• Äldre 1 Mar 21:30
    590 visningar
    14 svar
    14
    590

    Vill inte bli lika smal som innan graviditeten!!

    Min första graviditet (förlöst 18/3 2017) gick jag upp 17 kilo, från 45kg till 62. Två veckor efter förlossningen hade jag gått ner alla kilon igen pga amningen. Nu har det gått precis två veckor sen min senaste förlossning. Har inte vägt mig än, men innan graviditeten vägde jag 45kg och strax innan förlossningen vägde jag 65kg. Ammar fortfarande men endast delvis. Jag vill verkligen inte gå ner sådär mycket igen, jag mår så dåligt av att vara så smal. Min mage är ?perfekt? i min mening just nu (degig och mjuk, inte smal o benig) och jag undrar om någon vet om det finns en chans att den kan stanna så och inte bli mindre? Jag äter mycket, det har jag alltid gjort men har ändå alltid vart otroligt smal. Är 163 lång kan jag tillägga. Funderar på att börja göra smoothies som jag gjorde i tonåren för att gå upp i vikt, med grädde o olivolja i. Smakar äckligt men kanske är mer effektivt nu än vad det var då. Kan ju inte träna eller nåt än. Tips?

  • Svar på tråden Vill inte bli lika smal som innan graviditeten!!
  • Anonym (?)
    Äldre 2 Mar 08:53
    #1

    Hur gammal är du?

  • Anonym (Mamma­*7)
    Äldre 2 Mar 10:42
    #2

    Skulle be Vc ta prover för att utesluta bakomliggande sjukdom ex gluten o sköldkörteln om de inte gjort det än.

    Kanske även be en dietist om råd, kanske finns det någon näringsdryck som hon kan skriva ut.

  • Äldre 2 Mar 11:47
    #3

    Tycker du inte har så mycket att vara beskymrad om.

    Gick från 60 kg till 90 kg, vi förlorade våran dotter precis innan förlossningen så kunde inte amma alls.

    Var glad för det du har :(


    Ängeldotter 6/9-18
  • Äldre 2 Mar 13:13
    #4
    Mawie skrev 2019-03-02 11:47:03 följande:

    Tycker du inte har så mycket att vara beskymrad om.

    Gick från 60 kg till 90 kg, vi förlorade våran dotter precis innan förlossningen så kunde inte amma alls.

    Var glad för det du har :(


    Oj, jag beklagar verkligen <3 all styrka till dig
  • Äldre 2 Mar 13:14
    #5
    Anonym (?) skrev 2019-03-02 08:53:41 följande:

    Hur gammal är du?


    Jag är 24 år
  • Äldre 2 Mar 13:15
    #6
    Anonym (Mamma*7) skrev 2019-03-02 10:42:26 följande:

    Skulle be Vc ta prover för att utesluta bakomliggande sjukdom ex gluten o sköldkörteln om de inte gjort det än.

    Kanske även be en dietist om råd, kanske finns det någon näringsdryck som hon kan skriva ut.


    Jaså, tror du? Har aldrig hört talas om näringsdryck men det låter verkligen intressant. Ska googla lite på det
  • Äldre 2 Mar 15:32
    #7

    Håller helt med: dietist + näringsdryck. Och träna sen styrketräning

  • Anonym (Mamma­*7)
    Äldre 2 Mar 20:19
    #8
    MaxMamma17 skrev 2019-03-02 13:15:23 följande:

    Jaså, tror du? Har aldrig hört talas om näringsdryck men det låter verkligen intressant. Ska googla lite på det


    De finns även att köpa på apotek, men får du de utskrivna på recept av tex dietist på vc så betalar du bara en bråkdel.

    Men som sagt uteslut andra orsaker först.

    En vän hade samma som du, var tvungen att sluta amma för att inte försvinna.

    Visade sig att hon hade varit glutenintolerant under en längre tid.

    Och med olämplig kost var hennes tarm totalinflammerad, tog inte upp någon näring alls till slut.

    Hon är själv ssk och förstod inte hur hon inte kunnat förstå detta tidigare, men hon hade inga andra symptom förutom avmagring.

    Blev tillslut bra med glutenfri kost.
  • Äldre 3 Mar 21:00
    #9

    Kan tipsa om kaloriberikade smothies.

    2dl vispgrädde

    1dl grekisk vaniljyoggi 2%

    Ev lite honung att söta med

    +valfri frukt eller bär. Eller varför inte ta lite av basen och blanda med lite proviva blåbär.

    Drick ett glas hemmagjord smoothie morgon och kväll. Hoppas det går bra för dig :)

  • Äldre 4 Mar 12:25
    #10
    frökenBea skrev 2019-03-03 21:00:59 följande:

    Kan tipsa om kaloriberikade smothies.

    2dl vispgrädde

    1dl grekisk vaniljyoggi 2%

    Ev lite honung att söta med

    +valfri frukt eller bär. Eller varför inte ta lite av basen och blanda med lite proviva blåbär.

    Drick ett glas hemmagjord smoothie morgon och kväll. Hoppas det går bra för dig :)


    Åh, tack så mycket! Denna ska jag definitivt testa :)
  • Anonym (Hola)
    Äldre 5 Mar 19:37
    #11

    Vet inte om det kanske är kontroversiellt att föreslå att hålla koll på kolonier genom räkning så du inte ligger på underskott för länge? Typ skaffa en app och fyll i ibland vad du äter en vanlig dag och räkna in det som förbränns av amningen. Sedan köra någon extra kaloriboozt (á la din tonårssmoothie) som gör att du inte hamnar på underskott.

  • Anonym (Hola)
    Äldre 5 Mar 19:37
    #12

    Vet inte om det kanske är kontroversiellt att föreslå att hålla koll på kalorier* genom räkning så du inte ligger på underskott för länge? Typ skaffa en app och fyll i ibland vad du äter en vanlig dag och räkna in det som förbränns av amningen. Sedan köra någon extra kaloriboozt (á la din tonårssmoothie) som gör att du inte hamnar på underskott.

  • Anonym (Evy)
    Äldre 5 Mar 19:40
    #13

    Du kommer ju inte gå upp i vikt av mer fett, fett  bränner fett. Du behöver mer protein :)

  • Anonym (Hola)
    Äldre 5 Mar 20:03
    #14

    Jag har använd en app som heter Lifesum. Där kan man ställa in ?gå upp i vikt? eller ?behålla vikten? och sedan lägga till vad man äter varje dag, så ser man om man äter på underskott eller överskott.

Svar på tråden Vill inte bli lika smal som innan graviditeten!!