• Anonym (TS)
    Äldre 3 Mar 20:46
    5735 visningar
    81 svar
    81
    5735

    Vad tjänar du och hur mycket sparar du per månad?

    Ja, som frågan lyder. Hur mycket tjänar du och hur mycket lyckas du spara undan per månad?

  • Svar på tråden Vad tjänar du och hur mycket sparar du per månad?
  • Anonym (Jess)
    Äldre 5 Mar 21:44
    #71

    Får ut 40000 och min sambo 18000. Vi amorterar 7000 och sparar 1000 till barnet - resten går tyvärr åt...

  • Äldre 6 Mar 08:40
    #72
    Anonym (Man) skrev 2019-03-05 20:35:52 följande:

    Nu tror jag visserligen inte ens hälften av er sparar så mycket som ni tror att ni gör. Men ni som gör, så blir jag förvånad. Är det inte trist att spara bort sina bästa år?

    Själv har vi 95 brutto kanske 58 netto.

    3 000 amortering

    Långsiktigt sparande 4000

    Resten blåser vi iväg på resor och det som faller in.

    Sen bor vi bra, reser med barnen, Mauritius, fjällen Grekland eller vad vi vill. Lever livet liksom.

    Får väl bo i en lägenhet och ha det lite knapert på äldre dar eller jobba ett år extra.

    Men det är ju nu jag har råd och vill leva livet. Alla är friska och vi har kul. Vad ska jag med 3 miljoner till när jag är 75. Ni kommer ångra er tror jag


    Exakt! #word!
  • Äldre 6 Mar 08:45
    #73

    Tillsammans ca 50 efter skatt varierar lite för mig med ob m.m. Bor i villa 2vuxna och 2 barn. spar mellan 25-30 tusen fördelar på konto till renovering och nöjes/resekonto. Och sen spar vi även 1000kr var till barnen.

  • Äldre 6 Mar 17:43
    #74
    Anonym (Man) skrev 2019-03-05 20:35:52 följande:

    Nu tror jag visserligen inte ens hälften av er sparar så mycket som ni tror att ni gör. Men ni som gör, så blir jag förvånad. Är det inte trist att spara bort sina bästa år?

    Själv har vi 95 brutto kanske 58 netto.

    3 000 amortering

    Långsiktigt sparande 4000

    Resten blåser vi iväg på resor och det som faller in.

    Sen bor vi bra, reser med barnen, Mauritius, fjällen Grekland eller vad vi vill. Lever livet liksom.

    Får väl bo i en lägenhet och ha det lite knapert på äldre dar eller jobba ett år extra.

    Men det är ju nu jag har råd och vill leva livet. Alla är friska och vi har kul. Vad ska jag med 3 miljoner till när jag är 75. Ni kommer ångra er tror jag


    De flesta kanske inte kan betala resan till Mauritius, fjällen eller Grekland utan att spara ihop till det. Att man sparar betyder inte att allt man sparar ska sitta kvar på kontot när man dör, utan det kanske är just till den där resan nästa år etc.
  • Anonym (Liten­)
    Äldre 6 Mar 18:50
    #75
    Anonym (Man) skrev 2019-03-05 20:35:52 följande:

    Nu tror jag visserligen inte ens hälften av er sparar så mycket som ni tror att ni gör. Men ni som gör, så blir jag förvånad. Är det inte trist att spara bort sina bästa år?

    Själv har vi 95 brutto kanske 58 netto.

    3 000 amortering

    Långsiktigt sparande 4000

    Resten blåser vi iväg på resor och det som faller in.

    Sen bor vi bra, reser med barnen, Mauritius, fjällen Grekland eller vad vi vill. Lever livet liksom.

    Får väl bo i en lägenhet och ha det lite knapert på äldre dar eller jobba ett år extra.

    Men det är ju nu jag har råd och vill leva livet. Alla är friska och vi har kul. Vad ska jag med 3 miljoner till när jag är 75. Ni kommer ångra er tror jag


    Vi har 63000 in netto med barnbidrag och inte räcker dessa pengar till resa till mauritius och de vanliga utgifterna. Bara vår resa till new tork kommer gå på 70 000kr i påsk. Vilket billigt resebolag åker ni med????
  • Anonym (Man)
    Äldre 7 Mar 07:45
    #76
    tystlängtan skrev 2019-03-06 17:43:22 följande:

    De flesta kanske inte kan betala resan till Mauritius, fjällen eller Grekland utan att spara ihop till det. Att man sparar betyder inte att allt man sparar ska sitta kvar på kontot när man dör, utan det kanske är just till den där resan nästa år etc.


    Det är ju skillnad på att lägga undan till en resa och spara? Då borde tråden heta ?hur mycket tjänar du och hur mycket förbrukar du?. Den månaden jag betslar en resa går jag ju back men sparar fortfarande 4 000.

    I min värld är sparande långsiktigt. Kontantinsats pension etv. Finns det 3000 kvar på kontot den 24 och man betslar en resa den 27:e ser jag knappast dem som sparande.
  • Anonym (Man)
    Äldre 7 Mar 07:49
    #77
    Anonym (Liten) skrev 2019-03-06 18:50:46 följande:

    Vi har 63000 in netto med barnbidrag och inte räcker dessa pengar till resa till mauritius och de vanliga utgifterna. Bara vår resa till new tork kommer gå på 70 000kr i påsk. Vilket billigt resebolag åker ni med????


    Som jag förklarade tidigare. Sparande är för mig långsiktigt så som amortering, pension barnens fondkonton reparationskonto eller typ en kontantinsats. Lägga undan några månader för ökad konsumtion inte sparande.
  • Anonym (Liten­)
    Äldre 7 Mar 08:11
    #78
    Anonym (Man) skrev 2019-03-07 07:49:58 följande:

    Som jag förklarade tidigare. Sparande är för mig långsiktigt så som amortering, pension barnens fondkonton reparationskonto eller typ en kontantinsats. Lägga undan några månader för ökad konsumtion inte sparande.


    Självklart är det ett sparande. Du avstår att göra av med pengar nu och SPAR dem för att göra av mef dem sedan. Ett kortsiktigt sparande dock.
  • Anonym (Karin­)
    Äldre 7 Mar 13:00
    #79
    Anonym (Man) skrev 2019-03-07 07:45:45 följande:
    Det är ju skillnad på att lägga undan till en resa och spara? Då borde tråden heta ?hur mycket tjänar du och hur mycket förbrukar du?. Den månaden jag betslar en resa går jag ju back men sparar fortfarande 4 000.

    I min värld är sparande långsiktigt. Kontantinsats pension etv. Finns det 3000 kvar på kontot den 24 och man betslar en resa den 27:e ser jag knappast dem som sparande.
    Fast det finns kortsiktigt sparande också.

    För mig är sparande, både kort- och långsiktigt, pengar man flyttar över från sitt lönekonto till ett annat konto, för att användas senare.


  • Anonym (Man)
    Äldre 9 Mar 08:18
    #80
    Anonym (Karin) skrev 2019-03-07 13:00:24 följande:

    Fast det finns kortsiktigt sparande också.

    För mig är sparande, både kort- och långsiktigt, pengar man flyttar över från sitt lönekonto till ett annat konto, för att användas senare.


    Nä. Det tycker jag inte. Man kan ju inte välja ut sin bästa månad och hävda att det är ett sparande. Man behöver se det över en längre period för att ge ett rättvist svar på vad man sparar.

    Men på ditt sätt så sparar jag 35 000 i månaden. Jag förbrukade nämligen 35 mindre än utgifterna i Februari. Hade även några extra inkomster.

    På mitt sätt att tänka sparade jag väl 4-5 000. Övriga 30 kommer gå till annat under året
  • Anonym (Liten­)
    Äldre 9 Mar 09:26
    #81
    Anonym (Man) skrev 2019-03-09 08:18:48 följande:
    Nä. Det tycker jag inte. Man kan ju inte välja ut sin bästa månad och hävda att det är ett sparande. Man behöver se det över en längre period för att ge ett rättvist svar på vad man sparar.

    Men på ditt sätt så sparar jag 35 000 i månaden. Jag förbrukade nämligen 35 mindre än utgifterna i Februari. Hade även några extra inkomster.

    På mitt sätt att tänka sparade jag väl 4-5 000. Övriga 30 kommer gå till annat under året
    Men visst är det så. En dålig månad kan vi stoppa undan 7000kr och en bra 30 000kr. Klart det varierar. Pengarna fördelas mellan olika sparformer. Ett av våra sparformer är semester. Vi gör ca 2 resor om året och då finns det pengar på det kontot när det behövs.
Svar på tråden Vad tjänar du och hur mycket sparar du per månad?