• AmericanMommy

    Namn till dotter - Penelope

    Vad tycker ni om namnet Penelope, är det för svårt att uttala på svenska? Vi bor i USA men åker till Sverige en gång om året. Tänker om hon vill flytta till Sverige i framtiden, kommer det vara jobbigt med detta namn? Många Engelska/amerikanska namn verkar anses WT i Sverige.

  • Svar på tråden Namn till dotter - Penelope
  • Anonym (- (: -)

    Ogillar namnet .. Tycker det är ganska hemskt. Men det är min högst personliga åsikt.

    Men tycker inte det är svårt att uttala och det funkar absolut i sverige också.

    Det här med vad som är "white trash" och inte är bara tönterier.

  • Anonym (S)

    Namnet är fruktansvärt fult, oavsett land och uttal.

    Du får räkna med att många kommer uttala det oerhört försvenskat i Sverige.

  • Anonym (Signe)

    Har en kompis med en amerikansk man (de bor i Sverige), som jag faktiskt avrådde från att välja just Penelope. Jag brukar inte ha så mycket åsikter om vilka namn folk väljer men Penelope blir HEMSKT på svenska tycker jag, finns inget riktigt naturligt svenskt uttal, utan man måste uttala det halvt på svenska.

    Har en annan svensk kompis som bor i London, hon har valt namnen Vincent och Stella till sina barn eftersom de låter nästan exakt likadant på svenska som på engelska. Bra sätt att tänka tycker jag

  • Anonym (S)
    Anonym (Signe) skrev 2019-03-09 07:44:30 följande:

    Har en kompis med en amerikansk man (de bor i Sverige), som jag faktiskt avrådde från att välja just Penelope. Jag brukar inte ha så mycket åsikter om vilka namn folk väljer men Penelope blir HEMSKT på svenska tycker jag, finns inget riktigt naturligt svenskt uttal, utan man måste uttala det halvt på svenska.

    Har en annan svensk kompis som bor i London, hon har valt namnen Vincent och Stella till sina barn eftersom de låter nästan exakt likadant på svenska som på engelska. Bra sätt att tänka tycker jag


    Exakt. "Penne-loope", inte så fint...
  • Anonym (..)

    Passar kanske i USA men inte i Sverige. Hur uttalas det föresten? Penne-lope?

  • Anonym (Fniss)

    Kan inte tänka på annat än den fantastiske Rikard Palm:



    (Off topic: finns många fina klipp med Rikard...)

Svar på tråden Namn till dotter - Penelope