• Äldre 18 Mar 01:00
    7488 visningar
    112 svar
    112
    7488

    Farmen - Norge 2019

    Johannus skrev 2019-03-17 13:08:29 följande:

    Jag ska försöka orka kolla det 4-6 i kväll.

    Som sagt så hade vi 2 st kor när jag var barn ja till jag var tonåring. Jag var ofta med i ladugården då jag ville ha varm mjölk att dricka. Mamma började med att borsta korna, sen hade hon ljummen vatten och en trasa som hon tvättade spenorna med och runtom. Efteråt så smetade hon på salva så att spenorna inte skulle torka och spricka.

    Norskonas miljö är verkligen fin både inne och ute. Och trevligt att se folket utanför gå i kläder som minner om tiden för 100 år sen. Marknader är alltid trevligt.

    Det var skillnad på byggandet i Norge för bastun blev verkligen fin. Och sen hjälps alla åt med det som ska göras. Massor av skratt, men jag undrar om det håller sig fram till slutet att alla är överens med varann.

    Ja det är stor skillnad på fokus i den Norska farmen mot den Svenska. Borde bli hårdare krav på deltagarna i Sverige.

    Borde även föras in igen att man inte får prata om storbondens val till kämpe.

    Det är tris att i årets Farmen så ser man bara girigheten att vinna pengarna på vilket sätt som helst.


    Din mamma va noga med hygienen i samband med mjölkningen. Viktigt för det handlar ju om livsmedel. Och salvan på spenarna gjorde gott för korna. Också viktigt.

    Ja, det jobbas på duktigt på norska Farmen och alla hjälps åt. Alla e inställda på att jobba till skillnad mot hur det ibland vart i svenska Farmen.

    Men det kommer säkert bli konflikter även här. Det e väl nästan oundvikligt när så många ska leva & arbeta ihop.

    Ja, i årets svenska Farmen va det mycket fulspel och taskigt beteende och somliga verkade kunna göra va som helst för den där halva miljonen. Usch!
  • Äldre 21 Mar 19:10
    #41

    Har ni kollat i kapp än?

    Vore roligt att ha nån att diskutera programmet med.

  • Äldre 21 Mar 21:49
    #43
    Johannus skrev 2019-03-21 19:21:19 följande:

    Jag har inte hunnit i kapp....Jobb deltid. Strul med att få i gång facket för andra halvan.  Oro för att inte kunna ha kvar lägenheten då pengarna inte kommer att räcka till....Skulle vela hinna kolla i kapp, men vet inte när jag får ro i kroppen att göra det.....Kanske att jag kan kolla senaste så jag kan hängas med lite i alla fall.


    Du har uppenbarligen en väldigt jobbig situation och jag förstår du har svårt få tid och ork att räcka till. Va inte min mening att pressa dig utan mer bara en undran om du och andra i tråden hunnit kolla i kapp. Så känn ingen press. Jag hoppas du ska få situationen under kontroll snart så du slipper oroa dig så.

    Ta hand om dig!

    /flygrl
  • Äldre 21 Mar 22:48
    #45
    Johannus skrev 2019-03-21 22:21:05 följande:

    Ja jag har en press nu för stunden för att kunna bo kvar i lägenheten....Men du ska inte behöva tro att du ger mig press.....Jag gör det jag hinner  och orkar för tillfället. Aningen så ordnar det sig eller inte ...som det är nu vet jag inte.....Men vill hänga med er på tråden trots det för ni är mina vänner.


    Ok, ja du måste ju känna själv va du hinner & orkar. Men ville bara du skulle veta att jag inte menade och ge dig typ dåligt samvete.

    Roligt du ser oss som vänner för jag ser också dig och dom andra i tråden som mina vänner. Uppskattar den vänskapliga tonen i tråden.
  • Äldre 23 Mar 16:47
    #48
    Johannus skrev 2019-03-21 23:00:05 följande:

    Du ska aldrig tro att du ger mig dåligt samvete.....Jag skriver när jag hinner....det gör jag efter jobbet eller när jag har ledig dag....Däremot har jag lite svårt att orka se på tv4 play flera timmar i sträck då tankarna inte ger ro att se programmet som jag vill se....Man borde ha sett direkt det började på tv4paly, men när man kommer hem 19.30 och ska se det som är på tv just då så orkar man inte med tv4 play mer.....

    Men jag hänger med i diskussionerna gärna för ni är mina vänner.


    Ok, jag förstår.
    Nandez skrev 2019-03-22 19:06:37 följande:

    Har tyvärr haft för lite ork de senaste dagarna.


    Jag förstår. Känn ingen press du heller!
  • Äldre 23 Mar 17:22
    #49

    Ingen aning va ni sett eller inte sett men här kommer lite reflektioner om dom senaste avsnitten från mig.

    Det fortsätter ju med hårt arbete och rätt avancerade arbetsuppgifter. Det e inte så där tjafsigt och bråkigt som i svenska Farmen men det har helt klart blivit en del konflikter och då ffa mellan tjejerna och killarna. Irritation har uppstått kring valen av förstekämpe och att det hittills enbart vart killar som valts.

    Killarna menar att viktig kompetens och muskelkraft försvinner från Farmen men e förstås också helt enkelt rädda om sitt eget skinn.

    Tycker det va trist att duktiga och trevliga Charlie slogs ut. Jörgen va överraskande bra i den tuffa tvekampen särskilt mtp sin ålder. :/

    Utöver dom avancerade byggena e det också rätt avancerad mat dom ska fixa som arbetsuppgift. Svenska Farmen e ju verkligen på småbarns nivå i jämförelse. Senast gjorde dom bla. fisk i gelé som blev jättevackert. :)

    Andrea har det inte så lätt som e vegetarian och inte klarar slakt.

    Tycker programmet håller stilen även om stämningen blivit lite kärvare. :)

    Har ni lagt märke till att TV4 Play nu också lagt upp norska Torpet?

    Också där mer fokus på arbete och arbetsuppgifter än i både svenska Torpet & Farmen.

  • Äldre 23 Mar 21:54
    #51
    Johannus skrev 2019-03-23 21:07:04 följande:

    Har som sagt inte hunnit kolla alla avsnitt, men det är bra att du ger berättelse så att vi hänger med.

    Det lilla jag har hunnit kolla så gillade jag Jörgen. Vad var det för kamp om jag får fråga:)

    Idag har jag varit i Stockholm hela dagen på Nordiska Trädgårdsmässan och kom hem precis nu.


    Jag gillar också Jörgen i grunden men har också sett en lite annan sida av honom som vart mindre sympatisk. Men alla människor har ju bra & dåliga sidor och jag kan fortfarande uppskatta honom.

    Charlie blev vald till första kämpe och valde Jörgen som andre kämpe. Dom möttes i slägga, en väldigt tuff tvekamp.

    Hoppas du haft trevligt på Trädgårdsmässan!
  • Äldre 23 Mar 22:19
    #53
    Johannus skrev 2019-03-23 22:05:33 följande:

    Tror att alla människor efter ett tag utan kontakt med yttre världen tappar omdöme och får dåliga sidor.

    Kommer inte i håg vem Charlie var (ung eller )?

    Jo tack det var en trevlig mässa, men det var såååå mycket folk. Mina barnbarn sitter i rullstol så det var svårt att komma fram i mängden av folk, men till slut blev det köpt lite lökar och perenner.

    Vart förälskad i Trädgårds statyerna som jag vill köpa,

    men dem är så dyra så jag kan bara drömma om dem.


    Ja, det e nog en rätt pressad miljö där i Farmen som kan få den bäste att flippa ur ibland. Men jag gillar Jörgen fortfarande. :)

    Charlie e en bit över 30, lite mörk och kommer ursprungligen från Australien. Väldigt duktig på att bygga och sköta gårdens sysslor.

    Här har du alla deltagare:

    www.tv2.no/a/10042608/

    Ja, förstår det kan ha vart lite jobbigt med alla människor, särskilt för den som e rullstolsburen.

    Statyerna va jättesöta. Tråkigt dom va så dyra men så e det ju tyvärr ofta i livet.
  • Äldre 25 Mar 14:44
    #57
    Johannus skrev 2019-03-24 01:33:49 följande:

    Fick inte fram alla deltagare?!?

    Det jobbiga för oss som är ledsagare för rullstolsburna  är det som är jobbigt.

    Ja allt som skulle vara fint på gården kostar pengar, men man får ha drömmar.


    Fast nu vet du ju vem Charlie e efter ha sett Torpet. ;)
    Nandez skrev 2019-03-24 15:44:34 följande:

    Tack . Det är biverkningarna som spökar.


    Hoppas du ska få må bättre snart. Hälsan e det viktigaste.

    Måste bara få berätta att dom på norska Torpet har några kattungar som e ovanligt söta och företagsamma. Oss kattälskare emellan.
    Johannus skrev 2019-03-24 18:57:15 följande:

    Nu har jag tittat på några avsnitt så ja har lite mer vetskap om hur det är på Farmen Norge. 

    Inte klokt vad männen har hamnat hela tiden som kämpar. Bara tre killar kvar och det verkar som han som kämpade mot Jörgen har fått irritation mot det två andra killarna då dem gick in i ladan med tjejen som är vegan.

    Det där med marknaden är faktiskt kul. Tänk om vi kunde köpa så billigt mat. Kött för 2 kr kaffe 3 kr det vore bra.

    Kollade även sista avsnittet av Torpet där tre män var. Funderar på varför han som har allergi för kor har ens tänkt tanken att vara med. Han riskerar hälsan med att trotsa med att mjölka. Hans ögon var helt svullna.

    Varför får Charlie bara neka att han inte ska mjölka? Då ska han inte heller dricka mjölk.


    Kul att du sett lite mer.

    Ja, killarna har det tufft där. Hoppas det blir tjej kamp den här veckan så det balanseras upp lite.

    Ja, det e prisvärt på marknaden. Fast det ska väl visa hur det va förr när folk inte heller tjänade så mycket. Farmarna får tex som mest 20 kr att handla för. En gång hade dom inga pengar men då hade Charlie gjort två skohyllor (?) som dom kunde byta bort mot lite varor. :)

    Han Lasse på Torpet har tydligen vart med i en tidigare säsong av Farmen så han borde ju verkligen ha lite självinsikt om sin allergi.

    Förvånade mig lite att Charlie inte villa mjölka mtp han e så arbetsvillig i övrigt.
  • Äldre 27 Mar 19:52
    #70

    Har sagt det förut men säger det igen. Va mycket trevligare och mer konstruktivt norska Farmen är jmf med svenska. Tycker det är roligt att se.

    Kjetil är en bra storbonde. Han är duktig på mycket och vore en värdig Farmen vinnare enligt mig. :) Bra att Tonje nu berättat för honom att hon är lesbisk och därför ointresserad av honom. Men jag tror inte han vet ännu att Tonje och Lene är ett par eller? :P

    Otäckt när Lene fick lien i benet men det gick ju rätt bra va det verkar. Intressant att dom flaggar rött när dom behöver läkare. Antar det finns möjlighet larma på annat sätt om nåt allvarligare hänt eller va tror ni andra?

    Paal är ju sjysst men lite omogen. Gillade inte att han snodde en massa frukt & socker och sen när han blev tillsagd för han lekt med hästen också började fundera på sabotage. Men han skärpte ju till sig han med och lät bli sabotera.


    Johannus skrev 2019-03-25 21:06:51 följande:

    Jo jag vet nu vem Carlie är :)

    Hoppas verkligen det blir tjej kamp nästa gång för männen har ju styrkan som dem måste ha kvar av.

    Vill nästan att storbonden väljer tjejen som är vegan då hon mår så dåligt av att djuren slaktas för att få mer mat.

    Ok så han som är allergisk har varit med tidigare! Då borde han ju veta att han inte tål pälsdjur. Han måste tänka på att han kan få svåra allergiska fall och kanske hamnar på sjukhus.

    Nu kommer ju Jörgen komma in på Torpet så hoppas han vill mjölka kor. Däremot tycker jag det är fel av Carlie att inte ens försöka mjölka.


    Ja, tyvärr blev det ju inte tjejkamp den här gången heller. Kjetil har blivit lindad runt fingret av tjejerna så därför väljer han en kille i stället.

    Snart bara två killar kvar medans ingen tjej åkt ut hittills bortsett från hon som åkte hem frivilligt.

    Torpet inleddes med att det va 3 gamla deltagare där men nu är enbart Lasse kvar av dom. Ja, han borde kanske inte va där öht mtp allergin. :/

    Charlie mjölkar ju nu. Han är duktig på det bara att han var ovillig först på Torpet av nån anledning.

    Som du nog sett vid det här laget kom aldrig Jörgen till Torpet p.g.a. sin skada. Hoppas det inte är alltför allvarligt. :/
    Deceree1 skrev 2019-03-25 22:17:57 följande:

    Jag sitter o kollar ikapp nu. Det blev lite rörigt mellan farmenavsnitten o torpetavsnitten när man inte har kollat på ett tag. Men jag ska försöka se några avsnitt ikväll. Jag har sett så långt som att Jörgen har blivit vald till förstekämpe. Fy så omoget han reagerade. Skulle hon vara feg för att hon valde honom? Hon måste ju välja nån o de är ju storbonden som bestämmer vem det ska bli. Det är bara att ta det.

    Nu ska han tydligen sabotera o kommer förmodligen att försöka få med sig killarna på den planen.

    Störtlöjligt Jörgen!!


    Kul att du sett mer nu och är med i tråden.

    Ja, Jörgens beteende var omoget både reaktionen på första kämpe valet och sen snacket om sabotage.

    Om du sett mer sen vet du att Jörgen besinnade sig och menade att han inte är en sån som saboterar. Bra att han skärpte till sig.
    Deceree1 skrev 2019-03-25 22:38:02 följande:

    Men såg ni kocken i avsnitt 8!! Det ser ju ut som att dom har transplanterat dit en fot där hans ena hand ska va?!det är ju tår! Med naglar! Ja tror ja dör! Eller ser jag så illa??


    Deceree1 skrev 2019-03-25 23:26:43 följande:

    Såg ni detta i avsnitt 8?


    Deceree1 skrev 2019-03-26 00:14:29 följande:

    Men han jobbar i ett kök. Som kock. Det va deras teamleader lr vad man ska säga som va med i ett klipp om getkött.


    Jag har sett alla avsnitt och också det om getkött men missade kockens hand. Hmm,,,ja det ser ut som en kombination av en tumme och 4 tår....udda men det verkar funka bra. :)

    Har du eller nån annan ätit getkött? Har hört det ska va väldigt fint kött och många stjärnkrögare serverar det. :)
Svar på tråden Farmen - Norge 2019