrän och spänningshuvudvärk. Kom överens med min läkare att jag skulle trappa ner till en tablett/dag (istället för 2) under tiden vi försöker bli gravida för att sluta helt vid positivt test.

    Jag gjorde detta och allt gick bra. Mådde illa från och med v 6 (och fortfarande) men v 8 började migränen göra sig påmind.

    Har tagit förebyggande från och till i 14 år, då min migrän kommer i skov (som varar något år sen blir det bättre och då slutar jag för att behöva börja igen efter kanske 2 år). Även tagit minipiller för att bli av med mensen (då migränen är mycket hormonstyrd). Men just nu säger min läkare att det inte finns NÅGONTING jag kan ta. Hon säger att jag ska vila och försöka få massage. Problemet med det är att jag läser överallt att massage ska man inte ge sig på innan v 13. Har skrivit en egenremiss till neurologen då min vanliga läkare inte gör något.

    Nu är jag sjukskriven pga illamående och migrän, och är ordinerad vila. Illamåendet är hanterbart nu, jag har tabletter, men migränen är olidlig. Ligger varje eftermiddag fram till kvällen, och paracetamol hjälper naturligtvis inte.

    Jag blir fullkomligt galen! Jag vill kunna ha ögonen öppna någon gång under dagen utan att det ska kännas som tusen knivar i mina ögon. Smärtan sitter i ögonen, bakom bihålorna liksom, och har varit i stort sett varje dag (främst eftermiddag/kväll) i 2 veckor nu.

    Har ni tankar? Massage? Vad kan mer lindra? Ska jag bara ligga hemma och vila? Ger det med sig några veckor in i graviditeten? Eller är det mest nu i början som alla mediciner är big nono? Jag blir tokig!

  • Svar på tråden Gravid och migrän. Massage?
  • Fdk
    Äldre 28 Feb 10:49
    #3
    Pimpinellan skrev 2019-02-28 10:32:59 följande:

    Man får ta Sumitriptan som gravid, men inte varje dag. Fick jag.


    Jag har det i vanliga fall, men läkaren säger nej. Och jag hade fått ta det varje dag om jag skulle vara smärtfri, vilket ju inte är rimligt.
  • Fdk
    Äldre 1 Mar 16:27
    #8
    joannaq skrev 2019-02-28 16:25:59 följande:

    Medicinen heter Sandomigrin


    Kan man få den utskriven i Sverige?
  • Fdk
    Äldre 2 Mar 13:38
    #10

    Peppar peppar så har det varit lugnare ett par dagar nu. Inte varit tvungen att ligga i ett mörkt rum för att överleva åtminstone. Låga krav på livet just nu (haha). Men jag ska ge det några dagar till, och väntar på svar från neurologen innan jag kontaktar min läkare igen. Hon säger som sagt vila och alvedon

    ... Så..

Svar på tråden Gravid och migrän. Massage?