• Äldre 1 Mar 22:59
    5687 visningar
    6 svar
    6
    5687

    Min dotter (snart 14 år) har inga vänner

    Hej, min dotter är 13 år och ska fylla 14 i år. Hon har haft så svårt med vänner ända sen bästa kompisen satte punkt och sa rent ut att hon inte ville vara kompis alls längre!

    Nu i 7:an ignorerar alla tjejerna i klassen henne, hon är så utanför och ledsen... min dotter har kontakt med kuratorn på skolan och denne kommer även ha samtal med alla i klassen. Jag hoppas på bättring, vi får se hur det går i skolan. Men jag vill gärna hjälpa henne hitta vänner utanför klassen också.

    Min dotter är så snäll, lojal och rolig, men har nu blivit lite mer tyst och inåtvänd för hon är mer osäker på sig själv av att bli utfryst. När hon slappnar av är hon dock inte alls blyg!

    Hon har två fritidsintressen som hon trivs med och har lite kontakt med en tjej där, men i övrigt... inte en enda vän, jag är så ledsen för henne. Har letat med ljus och lycka i min bekantskapskrets efter vänner, men hon har inga kusiner etc och mina vänner och grannarnas barn är mkt yngre...

    Så om någon i tråden letar efter vänner till sin dotter i 13-14 årsåldern i Uppsala med omnejd så hör av, kanske vi kan sammanstråla på något sätt?

  • Svar på tråden Min dotter (snart 14 år) har inga vänner
  • Äldre 4 Mar 20:50
    #3

    Så tråkigt att höra!! Min dotter vågade berätta för mig och det blev jag jätteglad över! Mitt råd för att det ska bli bättre är att försöka prata med dina föräldrar att du inte har det bra i klassen, så kan ni prata med dina lärare och kanske kuratorn på skolan. Man ska inte bli ignorerad och utstött, det är fel av de andra i klassen att göra så!!! Vår plan är att kuratorn kommer prata enskilt med varje tjej i klassen. Ibland finns det några som egentligen inte vill vara taskiga men inte vågar göra något pga de andra och grupptryck. Då kan kuratorn få GA upp det och hjälpa till. Lärarna och kuratorn har också koll på om någon annan i skolan är i samma situation och sammanföra elever som är ensamma så man kan lära känna varandra. Min dotter ska t.ex gå med i en bokklubb på skolan för att lära känna andra tjejer som är lik henne (lite mer tysta, gillar fantasyböcker etc). Det var ett tips från kuratorn och det blir roligt.

    Har du provat att fråga om någon annan tjej som verkar rolig på dina aktiviteter vill hitta på något, t.ex gå på bio eller så? Eller bara om ni ska adda på snapchat så kan ni snacka lite och sen kanske hitta på något. Om dina föräldrar får reda på hur du känner dig så kanske de också kan hjälpa till, t.ex om de har kompisar eller bekanta i samma ålder? Men även om du får kompisar utanför klassen så är det viktigt att du mår bra i skolan, man är där så stor del av sin dag så där ska man inte vara ledsen!

  • Äldre 5 Mar 19:35
    #5

    Ja, många hittar nya kompisar efter högstadiet och både i en ny klass och utanför klassen, så dina föräldrar har nog rätt. Och en bildkurs låter jättebra, dels lär man sig roliga saker och dels träffar man nya personer! Bra tänkt, jag håller tummarna för dig!

Svar på tråden Min dotter (snart 14 år) har inga vänner