Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Förmodligen gallsten. När akuten?

Anonym (I) skrev 2019-04-01 07:38:26 följande:

Står inte ut längre :( ALLT gör ont att äta, och när jag inte har ont så mår jag illa, är yr eller har diarre. Ibland allt på samma gång. går ner i vikt hela tiden, väger 48kg nu. Kan inte göra något roligt på fritiden, tvingar mig att jobba men verkligen pinas och plågas hela dagarna.

Går omkring och önskar att jag fick bli överkörd av en lastbil istället, för jag har nog verkligen hamnat i helvetet.

Alltså, så ska du inte ha det, vill inte säga om det är gallsten eller inte, jag hade bara en sten när de opererade mig, men mina smärtor kom i skov, höll på i 4-5 timmar och sedan var det lugnt, det är nog det som är typiskt för gallsten, att det kommer i skov.
    Nu ringer du till VC och säger att du måste ha en utredning, för detta fungerar inte, eftersom du knappt kan sköta ditt arbete pga smärtorna. Viktnedgången är också oroväckande.
  • sextiotalist
    Anonym (I) skrev 2019-04-01 13:43:18 följande:
    Nej gastron var nyligen och allt såg bra ut, ingen magkatarr eller magsår. Inga infektioner heller.
    Har de kollat efter tarmfickor, de ska vara riktigt smärtsamma. Har de uteslutit andra tarmsjukdomar t.ex Crohns sjukdom?
  • sextiotalist
    Anonym (I) skrev 2019-04-04 22:48:11 följande:

Levt på gallstenskost hela veckan nu, superfettsnålt, inga ägg, äpplen, choklad, apelsiner, nötter. Däremot gluten och laktos som idiotfolk tjatar om att ta bort pga ibs, känslig mage blabla. Ingen smärta eller illamående alls. Däremot svimfärdig pga svälter. Provade idag att äta ägg, bam, smärta (under höger jävla revben) och illamående, uppsvälld som om jag var i 7e månaden. Och nu börjar klådan. Så jävla obvious vad felet är att det är pinsamt.

Men nu har du ju lite att utgå ifrån. Eftersom du mår bättre om du äter kost som inte aktiverar gallan, så är det bra information att ta med dig. Du kan kolla på någon hälsokostaffär eller apoteket om det finns näringsdrycker du kan ta som inte innehåller det du mår dåligt av. Svälter gör du nog inte, men du är klart hungrig.
  • sextiotalist
    Anonym (Gallan) skrev 2019-04-05 10:52:40 följande:

Men hjälp vad svarar ni TS? 

Jättebra att du hittat vad du kan äta - fortsätt så!? Problemet är ju att TS knappt kan äta något! Att utesluta allt och typ leva på luft och vatten är inget roligt alls! Att vara allergisk och inte kunna äta vissa saker är en sak, men när man blir fullkomligt tvingad till att lägga om allt som man inte gillar är ingen hjödare när man inte har läkarstöd. Och tyvärr där inte dietisterna någon hjälp i detta. Eftersom jag själv varit där så vet jag hur TS har det, och jag hittade mer hjälp via familjeliv(!) och andra sidor på nätet. 

TS - lägg till detta i dina noteringar som du för - exakt vad du kan äta - plus hur du mådde när du åt nåt som inte var bra, vad det var och hur du mådde. 

Börjar bli dags att dunka anteckningarna i huvudet på en (vettig) läkare! 

Jag minns att jag även tog nån typ av vitaminer/kosttillskott för att få i mig extra, för jag kände mig bitvis precis som dig. 

Hoppas du får en, efter förhållande, en bra helg!

Såklart det är tufft för TS, det var därför jag gav förslaget att försöka hitta näringsdrycker som hon kan ta, men det positiva är ju nu att hon har något att visa läkarna. Att det finns alltför många födoämnen som hon mår väldigt dåligt av och det lutar mot gallan.
    Hoppas ts får den hjälpen hon verkligen behöver.

• sextiotalist
    Anonym (I) skrev 2019-04-25 10:21:28 följande:

Gick till akuten. Blev bryskt ivägskickad. Orkar inte mer.

Gå till VC, säg till i receptionen att du mår så fysiskt dåligt så du kan inte fungera längre, gå inte därifrån förrän du träffat en läkare som lyssnar på dig. Läkaren behöver inte ge någon diagnos på direkten, men att du mår dåligt är inget snack om saken.
  • sextiotalist
    Kjell2 skrev 2019-04-25 13:24:46 följande:
    Inte så jättestor viktniskning. En del käk får du i dig. Är det sånt du tar upp med vården?

Även fysiska problem ska hanteras av rehab. Din arbetgivare borde ha ett intresse i att du blir frisk. Vad säger företagshälsovården?
    10% på en redan låg vikt är nog rätt mycket, nu vet jag inte längden på TS, men är hon längre än 160 cm, så börjar hon komma ner i undervikt och ett par kilo till, så är det undervikt.
  • sextiotalist
    Anonym (I) skrev 2019-04-25 13:46:03 följande:
    Vården. Vårdcentralen vet redan om det. Jag har även sagt att jag inte kan äta någonting alls utan att må dåligt. Jag sa det även på närakuten häromdagen. Det spelar ingen roll.
    Har du någon som kan följa med dig, som även kan uttrycka sin oro över din försämrade hälsa.
  • sextiotalist
    Anonym (I) skrev 2019-04-30 11:09:01 följande:

Läkarbesök avklarat. De vill att jag gör hjärtutredning, allergiutredning och träffar psykolog. Tror nog fan att svenska läkare fått sina legitimation i cornflakespaket.

Om du gick till VC så gjorde läkaren rätt, det är deras uppgift att, om det är utanför allmänläkarens kompetensområde, remittera vidare till expert.

• sextiotalist
    Anonym (I) skrev 2019-04-30 12:56:57 följande:
    Att bota sådana här besvär, typiska gallbesvär utan att något hittas. Kallas biliary dyskinesia. Där plockar de ut gallblåsan. Har varit inne på flertal forum där folk haft mina symtom, fått gallblåsan bortplockad och blivit av med alla symtom.
    Ett lätt ingrepp, förhållandevis (alla kirurgiska ingrepp har självklart risker). Däremot så kan jag inte äta råa äpplen efter ingreppet (har ingen gallblåsa idag)
  • sextiotalist
    Anonym (Anonym) skrev 2019-05-06 11:08:32 följande:
    Jag måste fråga, varför kan du inte äta äpplen? Jag har också opererat bort gallblåsan och jag äter äpplen.
    Ingen aning, för annat går bra som lök t.ex. Det är nog individuellt.
  • sextiotalist
    Anonym (Anonym) skrev 2019-05-06 11:36:41 följande:
    Hur känns det om du äter äpplen? Får du ont? Jag vet att jag kan få kramper ibland, men jag har inte kunnat härleda till viss typ av mat. Och kramperna är inte särskilt starka heller så jag har inte ens försökt hålla koll på vad jag äter.
    Nu har jag inte ätit råa äpplen på ett tag, men jag mådde illa och fick ont. Och i och med detta, så blir jag inte ens sugen på råa äpplen längre
  • sextiotalist
    Anonym (I) skrev 2019-08-29 11:35:11 följande:
    Jag har gjort det. De säger att det inte är något att bry sig om och att det är smärtan som kan ge förhöjningen av vita blodkroppar.
    Du menar att stark viktnedgång, problem med att äta, kontinuerliga magsmärtor är inget att bry sig om.
    vad är det för nötter till läkare du har mött?
  • sextiotalist
    Anonym (I) skrev 2019-08-29 12:10:45 följande:
    Nej jag ska få träffa psykolog bara. Får lära mig leva med smärtorna. Är sjukskriven en månad. Sen är det meningen att jag ska jobba igen. Men jag kan inte ens komma till affären längre och blir bara sämre så jag vet inte hur det ska gå.
    Nästa gång du träffar psykologen så fråga vad du ska göra för att få adekvat hjälp. Fråga vilken psykisk ohälsa som kopplas ihop med långdragen feber, svåra magsmärtor och kraftig viktnedgång.

Svar på tråden Förmodligen gallsten. När akuten?