• Äldre 4 Mar 23:14
    8284 visningar
    25 svar
    25
    8284

    8-månaders bebis utreds för autism

    Hej.

    Min dotter på 8 månader utreds för autism. Det var på en BVC kontroll som de tyckte att hon uppvisade flera symptom och vi har fått tid hos en läkare för vidare utredning. Symptomen hon visade var att snurra på sina händer och även sen motorik. Hon kryper inte eller ålar sig fram inte heller ställer sig upp mot möbler etc. hon sitter stadigt men annars står det stilla. Jag upplever att hon är och har varit en ganska lugn och nöjd bebis från början. Hon trivs med att vara själv och leka med sina leksaker men hon har inget emot närhet heller. En sak som också oroar mig är att hon trycker ihop sina händer och trycker dom mot ansiktet (detta gör hon ganska ofta exempelvis när vi ska lyfta upp henne i famnen) hon ler jollrar säger mamma, dada, baba, brum brum och nana. Tycker om när man leker med henne skrattar och ler och har bra ögonkontakt. Vänder sig om när man ropar på henne. Jag är ju såklart väldigt orolig då allt detta kom som en chock och jag hade inte ens tänkt tanken på att hon skulle ha autism. Jag skulle uppskatta om ni kunde dela med er av era erfarenheter av barn med autism och om ni kunde se några tecken när barnet va så litet?

  • Svar på tråden 8-månaders bebis utreds för autism
  • Äldre 5 Mar 09:44
    #4
    Anonym (Lisa) skrev 2019-03-05 08:36:25 följande:

    Men va? Min son är snart 8 månader och kryper inte, ålar inte, ställer sig inte upp mot möbler osv. Han är ganska lik din dotter i utvecklingen och varken jag eller bvc har någon som helst misstanke om autism.

    Är det något mer som gör att de misstänker autism för annars tycker jag att din dotter låter som en helt normal 8-månaders bebis.


    Det är ju just hennes handrörelser att hon snurrar på händerna (oftast när hon är uppspelt eller glad sen är det även upprepande beteendet att hon kranarna händerna och trycker dom mot ansiktet, nästan som att hon gnor ögonen svårt att förklara. Sen pekar hon heller inte eller så ännu men det vet jag inte om alla bebisar gör? Jag håller med om att det är tidigt att peka ut symptom på en sån liten. Tycker det är konstigt att sköterskan kunde utrycka sig så starkt om misstanke på autism. Jag menar alla bebisar är olika vissa mer lugna andra inte.
  • Äldre 5 Mar 15:44
    #15
    Anonym (Oroar i onödan) skrev 2019-03-05 14:32:34 följande:

    Hej TS!

    Jag kan egentligen ingenting om autism men vill ändå skriva till dig då jag vet hur jobbigt det är när man oroar sig för sina små!

    Helt ärligt så tycker jag att sköterskan verkar dra på väldigt höga växlar. Jag har en dotter på 9 månader och hon rullar och ålar sig förvisso men hon kan inte ställa sig upp själv och står inte mot möbler. Hon pekar inte heller men jollrar mycket och aldrig nånsin har nån sagt nåt om att hon skulle kunna ha autism!

    Kollar man milstolparna för vad som är inom normalspannet på motorisk utveckling så är hon inte sen på något. Små barn kan ju ha mycket tok för sig utan att det behöver vara något fel :)


    Jag har inte tänkt på alla dessa upprepande beteenden som hon uppvisar tidigare. Men nu tänker man ju på minsta lilla hon gör och har märkt att hon exempelvis skakar på huvudet ganska ofta och klappar händerna. Sen tycker jag att hennes ögonkontakt plötsligt blivit sämre(eller kanske inbillar mig) hon tittar på mig men väldigt korta stunder sen tittar hon på allt annat runt omkring istället. Är ju såklart super orolig nu och är rädd att det ska bli värre ju äldre hon blir.
  • Äldre 5 Mar 15:49
    #16
    Jemp skrev 2019-03-05 14:51:07 följande:

    Det är ju inte alls det som menas eller som står? Det är dock olika steg i utvecklingen där peka på flygplan etc i syfte att "dela upplevelsen" är en sak och att peka på vad man vill ha är ett annat. Brist på det förstnämnda kan, utifrån vad jag kan läsa mig till, vara ett tecken på autism men utvecklas normalt vid 10-12 mån så ts dotter är ju lite för liten oavsett.


    Känner samma sak jag har hela tiden tänkt att det kommer liksom. Men nu vet man ju inte vad man ska tro.
    Oscarsmamma84 skrev 2019-03-05 13:26:47 följande:

    Min son har autism. Vi misstänkte inget i den åldern. Han var som vilken bebis som helst. Känns som den sköterskan skapar mer oro med sina ord än att hjälpa. Av din beskrivning av dottern verkar hon vara som vilken bebis som helst.


    Jag skulle nog inte tänka på autism heller när hon är så pass liten ännu. Visst är hon lite ?sen? motoriskt men hon kan rulla runt (dock bara på vänstra sidan) sitta, har bra finmotorik och går i sin gåstol. Visst kan man koppla det hon gör med sina händer till någon själstimulering men samtidigt kanske det kan växa bort. Jag har ju ingen aning och är väldigt förvirrad
Svar på tråden 8-månaders bebis utreds för autism