• Äldre 2 Mar 18:16
    887 visningar
    4 svar
    4
    887

    Har du nyss gjort en gastric sleeve/bypass?

    Jag har blivit godkänd av Sahlgrenska att få genomgå en viktoperation. Jag har skrivit upp mig på att opereras varsomhelst. De sa att de trodde det skulle ta tre månader innan jag fick träffa en kirurg. En månad har nu gått och jag försöker hitta information om vad som händer sen, men hittar inget. Hur lång tid efter att man träffat kirurg sker operation? Vad händer vid mötet med kirurgen? Vore tacksam för information av er som gjort detta nyss!

  • Svar på tråden Har du nyss gjort en gastric sleeve/bypass?
  • Äldre 3 Mar 22:40
    #1

    Ingen som kan berätta lite?

  • Anonym (Sleev­e)
    Äldre 4 Mar 03:19
    #2

    Jag kan försöka minnas, men detaljerna skiljer lite mellan olika landsting. I mitt fall skedde godkännandet i samband med kirurgmötet, det var nämligen han som godkände mig på plats. Men först fick jag redogöra för min historik, vad jag själv gjort för att åtgärda min övervikt och så vidare.

    Jag hade läst på rejält och ställde frågor. Jag var hela tiden inställd på sleeve istället för gbp (jag redogjorde skälen för honom). Förmodligen framgick det att jag var seriös och målmedveten och jag tror det var till min fördel att jag var ordentligt förberedd inför samtalet.

    Jag minns inte exakt tid mellan samtal och op, men max ett par månader skulle jag tro. Jag fick några datum att välja mellan, sedan förväntades jag tappa ett visst antal kilon under tre veckors s.k. flyt, då man förbereder sig genom att endast äta lågkaloridiet (detta för att dels visa att man är redo för omställningen, men även för att det initiala viktraset gör att fettdepåerna kring viktiga inre organ reduceras, vilket är gynnsamt vid operationen).

    Jag minns det som en spännande tid full av förväntan. Jag var så taggad. Det finns utmärkta samtalsgrupper på facebook om du är med där. Det finns även en sida som heter Viktop.se (men jag har fått känslan av att den inte är så aktiv?).

    Undrar du något mer? Det var som sagt ett tag sen så en del grejer har ju fallit bort ur minnet. Men kan jag svara så gör jag gärna det.

  • Äldre 4 Mar 05:48
    #3

    Tack snälla för svaret! Det var precis allt jag ville veta. Bara så man har ett hum om vad som händer och inom vilket tidsintervall.

  • Anonym (Sleev­e)
    Äldre 4 Mar 07:33
    #4

    Så lite så :) Men som sagt det verkar diffa mellan olika ställen. Bara hojta till om det är nåt mer du undrar! Jag kan även rekommendera boken "Ett liv med sleeve", den är som en manual med tips, i synnerhet den första tiden.

Svar på tråden Har du nyss gjort en gastric sleeve/bypass?